Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 5841 ggr
[per50]
12/17/09, 8:16 PM

Epilepsi hos hundar

Hur behandlar man epilepsi hos hundar?

Med epilepsi menar man en sjukdom som kännetecknas av återkommande epileptiska anfall. Anfallen kan yttra sig som kramper i hela eller bara vissa delar av kroppen med olika grad av medvetande. Mellan anfallen är hunden helt frisk. Epilepsi kan vara sekundär till en påvisbar skada i hjärnan som till exempel yttre våld, hjärntumör eller hjärnhinneinflammation.

Oftast kan man dock inte påvisa någon orsak till epilepsin. Det vill säga orsaken till sjukdomen är hos dessa okänd. Epilepsi debuterar oftast när hundarna är mellan ett och tre år gamla. Vid krampanfall före sex månaders ålder eller efter sju års ålder finns oftast en påvisbar orsak till sjukdomen.

Epilepsi har påvisats hos många hundraser och hos vissa raser har man också visat att sjukdomen är ärftlig. Av det skälet bör hundar med epilepsi inte användas i avel. Ett krampanfall inleds oftast med att hunden är orolig, ett tillstånd som kan pågå under flera timmar. Vid själva krampanfallet spänns musklerna i kroppen och hunden faller omkull. Sedan följer rytmiska ryckningar i benen, ansiktet och halsen.

Oftast saliverar hunden kraftigt samt att den ibland även kissar och bajsar på sig. Anfallet brukar vara i 1-3 minuter. Efter anfallet reser sig hunden upp och verkar förvirrad och orolig. Det tar i regel flera minuter innan hunden känner igen ägaren. Ibland tar det upp till ett dygn innan hunden är helt normal till sättet igen. Epilepsi utan orsak kan inte botas. Däremot kan man behandla hundarna med krampdämpande medicin som ges som tabletter.

 Behandling brukar inte sättas in om hunden bara har enstaka anfall. Om anfallen däremot kommer ofta eller är väldigt långa behandlas hundarna. Behandlingen blir då oftast livslång. Det är inte alltid som behandlingen lyckas hålla hunden helt fri från anfall. Ibland kan flera anfall avlösa varandra med mycket korta mellanrum. Detta tillstånd kallas för status epilepticus och kan vara livshotande eftersom hjärnan utsätts för syrebrist.

Ett sådant tillstånd kräver akut veterinärvård eftersom tillståndet måste brytas med krampdämpande injektioner. En hund med epilepsi fungerar oftast mycket bra i vardagslivet. Troligen lider inte hunden under själva anfallet eftersom den då vanligen är medvetslös. Eventuellt kan fasen med förvirring och oro innebära psykiska obehag för hunden.

Källa: hunderiet.se

Annons:
Linda
12/17/09, 11:32 PM
#1

Min hund fick efter ett slag i huvudet så kraftiga anfall att vi var tvungen att ta bort henne alldeles för tidigt.

R:I:P Frida 1993-1995

Denna artikel borde du dela med dig till hundsajterna, den är jätte bra!!!

[per50]
12/17/09, 11:43 PM
#2

Ojoj det låter inte trevligt. Visst kan jag dela med mig

mona43
12/17/09, 11:45 PM
#3

Usch vad tråkigt hon var bara två år gammal.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Linda
12/18/09, 1:26 AM
#4

Ja jag saknar henne fortfarande fast änn det var nästan 15 år sedan.

Artikeln är väldigt bra och välskriven jag är säker på att det skulle uppskattas bland hundsajterna.

Mvh Linda

mona43
12/18/09, 10:14 PM
#5

Vi har satt in den, och de uppskattade den Skrattande Tack för hjälpen!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

zabelle
12/21/09, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej, kikar in här hos er.

#1 Så sorgligt att det inte gick att rädda din hund.

Jag har en hund med epilepsi men som efter meicinering med Fenemal är helt symptomfri. Det har tagit ett tag att få rätt dosering av medicinen, men de senaste 2 åren har han inte haft några anfall alls. I början blev han väldigt trött och hängig av tabletterna så då minskades dosen. Vi har efterhand kunnat minska ner till 1 tablett/dag och det fungerar bra.

Viktigt är att ge tabletten tillsammans med mat, de kan må illa annars.

Hans första anfall kom när han var ca 6 år gammal i samband att hans dåvarande familj flyttade. I början kom anfallen någon gång varje vecka. Ibland varade anfallen 5-10 minuter och ibland bara någon minut. Det är nu 2 år sedan sista anfallet, hanär nu en pigg och glad 10 årig hund som vi hoppas ska förgylla tillvaron för oss flera år till.

Här finns mer att läsa om hund och epilepsi:

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_epilepsi.html

Zabelle   

Annons:
mona43
12/21/09, 9:13 PM
#7

Vilken fin hund på bilden.

Skönt att han slipper anfallen nu, och får njuta av livet. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Qepta
12/22/09, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

12/4-08 - 21/5-08

Min valp fick ett epilepsi anfall och avlivades samma dag som hon fick anfallet. Hon blev inte ens 2 månade gammal.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[per50]
12/22/09, 8:44 PM
#9

Vilken liten sötnos! stackars liten.Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: