Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 5605 ggr
[GeeGee]
12/4/10, 12:48 AM

Till er med djur som har epilepsi

Hej!

Ser på många videoklipp där djur får epilepsi anfall och ägarna filmar detta. I 90 procent av fallen låten man djuret ligga själv på golvet medan den för sitt anfall.

På djursjukhuset där jag jobbar lämnar vi aldrig djuret själv. Det kan hända att den helt plötsligt biter tag i sin tunga eller slår i huvudet illa i golvet.

Sitt vid ditt djur under anfallet.

Lägg snabbt över en handduk över huvudet.

Släck lyset.

Prata lugnt.

Om möjligt lägg något mjukt under djuret.

Vi gör allt detta plus klappar eller försöker hålla emot då djuret krampar då detta kan underlätta.

Detta var bara några goda råd!

Annons:
mona43
12/6/10, 12:41 AM
#1

Tack för råden GeeGee.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

pernillaoscarsson
5/30/14, 1:39 PM
#2

Från vår veterinär fick vi veta att vi absolut inte skulle röra hunden när den krampade. Dels för att hundar inte sväljer sin tunga så som människor kan göra och dels för att hunden inte är vid medvetande under sina anfall och inte känner av ifall vi sitter där och känner medlidande. Istället finns risken att hunden (ifall man håller på och försöker rädda tungan) "biter tag" i din hand, sedan låses käkarna och du är fast tills anfallet är slut.

Självklart så hjälper jag min hund så att han ligger säkert. Är han uppe i en säng så ser jag till så att han inte ramlar ner. Ligger han obekvämt så gör jag det så bekvämt som möjligt. Men jag rör inte honom inte på samma sätt som jag gjorde vid hans första anfall då jag inte hade någon aning om vad som hände. Jag trodde han skulle dö och satt och bölade samtidigt som jag försökte lugna honom genom att klappa honom. För mig känns det bra att lugna honom, men med tanke på att han inte vet att jag är där så finns det ingen poäng. Risken är dessutom stor att hunden då den vaknar inte känner igen sin matte/husse och blir aggressiv. Tänk själv att du vaknar upp efter att ha varit helt borta och någon "okänd" sitter och rör på dig. Inte uppskattat alla gånger.

Så när hunden får anfall så ska man se till så att det inte finns någonting den kan skada sig på. Släcka ljuset ifall det är möjligt och sedan låta det ha sin gång. Min hund uppskattar inte mig mindre för att jag inte sitter där hela tiden utan han uppskattar mig mest efter anfallet då jag tar hand om honom. Jag ser till så att han får i sig fräscht vatten, tar hand om munnen ifall han slagit i den vid fallet, går ut med honom så att han får frisk luft, får kissa och bajsa osv.

[GeeGee]
5/31/14, 12:51 PM
#3

Låter också bra. Kan tänka mig att veterinärer tycker olika och att man har olika syn på hur man ska göra när de får anfall. I och med att jag vet att djur som har anfall kan springa iväg så är det rutin att alltid vara i närheten och om djuret inte är så pass stort att man inte kan hantera den, sitta vid den och hålla en hand på den så den ej kan resa sig upp och fara iväg och göra sig illa. Men är man säker på att man har ett djur som inte far iväg så spelar det nog ingen roll att man inte är där. =)

pernillaoscarsson
5/31/14, 12:58 PM
#4

Att vara där tycker jag att man alltid ska vara. Att de sprungit i väg har jag aldrig varit med om, men de ligger ju och "springer" med benen och kan på så vis förflytta sig en aning. Därför finns risk att de antingen slår i sig i någonting, välter något som slår ner på dem osv. Att gå i väg medan han har anfall skulle jag med andra ord aldrig våga. Dessutom är det ju viktigt att hålla tiden på anfallen också. Varar de för länge så finns ju risk för hjärnskador. Så att sitta där och hålla koll borde alla göra. Sedan ifall man rör dem eller ej är ju upp till en själv. Så länge man inte håller på med ansiktet borde det ju inte vara någon fara för en själv. Men vet man att ens djur kan förflytta sig så är det ju en god ide att hålla den på plats ;)

Upp till toppen
Annons: