Annons:
Etikettepilepsi-förr-och-i-andra-länder
Läst 6324 ggr
mona43
2009-09-24 22:51

Historik om epilepsi

Galenos (130-200 e. Kr.) var den förste som delade in epilepsin i olika former.

En form ansåg han orsakad av en sjukdom i hjärnan medan en annan form började i hjärtat eller någon annan kroppsdel som sedan påverkade hjärnan.

Hur människors syn på epilepsi var på forntiden Sverige vet vi inget om, men man kan förmoda att den inte skilde sig nämnvärt åt från andra kulturers.

Ett påtagligt bevis på hur länge fördomarna fanns kvar är den svenska äktenskapslagstiftningen. I 1686 års kyrkolag var äktenskap förbjudet för den som hade smittsam och obotlig sjukdom som spetälska och fallandesot (epilepsi).

texten är lånad från passagen.se/pillelill_85

Någon som vet något mera om epilepsins historia, skriv och berätta?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Lena1971
2009-10-01 00:40
#1

Jag vet att epilepsi ansetts gudomlig! Inte bara i en tid och kultur, utan på flera ställen i världen.

Var det inte Alexande den store som led av fallandesjuka? Jag tror att grekerna vid den tiden såg epilepsi som ett tecken på utvaldhet av gudarna.

De enda jag säkert vet hade epilepsi är Dostojevski och Mohammed. Båda hade lyckorus kopplade till sina anfall, när de fick religiösa uppenbarelser.

Jag undrar hur vanligt det är att epileptiker får de där lyckorusen innan ett anfall?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

mona43
2009-10-01 02:41
#2

Ja eptileptikerna ansågs förr stå nära gud på endel håll.

En del kan få synupplevelser eller känseupplevelser av olika slag, men de flesta känner nog obehag av olika slag, eller en rejäl huvudvärk eller yrsel.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-10-06 23:43
#3

Man får vara glad för att epilepsi kan behandlas med mediciner eller med operation numera, förr fanns det ingen hjälp att få, man sökte kanske lite lindring i olika örtmediciner.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Lena1971
2009-10-06 23:46
#4

Jag säger detsamma om cancer, vilken tur att det idag finns behandling!

Hur gammal är kunskapen om hur epilepsi lindras/botas? Misstänker att det började först under 1900-talet?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

mona43
2009-10-07 00:01
#5

Ja det börjades nog allt mera på allvar att forskas under 1900 talet  runt epilepsi, det försökte säkert med diverse knepiga hopkok innan med blandade resultat.

De hade också för sej att "svagsinta" som de med epilepsi kallades för ibland, skulle gå igenom olika kurer som kunde vara både smärtsamma och säkert också livsfarliga.

Oftast blev man nog inte så gammal, speciellt de som hade många och svåra anfall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: