Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 12426 ggr
Anderton
2010-12-29 16:12

Mitt första anfall. Epilepsi eller ej.

Kom just hem från St Görans akuten där jag blev inlagd efter ett rätt så hemskt anfall.

Det började tidigt på måndagsmorgonen med att jag kände mig lite trött. Började få ofrivilliga ryckningar i ögonen, något jag har fått dom senaste åren när jag just blivit trött. Då har jag alltid lagt av med det jag gjort och vilat mig. Nu var jag på väg att göra det, men det var för sent.

Jag kände en rätt så otäck närvarokänsla, som jag försökte skaka av mig. Rycken i ögonen (och nacken) blev intensivare (det här skedde strax efter jag rest mig från stolen för att gå och lägga mig).

Det lättaste att förklara det som hände därefter är att mitt jag trycktes tillbaks av någon annan, som att bli besatt. Mitt "besatta" jag kände en sådan skräck (för den känslan av ondsint närvaro) att min kropp stelnade och slog sig krampaktigt mot bröstet skrikandes efter hjälp. Kommer bara ihåg dom första sekunderna. Det var en sådan ohejdad skräck och panik att jag ryser när jag tänker på det.

Det som hände sedan var att min sambo vaknade, kom ut såg mig slå mig själv och skrika krampaktigt, för att sedan falla ihop i kramper tuggandes fragda. När jag kom till medvetande så mådde jag illa och var helt förvirrad. Ambulans kom och jag har tagit alla tester som går att ta och är remitterad till neurologen på St Görans.

Mår bra, har fått körförbud på 6 månader (har ändå inget körkort), men ont i varenda muskel. Jag vet inte om det är Epilepsi, men det var det som var mest likt jag vad jag själv har sett.

Jag har inga psykiska problem, och är inte stressad. Däremot har jag haft perioder i mitt liv med mycket arbete och jobbiga perioder, och då har inte haft liknande problem. Det är som mina ögon börjar med att bli överansträngda och får ryckningar. Det har hänt flera gånger som något slags varningstecken. Men detta var första gången det gick så långt (jag kunde har gått och lagt mig tidigare, så skulle jag inte råkat ut för det).

Annons:
mona43
2010-12-30 00:00
#1

Ditt anfall påminner om min mammas anfall, hon fick besvär med sina ögon, men också huvudvärk strax innan anfallet, hon lyckades oftast lägga sej strax innan anfallet kom.

Men det hände att hon ramlade omkull på golvet och slog sej i huvudet och kroppen, hon minns inte mycket av anfallet i sej, men kände en overklighetskänsla strax innan, ett starkt obehag också, eller ett illamående.

Hon blev sedan medvetslös och krampade ordentligt. Efteråt var hon trött och kunde också vara både förvirrad och aggresiv mot folk i omgivningen. Hon fick sedan medicin som lindrade anfallen, när medicinen var rätt inställd så blev hon i princip besvärsfri.

Många med epilepsi får mera besvär just när de är trötta, men många är också stresskänsliga, och stress kan också med tiden utlösa anfall. Även blinkande lampor, mycket data sittande eller tv tittande kan ge anfall för endel.

Epilepsi kan se ut på många vis, en del blir medvetslösa, medan andra är medvetna om vad som sker delvis eller helt under anfallet.

Brukar du känna av huvudvärk innan anfallet?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-12-30 08:52
#2

Hej och välkommen hit!

Hur menar du med att dina ögon får ryckningar?

Själv har jag haft problem lite till och från att ögonen har likson åkt fram och tillbaka som "pingisbollar" i snabb fart. Det håller bara i sig några sekunder och det är inte konstaterat att det hör ihop med min ep, men jag kan inte tänka mig att det är nåt annat då jag ju är frisk i övrigt.

Jag har bara en lätt epilepsi och får antingen kramper på natten eller frånvaroattacker på dagarna. Trots medicinering så får jag frånvaroattacker någon gång ibland, men inte alls så ofta som innan medicinen sattes in.

Jag vet hur det känns med ovissheten och jag hoppas du får det du behöver snart. För min del har jag inte heller körkort och kommer inte ta det heller så jag påverkas ju inte av den biten-

Lycka till och hoppas du mår bättre.

Anderton
2011-01-02 16:26
#3

Hej!

Man kan beskriva ryckningarna som ticks. Det är inte bara ögonen, utan nacken i samklang med ögonen som rycker till.

Ang huvudvärk, så fick jag inte det innan anfallet. Däremot när jag har tänkt efter ett slag, så har jag det senaste året fått kraftig huvudvärk vid ett par tillfällen. Då har det alltid varit när jag har exponerats för en viss typ av ljus, t.ex. vid något intro för en film eller spel. Däremot så har jag inte blivit påverkad av stroboskop ute på klubbar och liknande. Det blir så att ljuset "bränner" fast på hornhinnan och en makalös huvudvärk tar vid. Vet inte om det är relaterat, men jag är öppen för allt. Speciellt med tanke på att dom både fenomenen har dykt upp på senare tid och nästan samtidigt.

Det läskiga i det hela, är inte kramperna jag fick, och som jag förstår var som ett "normalt" anfall (om än hyfsat våldsamt), utan det som hände precis innan med den skräckfyllda närvarokänslan och känslan av att vara "besatt" av någon som var på väg av att dö av skräck. Det tog ca 2 dygn efter innan jag kände mig normal igen (massiv muskelvärk som efter ett marathonlopp). På sjukhuset tog dom det på allvar iaf. Var på akuten 2 dagar.

Det får mig givetvis att fundera på det psykiska biten av det hela. Har läst om panikattacker (On Set Panic) som skulle passa in i det hela, med kramperna, skräcken o.s.v. Däremot så har inte dom varit kopplade till ljus, vilket det här är (kan ju återskapa det om jag skulle vilja). Samtidigt så uppstår dom mer slumpmässigt vilket inte heller passar in. Det passar också in på Temporal Lobe epilepsy symptom.

Det just det dom fysiska förutsättningarna som trötthet och ljus som jag känner är själva nyckeln.

Jag har till och med suttit och tänkt att genomgå hypnos för att gå tillbaks till ögonblicket innan om möjligt. Men blev starkt avrådd av läkaren på St Görans. Vilken förmodligen är ett bra råd. Min tanke var att om det skulle hända igen, kunna hantera "skräcken" som uppstod på ett bättre sätt. Men eftersom hjärnan inte reagerar på normalt sätt så kanske det är svårt, om inte omöjligt att kunna göra.

Men som sagt har jag blivit remitterad till neurologen, så vi får väl se vad som händer där. Men det är skönt att skriva av sig.

mona43
2011-01-02 22:46
#4

Hoppas du får hjälp på neurologen, de är ju experter på hjärnan. Har hört några berätta om att de påverkas av ljus på olika vis, endel kan med svårighet vistas ute på stan i jultider, eftersom det är så mycket ljus som glimmar på olika vis, och i olika färger, vissa klarar inte av att gå på bio, de störs av skenet och effekterna i filmen. Men även av olika sorters ljud.

Det låter otrevligt med den skräckfyllda närvarokänslan, kanske var det så att hjärnan var ur form på grund av epilepsin, så det blev så. Förstår att det var kusligt. Vad jobbigt med muskelvärken också.

Har sett personer med anfall, det verkar ganska vanligt att ögonen åker runt under anfallet eller frånvaroattacken, har också sett att min son kan få enormt stora pupiller under attacken, det måste verkligen vara obehagligt då man är vid medvetande, att kroppen inte beter sej som vanligt.

Huvudvärk verkar också vara vanligt strax innan, eller efter anfallet eller frånvaroattacken.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anderton
2012-09-09 15:36
#5

Har gått lång tid sedan senast. Har råkat ut för tre anfall till. Har varit överallt, men ingen i Sverige har kommit underfund med vad det är. Det som har uteslutits är hjärntumör, ep och panikångest. Fick ett Grand mal på sjukhuset till och med. Inga mediciner har hjälpt. Även om det var länge sedan jag fick ett anfall eller var nära ett anfall så ligger det där i bakgrunden vid vissa tilfällen.

Det är frustrerande att inga Neurologer i landet verkar kunna gå vidare med det hela. Jag funderar på att försöka bekosta en utredning i utlandet vid ett senare tillfälle. Känns inte som man har resusurser (eller kanske inte heller kunskapen, men det låter jag vara osagt) eller tid här i Sverige.

Lite trist.

mona43
2012-09-09 20:45
#6

Vad ledsamt att höra att du inte fått hjälp av neurologerna här i landet på vissa större sjukhus bör de ha kompetens, hoppas det löser sig till slut, men om de inte kan hjälpa dej här i landet, borde de helt enkelt skicka en remiss till ett grannland som är skickligare på ep än här i Sverige, det har jag läst någonstans att man kan begära,och sätta krav på dem. Hör gärna av dej igen så vi får veta hur det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Pia-PizzisSofie
2012-09-09 22:57
#7

Är inte ep egentligen en sannolikhetsdiagnos och kan inte uteslutas, bara bekräftas vid eeg? Får du nån ep- behandling? Du har ju ändå haft 4 anfall nu..

Upp till toppen
Annons: