Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 4520 ggr
[per50]
2009-11-14 22:18

Hur fick du din epilepsi?

Vem som helst kan få epilepsi, igenom en sjukdom, skada eller om det finns i släkten. Hur fick du din epilepsi?

Kom gärna med din berättelse.

Annons:
Rorosjons
2009-11-16 15:45
#1

I mitt fall finns det ingen epilepsi i släkten, och ingen vidare ärftlig sjukdom. Hade en otroligt svag astma som 1-2åring men fick epilepsi vid 5-6års ålder.
En skada, vad syftar du på då?
Jag hade bråck som lill liten. Alltså ett par år innan epilepsi.

mona43
2009-11-16 15:58
#2

En skada genom olyckshändelse, kanske genom en bilolycka eller annat våld mot huvudet, eller en skada som är medfödd. Var hade du ditt bråck någonstans?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Rorosjons
2009-11-16 17:17
#3

#2 Jag hade det i nedre delen av magen.

[per50]
2009-11-16 17:39
#4

Det kanske är ditt bråck som gör att du svimmar och att du för uppstötningar.  För du ont av ditt bråck?

Rorosjons
2009-11-16 18:45
#5

#4 Känner inte av det. Det är ju opererat för flera år sedan.

mona43
2009-11-16 19:30
#6

Ok, hoppas du får klarhet i vad det är.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Mirjami-78
2009-11-17 01:01
#7

Min son trodde vi förts "lekte" hos mormor för han sa titta jag kan leka död….Och då blev han frånvarande märkte min mamma. Sedan kom det första riktiga anfallet här hemma. Sonen hade haft en tuff vecka på skolan m.m Så hade det även varit för mig och så väntade jag på den lille sonen. Jag var inne i stora sonen rum och städade och han var där. Ja jag hade precis innan sagt till han om stöket inne på hans rum och han hade svarat mig och märkte inget speciellt med han. Sedan märker jag att han sitter och bara stirrar framför sig….Ja bad han så klart sluta med det där….men han rasade ihop och jag såg hur ögon vitorna mer eller mindre snurrade på han. Fick så klart panik för trodde han var död eftersom han har ett hjärtfel så var det de jag tänkte på förts. Efter en stund så började han vakna till liv igen och jag hade mer eller mindre panik under de minuterna som han var borta om det nu var minuter eller kankse bara sekunder….Vet inte för just då kändes varje sekund som en evighet.

Sedan satt jag med han i famnen och han var väldig svettig men började må bättre. Ringde sjukvårdsrådgivningen och senare så åkte vi in till sjukhuset. Ja där somnade han och sov igenom hela undersökningen som läkaren gjorde på han…..Ja vilket är väldigt ovanligt när det gäller min son som brukar ha svårt att sova både hemma och på främmande ställen.

Vi blev inlagda för observation och fick efter några dagar samt undersökningar åka hem.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

mona43
2009-11-17 07:25
#8

Min yngste son reagerade på liknande vis som din, han kröp ihop i fosterställning som småbarn, många gånger trodde man att han var trött, men en dag såg man klart och tydligt att han skakade lite och att det ryckte lite i honom, och att han var frånvarande i blicken, sedan var han trött och kunde sova i flera timmar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Gnici
2009-12-07 17:53
#9

Min dotter är född med en utvecklingsskada i vänster hjärnhalva. En skada som uppstår då hjärncellerna ska hitta rätt platser, vilket de alltså inte har på henne. Enligt neurologerna så använde hon inte den hjärnhalvan till något annat än att krampa med, så för att få stopp på anfallen och förhindra att det spred sig till höger sida, så opererades hon när hon var ett år. En op där det isolerade den vänstra sidan från den högra sidan. Hon var då det yngsta och elfte barnet i finland som genomgick denna op.

Tyvärr hjälpte inte op fullt ut, men situationen blev bättre i alla fall. Och tjejen är i dag en 13 årig glad tös med stort hjärta som räcker åt alla som vill. Och hon har både har lärt sig gå, prata och även läsa och skriva lite. Vilket läkarna inte trodde när hon var litenGladDet har tagit tid, men vi har kämpat….


mona43
2009-12-07 22:41
#10

Tack för din berättelse, det låter underbart att hon mår så pass bra nu, och att operationen hjälpte något i alla fall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
2009-12-08 16:34
#11

Oklart varför jag fick min
Men jag har fått en hel del slag mot huvudet av en himla massa människor så kanske kan bero på det? Har inte så mycket kunskap om epilepsi genom smällar

mona43
2009-12-08 17:29
#12

jo slag och våld mot huvudet kan orsaka epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
2009-12-09 01:55
#13

Då är det nog troligt att det kan vara så. Då det inte ligger epilepsi i släkten.

Kan tillägga att jag inte varit i bråk eller så, har tränat kampsport.
Ville bara säga det så ni inte tror jag är en buse :)

Annons:
mona43
2009-12-09 07:16
#14

okej, då förstår jag att du var utsatt för smällar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Sindylina
2009-12-09 13:08
#15

Pga av stress o press. Mycket ångest. Orsaken är psykisk med andra ord. Men det kan även vara Abscener av epileptisk karaktär.

mona43
2009-12-11 10:23
#16

Stress, press och psykiskt välbefinnande överhuvudtaget spelar in mycket när man får epilepsi. Men sömnen och den allmäna hälsan i övrigt spelar också in oerhört mycket.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: