Annons:
Etikettpresentation
Läst 5365 ggr
goldenmatten
2010-05-18 13:11

Presenation goldenmatten

Hej! Jag hittade precis hit, tänkte presentera mig lite kort. Eller långt, snarare. :o)

Jag är i alla fall en tjej på 22 år, har haft enkla partiella anfall (blir frånvarande, som om jag är i en "bubbla", känner mig illamående, får syn- och hörselhallucinationer bl a) regelbundet under ett par år innan jag fick ett grand mal i december -09 (i sömnen, vaknade från medvetslöshet på golvet med en tand utslagen, bitit läppen blodig och inget minne av vad som hänt kvällen före).

I december visste jag inte vad det var ännu så jag for till tandläkaren och fick tanden lagad och så var det med det.

Sen fick jag ett till grand mal en natt i mars, vaknade igen lite "borta" och mindes inte vad som hade hänt, precis som förra gången, hade bitit mig i munnen rejält (aj..).

Steg upp och skrev i min dagbok att jag "vaknat utan att minnas när jag la mig" igen och hur det kändes, sen somnade jag om. Tur att jag skrev ner vad som hände!! För jag hade glömt bort det här anfallet, och mindes det inte igen förrän jag läste vad jag skrivit.

Bara nån timma senare, på morgonen, hade jag ännu ett grand mal… Fast då vaknade jag inte själv, utan mina föräldrar (sov hos dom) hittade mig medvetslös, dregglandes och krampandes i sängen och ringde efter ambulans. Jag hade tydligen vaknat och varit väldigt virrig när sjukvårdarna kom in i rummet, men själv minns jag inget av varesig det eller själva ambulansresan.

Har dåligt minne av hela den dagen och tiden runt kring. (Men AJ vad det värkte i VARENDA muskel i hela kroppen, dagen därpå!)

Efteråt har min syster sagt att hon sett mig ha ett anfall i sömnen en gång i höstas, att jag hade "sprattlat" med benen och "gurglat". Jag hade inte svarat när hon försökte prata med mig, och hon trodde vid den tiden att det bara var en mardröm, men när läkarna började prata om epilepsi kom hon till mig, "du, vet du..du har nog haft ett anfall före det här, också". ;o)

Fick komma tillbaka för sömn-EEG (fast jag somnade aldrig :o)) och MRT och blodprov, men inget av det visade något (jag hade ju helst velat att man kunde "se" vad som orsakade anfallen, men det är ju klart det är skönt att veta att det inte berodde på några tumörer eller liknande, är heller inte känslig för blinkande ljus eller så).

Fick ett par enkla partiella anfall till under den veckan, fast efter testerna pratade jag med en läkare (fick veta att han betraktar det som epilepsi, men jag fick ingen faktisk diagnos) och fick jag utskrivet lamotrigin. Har ätit det i två månader nu, och har inte haft något anfall som helst sedan dess! :o)

Men jag är noga med sovtider och sånt som kan provocera fram anfall… om jag är uppe för länge kan jag känna mig "light headed", och det känns ungefär lika som när dom partiella anfallen börjar, så jag vågar inte chansa…:o)

Min epilepsi påverkar inte min vardag mer än att jag måste komma ihåg att ta medicinen. (Och att jag haft sämre minne, som jag tror är relaterat till epilepsin det med, jag kan ha svårt att komma ihåg när folk frågar saker som "minns du när vi gjorde det och det". :o) "Nä det minns jag inte".)

Undrar om nån orkar läsa ända hit haha! ;o) Men nu ska jag fortsätta bläddra runt i gamla trådar, här fanns ju mycket intressant.

MVH goldenmatten

Annons:
mona43
2010-05-18 21:32
#1

Välkommen! Det var intressant läsning, och det spelar ingen som helst roll om det blir mycket skrivet.Glad 

Tack för din berättelse, man har nog oftast haft flera anfall innan det är mera uppenbart att det verkligen är epilepsi. Eftersom endel anfall i sömnen och när man är vaken kan misstolkas, man kanske bara blir lite frånvarande några sekunder, eller rycker till litegrann vid ett mindre anfall. Det kan ju tolkas som annat.

Vad skönt att din medicin hjälper mot anfallen. Att sköta medicineringen och sömnen är nog viktigare än man tror.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2010-07-31 20:23
#2

Hej goldenmatten hur har du det?

mona43
2010-11-13 18:12
#3

Hur märker ni att ett anfall är på gång? Vissa lägger sej eller sätter sej fort. Hur reagerar omgivningen?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-12-03 13:41
#4

Välkommen säger jag med.

Det påminner lite om mig detta med undersökningarna, dom testade ett eeg och även blinkande ljus. Men jag påverkas inte alls av det. Dom hittade inte heller nåt uppenbart vart ifrån mina anfall kommer. Men dom klassade mig som epileptiker då jag har återkommande anfall samt haft kramper redan som liten.

Jag äter idag tegretol och är supernöjd med det eftersom jag inte heller haft så mycket känningar alls. Några ggr har jag återfallit men det har varit p.g.a missade tabletter.

Hoppas du kommer trivas här inne.

/Maria

Murre67
2013-08-23 02:26
#5

Jag får inga förvarningar alls, jag faller bara ner medvetslös med svåra kramper. Det kan ta både 1-2-3 dagar innan jag är så pass klar i huvudet så jag fattar vad som har hänt..

Finns inget minne under denna tiden, jag vet bara vad omgivning och sjukhuspersonal berättar för mig.

Jag har genomgått flertalet EEG jag har kontrollerats med blixtljus i div styrkor, men det har inte gett annat än huvudvärk. Men dom har konstaterat att mina anfall kommer pga flera ärr bildningar på hjärnan.

Jag medicinerar med en kombination av Tegretol och Keppra

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-23 23:48
#6

#5 Det låter jättejobbigt för dig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Murre67
2013-08-24 01:01
#7

#6 Det har vart en tuff tid, Det som är skrämmande är att jag har så långa minnesluckor. Då jag vaknar felar det även tid före. Jag kan bara acceptera det och sköta mina mediciner väl.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-24 10:12
#8

Minnesluckorna måste vara jobbiga då flera dagar blir suddiga.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: