Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 3170 ggr
[Jeremina]
4/11/10, 3:42 AM

Undrar??

Jag har en bekant som helt plötsligt kan ramla ihop och bli medvetslös och vara det mellan ett par minuter och upp till två timmar.

Hans mamma är likadan men sjukvården hittar inga fel på dem. Mannen är 61 år och mamman snart 80. De har inte pratat eller frågat om detta med epilepsi.

Kan det vara epilepsi?

Annons:
mona43
4/11/10, 2:19 PM
#1

Det kanske ändå kan vara epilepsi, vet du om man har man sett om det rycker i armar ben osv på dem? eller att de tuggar med munnen under medvetslösheten? Hur känner de sej efteråt?

Två timmars medvetsöshet låter jättemycket!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Maria
4/11/10, 2:20 PM
#2

Det kan också vara TIA attacker vilka knappast syns på röntgen.

Epilepsi vet jag inte så mycket om tyvärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mona43
4/11/10, 2:29 PM
#3

Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:

- Plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan

- Plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå

- Plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen

- Plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.

Vårdguiden

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
4/12/10, 1:55 AM
#4

#3 Han var borta i 2 timmar men han tjatade sig till att få åka hem på en gång han vaknat och fick det men fick inte köra. Gissa vad han gjorde? Jo, han körde hem 10 mil. Jag har också funderat på TIA då han en gång gick ut i snön och klev ur stövlarna och gick runt i snön!

[per50]
7/31/10, 8:38 PM
#5

Hejsan Jeremina hur är det med din bekant? har din bekant blivit undersökt om det är epilepsi?

Upp till toppen
Annons: