Barn och vuxna med epilepsi

Ändring på Ep

2010-04-06 01:29 #0 av: Mirjami-78

För några veckor sedan väckte jag min store son. han vaknade men reste sig inte ur sängen utan började skaka i kroppen. Han var frånvarande helt klart och kommer inget själv ihåg.

Sen kom han upp efter detta och började blöda från näsan. Jag åkte in med han så klart men man kunde inget fel hitta. Läkaren sa att det kunde vara ep, men även att han hade lågt blodtryck.

Igår kväll klagade han på att han kände sig yr och det kändes som han skulle svimma av. Sedan somnade han lite senare. Idag klagade han igen på yrsel.

Är det någon som känner igen detta som har erfarenhet ut av ep? Kan det vara så att den håller på att ändra sig?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Anmäl
2010-04-06 03:43 #1 av: Nordann

Vet ju inte riktigt hur din son har det med sina anfall men klart det kan vara ändring.Lågt blodtryck brukar inte vara nåt man bryr sig om.Många epilepsimediciner ger yrsel som biverkning,har ni tänkt på det (har glömt ifall han äter medicin,är trött nu)?

Anmäl
2010-04-06 23:30 #2 av: mona43

Får han fortsatt problem med yrseln och blodtrycket kanske de bör se över hans medicin igen, ibland får man prova olika preparat innan man hittar ett som passar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl
2010-04-07 01:52 #3 av: Mirjami-78

Han äter Erganyl. 300 mg tabletter. En och en halv tablett morgon och kväll. Han har tidigare inte haft sådan här "ryckningar" utan bara frånvaro atacker.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Anmäl
2010-04-07 02:29 #4 av: mona43

Min son äter också Ergenyl, vad jag hört skall Ergenyl vara en medicin med små biverkningar, som är jobbiga mest i början,  Min son har också ryckningar ibland, hans epilepsi har varierat lite under åren, när han var yngre såg man inte ryckningarna så ofta,  

Kanske din sons epilepsi har ändrats lite? Berätta gärna för hans läkare om ryckningarna, kanske de måste justera dosen allt eftersom han växer.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl
2010-04-07 19:12 #5 av: Nordann

Håller inte med er om Ergenyl.Min dotter provade det som andra medicin och hon fick leverpåverkan så det var verkligen inte skoj.

Alla mediciner måste anpassas efter anfallstyp(er),ålder och person.

Anmäl
2010-04-07 19:46 #6 av: mona43

#5 Det är väldigt individuellt vad man tål, läkaren utgick kanske efter vad han kände till om just Ergenyl när jag frågade honom. 

De rekomenderar att man kollar leverproverna med jämna mellanrum. För att det skall vara rätt dos/medicin

Sedan kan endel mediciner man tar tillsamans motverka varandra, men får läkaren en lista på de medicinerna man har, skall det inte vara något problem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl