Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 1614 ggr
mona43
2/5/10, 7:57 PM

Ny bedömning för sjuka

Regeringen föreslår ändring i hälso- och sjukvårdslag. Avsikten är att stärka sjukas rättigheter, bland annat är det meningen att sjukas rätt att få en förnyad medicinsk bedömning ska utökas.

Trots att det ska bli lättnader för sjuka är det ändå en ganska komplicerad proposition som ligger till grund för lagförslaget. Det handlar egentligen om att ett krav tas bort från det som redan har funnits, i stora drag rör det sig ändå om mycket allvarliga sjuka som kan komma få en ny bedömning av en annan läkare.

En ny bedömning av svåra sjukdomsfall förekommer eftersom läkare normalt talar med varandra när det gäller svåra sjukdomsfall. Nyheten nu är dock att sjukas rätt stärks ytterligare eftersom de själva har rätt att begära ett andra utlåtande av en annan läkare.

Det här kan ha stor betydelse för allvarliga sjuka att få möjlighet att inte bara behöva lita på en enda läkares bedömning. Förutom förnyad medicinsk bedömning stärks även ställningen för sjuka när det gäller vårdgaranti och fast vårdkontakt. Bland annat ska det bli lättare att få vård utanför det landsting där man bor

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2/6/10, 6:03 PM
#1

Denna text är från våran dagstidning Örnsköldsviks Allehanda.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: