Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 1895 ggr
[per50]
2009-09-09 14:06

Ljus in i hjärnan

En tredjedel av alla människor med epilepsi blir inte hjälpta av dagens läkemedel, utan råkar fortfarande ut för svåra krampanfall. Nu kan sådana kramper hejdas genom utsätta kramp-benägna hjärnceller för ljus.

Det öppnar vägen för en tänkbar behandling som kombinerar genterapi med att föra in ljus i hjärnan via en optisk fiber.

Att flytta in ett ljuskänsligt protein i sjuka nervceller och sedan belysa dem med hjälp av en inplanterad optisk fiber, det låter som science fiction. Metoden ligger också långt i framtiden - men de första stegen har redan tagits.

Utgångspunkten är att nervceller med benägenhet för kramp kan förses med gener för ett visst ljuskänsligt protein. Detta protein pumpar in kloridjoner i nervcellerna och stoppar på så sätt deras elektriska signalering.

Det ljuskänsliga proteinet kommer från en bakterie från den salthaltiga sjön Zug i västra Sahara. Bakterien själv har nytta av detta protein eftersom det tillför energi till dess celler.

Hos epilepsipatienterna skulle processen användas inte för att ge cellerna energi, utan för att stoppa den felaktiga elektriska signalering som orsakar kramper. Processen "sätts på" med hjälp av ljus, men att få ljus in i hjärnan är inte så omöjligt som det kan låta.

- Att plantera in elektroder som stimulerar hjärncellerna med elektricitet görs redan vid Parkinsons sjukdom och epilepsi. Optiska fibrer skulle kunna planteras in på samma sätt. Ljuskällan kan vara liten nog för att sättas in under huden på samma sätt som en pacemaker.

- En fördel med metoden skulle vara att den är mer selektiv. Elektrisk stimulering påverkar ju alla celler i elektrodens närhet, medan optisk stimulering bara skulle påverka de epilepsisjuka nervceller som blivit försedda med det ljuskänsliga proteinet.

Den har visat sig fungera i experiment med hjärnceller, och forskargruppen hoppas snart kunna gå vidare till djurförsök.

Källa: Ljus in i hjärnan

Annons:
[per50]
2009-09-14 01:36
#1

Mot min epilepsi äter jag tabletter och jag har inte haft ett anfall på 4-5 år, men jag kan få epilepsi känningar då jag stressar.

Så något har dagens läkemedel hjälp mig i varje fall.

Upp till toppen
Annons: