Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 3790 ggr
Erika-A
2010-04-08 22:12

Hur vanligt är det..

att dom hittar skador på hjärnan i samband med epilepsi? Våran pojke är skannad utan och innan med kontrastvätska och allt möjligt, men dom hittar inget.
Har ni eller era anhöriga hittat skador på hjärnan i samband med epilepsi?

Erika

Annons:
mona43
2010-04-08 23:57
#1

Min son kollade de också flera gånger utan resultat, men slutligen hittade de en jätteliten förändring, som epilepsin kommer ifrån. Den var svår att upptäcka påstod dem.

Min sambo Per har en liten kalkcysta som ligger mellan hjärnhalvorna som hans epilepsi kommer från, svårt att veta om den uppkommit i vuxen ålder, eller om den är medfödd, och har vuxit, så den till slut orsakade hans epilepsi. Den upptäcktes på en gång.

Det kanske beror på var skadan sitter, på endel ställen i hjärnan är det kanske svårare att hitta skadan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Erika-A
2010-04-09 00:39
#2

Tack för infon! Glad Kan tänka mig att det är svårt. Det beror väl på hur långt in i hjärnan det är och hur stor osv.

Nordann
2010-04-09 01:23
#3

Ja,och det beror på undersökningsmetoden vad man kan hitta.Hos min dotter upptäcktes inget med datortomografi,inget med magnetkameraröntgen heller.Men när hon skulle utredas inför ev operation då gjordes video-EEG med skalpelektroder och då upptäckes en förändring i ena hjärnhalvan.

Området gick inte att lokalisera så nära som krävdes för operation men då fick vi iaf veta att anfallen startade i ena hjärnhalvan.De anfall hon fick de första 4-5 åren generaliserades så snabbt att man aldrig hann se det!

Erika-A
2010-04-09 15:04
#4

#3 Vi har också gjort magnetkameraröntgen och video-EEG med kontrastvätska men hittar inget. Det ska ju vara effektiva metoder.

Nordann
2010-04-09 16:20
#5

Då finns det kanske inget som går att hitta.Så är det ofta.

mona43
2010-04-10 18:35
#6

De hittade den lilla förändringen i hans hjärna på EEG, men först efter andra eller tredje gången. Det är viktigt att de ligger stilla vid undersökningen, så först när de gav han lugnande kunde de genomföra den på ett lugnt och bra vis. De andra gångerna rev han lös elektroderna och ville inte ligga kvar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Mirjami-78
2010-04-11 04:34
#7

Det är inte alltid de kan hitta något. Om jag nu har uppfattat det hela rätt så är det ofta de inget hittar men man har ep alla fal.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-04-11 14:13
#8

Det verkar vara väldigt vanligt att man inte hittar något.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-04-11 16:14
#9

Det vanligaste är att man inte hittar något.Det vanligaste är också att i de fallen man blir anfallsfri med medicin.

[Jeremina]
2010-04-15 03:27
#10

Vår granne hittade de inga fel på hjärnan när de röntgade så det är nog inte så vanligt. Man kan undra varför?

mona43
2010-04-15 22:36
#11

Svårt att veta, men hjärnan är ju så komplicerad också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
2010-04-16 02:18
#12

Det är ju som när någon har en liten stroke "TIA" då är det inte säkert att röntgen visar det efteråt!

mona43
2010-04-16 11:02
#13

Min mamma fick en massiv stroke, men de såg inte det på första röntgen undersökningen, några timmar senare när de gjorde om röntgen undersökningen såg de blödningen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: