Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 3280 ggr
[Jeremina]
2010-04-27 01:27

Så hemskt!

Jag hörde idag på radion att polisen gripit en man som hade epilepsianfall. De sprejade pepparsprej i ögonen på honom och tog honom till polisstationen.

Där sprutade de sedan vatten på honom men till slut upptäckte de att han var sjuk. Men istället för att skjutsa honom till sjukhuset så släppte de bara ut honom.

Det är så hemskt att jag har svårt att tro att det är sant men tyvärr är det det Gråter

Annons:
Nordann
2010-04-27 18:56
#1

Det händer tyvärr då och då.Polisen behöver upplysning om epilepsi och vissa andra sjukdomar och handikapp,det är det enda som hjälper mot sånt här.

Mirjami-78
2010-04-28 01:58
#2

Skrikandes Fy vad hemskt!! Får det verkligen gå till så där?? Blir arg!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Jeremina]
2010-04-28 02:04
#3

De visade det på Mittnytt ikväll och killen var 27 år och hade inget brottsligt förflutet. Han blir förvirrad när han får sina epi-anfall och inga riktiga kramper.

Han hade märket på sig i form av halsband, borde de inte ha sett det?

Killen ska anmäla Östersundspolisen!

Mirjami-78
2010-04-28 02:33
#4

Bra gjort ut av denna kille!! Så får det inte gå till….Och polisen borde kunna veta detta.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Jeremina]
2010-04-28 03:05
#5

Polisen försvarade sig med att det var en kvinna som ringde om killen och hon trodde att han var våldsam Förvånad

Mirjami-78
2010-04-28 19:07
#6

Ja alltid kan det komma med något att försvara sig med. Hoppas killen få rätt i slutändan ändå och får skadestånd eller en ursäkt.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[Traveller]
2010-04-29 00:23
#7

Snuten har aldrig lärt sig om EP,detta som du skriver om hände på 60-talet också.Snuten är snuten och alltid livsfarliga att vistas i närheten av.Snuten är en samling våldsbenägna hantlangare i vårt samhälle.Akta er,det är bra att snuten finns,synd att dom behövs!

mona43
2010-04-29 14:00
#8

Tyvärr verkar det vanligt att man tror att en person är full då den i själva verket har epilepsi, och kanske är omtöcknad av epilepsin, eller nyss har haft ett anfall, det krävs information till polis och andra berörda, så de lär sej skilja mellan en person som är full och en person som är sjuk.

Tyvärr är det indragningar överallt i samhället, under tiden blir folk felbehandlade och kränkta, det är verkligen helt oacceptabelt!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Maria
2010-04-30 16:09
#9

Fast media kan allt vinkla berättelser också.

I det här fallet så verkar det som om han var på en "dejt" och fick ett anfall och det var tjejen som larmat polisen om att hon blivit attackerad. Så polisen måste ändå göra sitt arbete och gör man en utryckning där man tror att någon blir attackerad så tänker man nog inte i första hand på sjukdom.

I detta fall tycker jag det är tjejen som faktiskt har för dålig kunskap om hur epilepsi fungerar.

Sedan handlade förstås polisen helt fel när de bara släppte honom utan att kolla upp följderna.

Självklart ska sådant här anmälas men man ska nog försöka läsa mellan raderna när media rapporterar ibland{#emotions_dlg.wink}

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jeremina]
2010-05-05 04:08
#10

#9 Men killen hade ju en sådan bricka med epilepsimärke runt halsen så jag tycker i alla fall att de skulle handlat annorlunda för han var ju inte våldsam utan förvirrad bara Rynkar på näsan

mona43
2010-05-05 23:26
#11

Man kan tycka det, men tyvärr är det alltför vanligt att allmänheten och däri bland polisen och andra handlar helt fel, tjejen hade säkert ingen kunskap alls om epilepsi.

Så hon visste kanske inte överhuvudtaget vad symbolen betydde, det krävs verkligen att man informerar allmänheten mera om symboler som epilepsimärket, vad det innebär, om många inte vet det, så fortsätter okunskapen finnas, och därmed risken att någon bli felbehandlad igen och igen, så onödigt egentligen.

Då epilepsi kan drabba vem som helst, och när som helst, enkla råd borde ingå i utbildningen när man skall möta folk ´som till exempel polisen gör.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: