Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 2214 ggr
[Jeremina]
3/10/10, 3:07 AM

Mireille

Vi hade en pudel som fick epilepsi när hon var 12 år och anfallen kom ofta. Vi for då på landet där vi nu bor men hade som fritidshus då 1992.

Under hela sommaren hade hon inte ett enda anfall och hon fick Fenemal i låg dos. När vi for hem till stan tog det bara en vecka så började anfallen igen.

Hon fick så många på ett dygn så att hon blev helt borta, sista natten innan vi avlivade henne så gick hon bara fram och tillbaka och reagerade inte på att vi pratade med henne.

Den natten var lång och hon somnade in på Djursjukhuset och sedan dess har vi ofta tänkt på alla roliga minnen vi har av lilla Mireille!

Annons:
mona43
3/10/10, 10:21 AM
#1

Stackarn, men något ute i fritdshuset var tydligen bra för henne tillsammans med medicinen, kanske lugnet ute på landet gjorde henne piggare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
3/11/10, 1:27 AM
#2

Vi tror det för hon kunde gå ut när hon ville och inga bilar och ingen stress!

mona43
3/11/10, 9:48 AM
#3

Rena drömmen för en hund att få strosa runt i lugnet och tystnaden utan risk för livetGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
3/17/10, 2:24 AM
#4

Ja hon hade det nog bra där ute på landet då. Men härligt att man har alla minnen kvar ut av husdjuren.

Har hört att det förekommer epilepsi bland hundar, men hur vanligt är det??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
3/17/10, 9:09 AM
#5

Det verkar ganska vanligt med epilepsi hos hundar, den börjar oftast mellan 1-3 års ålder, svarar hunden bra på medicineringen, så kan den leva ett riktigt bra liv, vissa hundraser verkar ha större risk att få epilepsi än andra. Om epilepsin visar sej vara ärftlig hos en hund, brukar man inte använda hunden i avel.

En hund som svarar dåligt på medicineringen, måste avlivas.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
3/17/10, 9:27 AM
#6

Vår Mireille var 12 år innan det började och hon fick aldrig några valpar och hennes syskon som vi fött upp precis som hon fick aldrig någon epilepsi.

Det verkar vara vanligt mest hos små hundar har jag hört men jag känner till en Sheepdog som fick det, men hon var också runt 11-12 år gammal.

Ett varningstecken brukar vara att de helt plötsligt från att aldrig varit aggressiv blir det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: