Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2158 ggr
[per50]
2009-09-09 13:56

Risk att utveckla epilepsi?

Löper alla människor risk att utveckla epilepsi?

Vem som helst kan utveckla epilepsi, i synnerhet om sjukdomen finns i släkten. Hos en tredjedel av alla patienter med epilepsi kan sjukdomen ha samband med en annan allvarlig händelse, till exempel syrebrist vid födseln, allvarliga skallskador, hjärnkirurgi, hjärntumörer, förgiftning, infektioner i hjärnan eller stroke. Hos majoriteten förblir den bakomliggande orsaken okänd.

Kom gärna med kommentar

Länk: janssen-cilag.se

Annons:
[per50]
2009-09-14 01:44
#1

I min släkt så kan jag inte se att någon har epilepsi, jag fick min epilepsi av för mycket stress och en kalkbildning mellan hjärnorna

mona43
2009-09-14 01:53
#2

Min son fick epilepsi av en liten hjärnskada som även orsakade autism, den är medfödd.

Han har aldrig haft ett stor anfall men många petit mal (små anfall) både på dagen och på natten som begränsar hans liv enhel del.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

RuiXue
2009-09-14 22:41
#3

Jag har inte epilepsi. Men min mamma hade epilepsi liknande anfall några gånger när hon var yngre. Men sen försvann det.

Pappas mormor eller farmor eller möjligtvis moster/faster gammelmoster/gammelfaster, avled i ett epilepsi anfall.

Finns inte så mycket epilepsi i släkten tack och lov. Men däremot migrän i överflöd på mammas sida, hon har sluppit undan familjeplågan, men jag har haft migrän i 10 år nuSkrikandes

Jennie


mona43
2009-09-14 22:48
#4

Usch migrän är inte roligt att ha, jag har ofta huvudvärk och tycker det är nog så jobbigt, men migrän är värre.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

RuiXue
2009-09-14 22:56
#5

Jag har inte migrän jätteofta sen jag började ta minipiller för snart 2 årsen. Men när jag har migrän, då har jag det verkligen och det krävs massiva doser migrän medicin plus vanliga värktabletter för att ens komma ur sängen och det tar TIMMAR! Har inte rätt migrän medicin, och min läkare vägrar låta mig testa det som skulle kunna funka bättreSkrikandes

Jennie


mona43
2009-09-14 23:07
#6

Ja de som får migrän blir både ljus och ljudkänsliga, min mamma hade migrän ibland.

Vilken knepig läkare som vägrar ge dej bättre medicin! men du har all rätt att byta läkare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
RuiXue
2009-09-14 23:18
#7

Har nämnt det för flera läkare men ingen av dom lyssnar! Tabletter funkar bara inte för mig, nässpray ger jag mig inte in på för jag klarar inte smaken av medicin så det enda som kommer in i min näsa från apoteket är nässpray när jag är förkyld för annars kan jag inte andas. Har sagt till mina läkare i åratal att jag vill prova imigran sprutorna för tabletter är för långsamma. Nålar skrämmer mig inte det minsta så funkar imigran sprutor så vill jag åtminstone prova det! Just nu är mitt huvud som en tidsinställd bomb och jag har inget hemma för migrän, ett migränanfall för mig kan komma lika hastigt och plötsligt som ett epilepsi anfall kan komma för en epileptiker.

Jennie


mona43
2009-09-14 23:24
#8

Du skulle verkligen behöva dessa sprutor hemma när anfallet är på gång, det är ju självklart att man skall ha en verksam medicin mot migrän anfall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

RuiXue
2009-09-15 19:47
#9

Ska försöka ta upp det med min läkare nästa gång jag träffar en läkare. Träffar läkare så lite som möjligt för för det mesta så är det tyvärr bara slöseri med tid och tid har jag inte så gott om med fulltidsjobb och såTungan ute

Jennie


Upp till toppen
Annons: