Annons:
Etikettatt-vara-anhörig-och-vän
Läst 7790 ggr
Silenos
2010-05-15 10:23

Medicinfråga

Hittade just den här sajten, har suttit och läst en del och vill passa på att ställa en fråga. En till mig närstående person, 70 år, fick diagnosen epilepsi 1996.

Hon har valt att gå till en privat läkare, som har få patienter, men som jobbar mycket med forskning/läkemedelsföretag. Hon får bara mer och mer medicin, men ingen förbättring ses. Som kramplösande får hon Stesolid. Personen säger att hon känner när ett anfall är på gång, det kryper i kroppen. Hon har då frågat läkaren om hon får ta Stesolid i förebyggande syfte ? Läkaren har svarat ja.

Personen äter numera stora mängder Stesolid. De sk anfallen kommer regelbundet "enligt schema".

Utifrån min kunskap liknar det numera mer ett beroende och en abstinensproblematik, än epilepsi.

Jag har försökt fråga personen ifråga, för att få mer kunskap om sjukdomen och medicineringen. Men hon blir väldigt arg .  

Är det vanligt att man ger Stesolid i förebyggande syfte ?

Annons:
mona43
2010-05-15 17:31
#1

Min son fick stesolid i förebyggande syfte, han har inga stora anfall, bara frånvaroattacker, men när de behövde höja dosen eftersom, och vi märkte att han fick abstinens när han blev irriterad och orolig samt skakig, så valde man till slut att ta bort medicinen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-05-15 18:45
#2

Det kan mycket väl vara ett beroende nu,på flera plan.Dels kanske hon tagit Stesolid i onödan pga rädsla för anfall,dels är ju Stesolid beroendeframkallande.

Det låter lite konstigt det hela,försök få släktingen att besöka en neurolog som kan utreda epilepsin ordentligt och förhoppningsvis sätta in rätt medicin(er).Om släktingen äter flera mediciner plus Stesolid "förebyggande" då borde hon inte ha några anfall..

Jag är mamma till en dotter med mycket svårbehandlad epilepsi och hon har inte fått akut kramplösande på flera år eftersom anfallen går över av sig självt på någon minut.De gånger de första åren hon fick Stesolid mådde hon så dåligt av det och blev "konstig" så här används det bara i akut läge dvs om ett stort anfall inte går över på 5 minuter.

Flera mediciner framkallar anfall om man slutar med dem och när de går ur kroppen.Det betyder inte alls att epilepsin blivit sämre därför tycker jag en neurolog borde undersöka din släkting.

mona43
2010-05-15 23:03
#3

#2 Håller med dej, det behövs säkert en rejäl utredning.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Silenos
2010-05-16 00:02
#4

Jag var lite otydlig i #0. Det är en neurolog hon går till. Jag, och flera med mig, har föreslagit att hon kanske skulle pröva vård/undersökning någon annanstans. Men hon vägrar. Just för att när hon vid ett enstaka tillfälle åkte till akuten, ifrågasattes det vad hennes kramp berodde på, och Stesoliden ifrågasattes också. Det gillades inte. Däremot tycker hon om sin neurolog, för han skriver ju ut det hon vill ha.

Även Apotekspersonal har ifrågasatt den höga dosen Stesolid, vilket också fått henne förargad. Hon hävdar att hennes neurolog är expert, och att alla andra är okunniga. När man som anhörig ser att hon blir sämre, och man blir orolig…Då blir hon arg och säger att vi inte förstår hennes sjukdom.

I början av hennes sjukdom, fick hon anfall ganska sällan. Då var hon inte medveten om dem, och blev väldigt trött efteråt. Numera får hon kramper, är medveten om det, tar Stesolid och är snart på banan igen. Men om man ställer frågor kring det så blir svaret "Det är bara jag som har den här sortens epilepsi".

Som anhörig hamnar man i en knepig sits. Man ser hur personen blir sämre, men får ingen möjlighet att få frågor på sina svar och man tillåts inte hjälpa till.

Nordann
2010-05-16 02:39
#5

Det var en svår sits.Det du/ni möjligen kunde göra är att begära ett samtal och prata med hennes läkare.Läkaren kan givetvis inte tala om något för er men lyssna kan h*n och borde ta er oro på allvar.

Läkare har alltför ofta en övertro på mediciner och skriver ut mer och mer eller fler och fler.En sak jag kom underfund med först efter att dottern haft sin epilepsi några år är att läkare egentligen inte har bäst kunskap om läkemedel,det har däremot apotekare som faktiskt har flera års utbildning de med.

mona43
2010-05-18 21:56
#6

Hoppas det löser sej snart, man vill ju inte heller som anhörig klampa in på deras privata liv hur som hellst, det verkar som om det har blivit en ond cirkel för henne, då hon får nya mediciner och höjd dos allt eftersom. Läkaren verkar inte alls tänka igenom hur han gör.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2010-06-03 23:46
#7

#4 Hur går det för henne?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Silenos
2010-06-04 00:54
#8

Läget är oförändrat. Det går inte att prata varken med henne eller hennes make. De blir enormt kränkta om man ifrågasätter medicinieringen eftersom hon anser att läkaren är expert.

mona43
2010-06-04 01:06
#9

Vilken jobbig situation för er anhöriga då de inte tar till sej det ni säjer på rätt vis, att ni vill hjälpa och stötta, förstår att ni känner er oroliga och frusterade

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: