Annons:
Etikettepilepsi-i-norden
Läst 5460 ggr
[per50]
2010-02-12 11:55

Epilepsi i Finland

Förekomst av epilepsi

Omkring 1 % d.v.s. 53 000 finländare har epilepsi, av dem ca 5 000 barn. Kontinuerlig epilepsimedicinering behöver 36 000 personer (ca 0,7 % av befolkningen) och grav epilepsi har 9 000 personer (ungefär 20-25 % av alla som har epilepsi).

Epilepsi kan man få i vilken ålder som helst. Vanligast är det ändå i den tidiga barndomen eller när man är gammal. Årligen börjar epilepsimedicinering för ca 3 000 personer, av vilka 800 är under 15 år gamla.

Epilepsi är en kronisk sjukdom, för vilken vården ofta räcker livet igenom.

Länk: epilepsia.fi

Annons:
NaimaG
2010-02-13 17:30
#1

Inressant. Jag är finsk så detta var riktigt intressant att läsa.

[per50]
2010-02-13 18:26
#2

Vad trevligt, då kanske du vill hjälpa med lite mer information, allt om epilepsi är av intresse.

mona43
2010-02-14 23:05
#3

Ni från andra länder får gärna berätta om hur det är att ha epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-15 06:48
#4

Min morbror har Epilepsi och jag är finsk.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-02-15 07:50
#5

Du får gärna fråga honom lite om hans epilepsi när du har möjlighet Glad

1.Hur fick du din epilepsi?hur ofta har du anfall eller känningar?

2. Har epilepsin påverkat din vardag och arbete?

3. Tycker du att du blivit mera känslig för stress, blinkande ljus och ljud eller annat?

4. Har ditt minne försämrats?

6. Har medicinen fungerat bra, eller varit svårinställd?

7. Hur reagerade omgivningen när du fick din epilepsi, familj och vänner?

8. Hur blev du bemött när din epilepsi började av läkare och olika myndigheter?

9.Många blir lätt isolerade när de får epilepsi, det sociala livet blir lidande, vänner försvinner och vissa fritidsintressen ändras, hur tycker du det har blivit för dej?

10. Vad vill du ändra på i ditt land för att det skall bli bättre för personer med epilepsi?

Ett stort tack för att du ville ställa upp på denna intervju!

Mona och Per http://epilepsi.ifokus.se

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-15 08:05
#6

Min morbror är född med syrebrist i hjärnan. Han blev förlamad har jag för mig pga. detta i ena sidan ut av ansiktet. Han har inlärning problem och fick aldrig gå i skolan då läraren inte ville ha han i klassen pga. han sjukdommar. Min morbror kan läsa om man skriver med stora bokstäver så att han kan se vad det står.

Min mamma berättade att han har alltid haft ep. Han har ju haft mediciner mot detta och klarat sig rätt så bra tack vare dessa i vuxen ålder. Den enda gången han började få anfallen ingen var då hans läkare skulle ut av någon anledning byta medicin på han.

Det min mamma berättade att när de var små så fick hennes bror ofta anfall då han inte hade sovit ordentligt eller var stressad osv. Då blev han medvetslös och började krampa.

Min morbror har aldrig vara ute i arbetslivet utan vara sjukpensionär hela livet.

Sedan så gifte sig min morbror sig nyligen.Glad Han har levt nästan hela livet ensam men har haft en kvinna som han var särbo under många år. Nu vet man även att han har någon att dela livet med även om dessa två är för gamla att kunna få egna barn.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
mona43
2010-02-15 09:00
#7

Tack Pia för din berättelse, det är så typiskt att personer med epilepsi eller funktionshinder blev förklarade som obildbara eller omöjliga att ha på skolorna förr, hur ser annars vården för personer med epilepsi ut i Finland dag? Är det ungefär som här i Sverige?

Vad gulligt att han fått gifta sej på lite äldre dar, bra också för er anhöriga, då vet ni att han har någon som pysslar om honom om han mår dåligt av sin epilepsi, och kärlek är den allra bästa medicinen för välbefinnandet!Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Mirjami-78
2010-02-15 14:08
#8

Jag vet inte så mycket ang. vården i Finland mer än vad jag har hört då och det är att de ska vara lite bättre än här i Sverige.

Pratar ju med min farmor i mellan och de har någon form ut av vårdcentral där man även kan bli inlagd om jag har uppfattad det hela rätt.

Jag själv har aldrig legat på sjukhuset i Finland då jag är bosatt här.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2010-02-15 14:45
#9

Det låter ju bra om de har det så, precis som man har vårdavdelningar för personer som haft stroke, även om de är mera vårdberoende, så kan det vara behövligt att ha någon plats för personer med epilepsi, där de kan utredas, man kan ställa medicinen osv det skulle vara jättebra, och spara vårdplatser på sjukhusen, men vi skall bra göra indragningar på så mycket här i Sverige trots att folk alltid kommer att bli sjuka i olika saker.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2013-12-04 21:10
#10

Berätta gärna mera om era erfarenheter av vården av epilepsi i hela norden, hur fungerar den?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Candy123
2013-12-20 09:47
#11

Jag bor i finland och har haft epelepsi, och jag tycker vården har varit bra även om vissa man pratat med har haft svårt med svenskan, ja de var väll det enda minuset…

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

mona43
2013-12-21 00:37
#12

Det låter bra Candy 123 🙂 hur upplever ni andra från de nordiska och även andra länder vården och bemötandet av personer med epilepsi?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: