Annons:
Etiketträttigheter-och-lagar-i-samhället
Läst 4143 ggr
mona43
9/17/09, 1:05 PM

När får man assistent?

Karin har en tumörsjukdom i hjärnan och är svårt handikappad. Hon är ständigt beroende av hjälp från sin personliga assistent för att klara vardagen.

Hon har svårt med balansen och kan inte gå utan stöd, hon drabbas ofta av epilepsianfall och hennes närminne fungerar dåligt vilket gör att hon har svårt att klara sig på egen hand.

Efter att ärendet hade bollats mellan handikappomsorgen, försäkringskassan och socialförsäkringsnämnden blev Karin till slut beviljad personlig assistans.

Texten är lånad från blt

Assistansersättning

Du kan få assistansersättning om du har en stor och varaktig funktionsnedsättning och behöver personlig assistans med de grundläggande behoven. Det gäller både vuxna och barn.

Läs mera:

http://forsakringskassan.se/privatpers/funktionshindrad/assers/

Vilka erfarenheter har ni av assistentersättning? har ni eller anhöriga fått det? berätta gärna

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Lena1971
9/18/09, 2:32 AM
#1

Jag har bara jobbat som personlig assistent, inte varit anhörig till någon som behövt det. Men jag är glad att jag bor i ett land där möjligheten till assistans för våra handikappade finns!

Det talar gott för ett land tycker jag.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

mona43
9/18/09, 10:04 AM
#2

Tyvärr drar de in allt mera på att bevilja assistent i dessa spartider. Rynkar på näsan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Lena1971
9/18/09, 4:51 PM
#3

Det visste jag inte. Det var dåliga nyheter. Rynkar på näsan


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Upp till toppen
Annons: