Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 4024 ggr
[per50]
2010-01-21 19:23

Bemötande vid funktionshinder

Min son med autism/ADHD och epilepsi, är en enormt orolig pojke, han förstår inte att man skall sitta stilla i bilen, och tar därför lös bältet ofta, och hoppar runt i bilen och skoltaxin, han har också stora problem med sin epilepsi, risken är enormt stor att han ställer till en livsfarlig olycka en dag.

Därför ansökte jag på försäkringskassan om ett sittskal till honom, det är utformat efter hans kropp, han sitter då i detta skal när han åker, fastspänd i ett fyrpunktsbälte, utformat så han inte kan ta lös sig själv, och komma åt att skada främst chauffören.

Men försäkringskassan säger blankt nej, han anses inte bo hemma tillräckligt mycket är försäkringskassans argument, pojken är 14 år kroppsligt och smidig och stark, men han är inte 14 år rent psykiskt.

Han bor på ett handikappboende, men åker ofta hem, resorna måste vara säkra för både honom och andra i bilen, men det argumentet biter inte på försäkringskassan.

Jag har överklagat två gånger, de har fått en utförlig redogörelse ifrån mig, en redig bunt med intyg från läkare, kuratorer och andra, samt till och med hans lärare i skolan, de berättar alla om hur han är, och vad han behöver, men försäkringskassan struntar helt i detta.

Ett sittskal skulle han ha hela tiden då han åker i någons bil, även mellan skolan och boendet, och när han åker hem. Men han skulle också få möjligheten att komma ut bland folk på ett helt annat vis än numera.

En pojke behöver få komma ut på bra positiva fritidsaktiviteter, inte bara vara hemma som det så lätt blir nu, om han skall ut på något numera, måste någon vara med i bilen och sitta bredvid honom under resan, en person som får fungera som färdvakt, men det är ohållbart att ha det så.

Kommunen hänvisar till försäkringskassan, och försäkringskassan till kommunen, sonen, och vi som föräldrar kommer i kläm, men den som blir mest lidande är sonen, han älskar att åka bil, men får tyvärr inte åka så mycket, på grund av deras stelbenta regler och tänkande.

Hans handikapp och epilepsi ställer till med stora begränsningar redan i livet. Man blir så förtvivlad som förälder när de inte förstår en så enkel sak. Alla har rätt till ett drägligt liv oberoende vilka problem man har.

Text Mona Jansson mona43

Annons:
Nordann
2010-01-21 19:52
#1

Jag hoppas pojken har ledsagare med sig när han åker bil.Om inte,ansök genast för som det nu är är det med fara för livet han färdas i bil.Det finns inte en chans att han kan bli nekad ledsagare.

mona43
2010-01-21 22:01
#2

#1 Håller med dej om att en livsfarlig olycka kan ske.

När han skall åka hem från boendet har vi en tillfällig lösning där hans storebror åker med i taxin, men om brodern skulle bli sjuk vet vi inte vad som kommer att ske, kommunen skyller på kostnader och att de inte hittar lämpligt folk, men det verkar konstigt att de tog bort den ledsagare han hade förra årskursen, och inte tillsatte en ny i höstas igen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-01-22 20:09
#3

Men herreje,sök ledsagare igen.Sök det skriftligt och överklaga om ni får avslag.Ni kan även be om hjälp av länsstyrelsen som har tillsyn över kommunerna.

mona43
2010-01-22 21:31
#4

Håller med dej, missköter de detta kan jag kontakta länsstyrelsen och överklaga, det  känns som jag har rätten på min sida, pojken går ju i skolan och har skolplikt, och skall kunna åka säkert,och även dem som åker i taxin, och även chauffören skall kunna känna sej säker.

Då inte sonen förstår, är det deras skyldighet bara! Man oroar sej hela tiden för säkerheten även då man kör med honom själv, vill gärna ha någon i familjen med i bilen. Markus älskar dessutom att åka bil.

Men numera blir det inte mycket mera än mellan skolan och hemmet. Verkligen synd att han skall behöva isoleras hemma för att resorna inte fungerar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-01-23 00:46
#5

Kom ihåg att han kan behöva ledsagare även om du kör bilen,annars kanske färdtjänst med ledsagare är ett alternativ.

Du kan kontakta länsstyrelsen redan nu,om du rådfrågar kan de kontakta kommunen redaan innan beslut fattats.

mona43
2010-01-24 13:41
#6

Färdtjänst får han inte förrän han är 21 år har jag hört. Ja ledsagare måste han ha, vill inte åka ensam med honom i bilen eftersom han är så impulsiv, ena stunden lugn nästa orolig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Nordann
2010-01-24 23:53
#7

#6 Va,kolla upp det där med färdtjänst.Tyvärr är det inte alltid sant det handläggare säger.i min kommun är det iaf ingen åldersgräns för färdtjänst och jag är inte ens säker på att kommuner får ha det.

mona43
2010-01-25 11:34
#8

Det skall jag kolla upp, det är inte lätt att veta vad som gäller då folk säger så olika.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Nordann
2010-01-25 12:10
#9

Bra,och jag vet att det inte är lätt att veta.Själv kände jag mig lite klokare först efter att ha gått en helgkurs i juridik som rör funktionshinder.Det som gör mig mest arg är att de handläggare som är skyldiga att upplysa den som söker inte gör det.Det är väldigt vanligt att man får den typ av muntligt avslag som ni fått "..inte före 21 år" dvs ni har egentligen inte getts rätten att ansöka ens.ett muntligt avslag går ju inte att överklaga heller.ARG på alla orättvisor!

mona43
2010-01-25 12:40
#10

Ja det är så dåligt att de inte kan informera ordentligt, de skulle kanske till och med vara till hjälp för dem själva om de informerar ordentligt genast, då slipper de folk som ringer dem ofta och ställer en massa frågor.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: