Annons:
Etiketträttigheter-och-lagar-i-samhället
Läst 2509 ggr
mona43
2009-09-17 13:32

Självklart, eller hur?

Jag håller just nu på bråka med försäkringskassan om hjälpmedel till min son med epilepsi och autism:

Tänk om något händer! 

Jag ansökte om en anpassning av bilen till min 14 årige son, han har autism och förstår inte att man skall sitta stilla under resan. Han kan äventyra både chaufförens och sin egen säkerhet, då han tar av sej bältet och far runt i bilen, han behöver ett specialanpassat sittskal med fyrpunktsbälte, som han inte kan ta av sej själv.

Fick bidrag till en bil pga. hans handikapp för ca 7 år sedan, men då var han lugnare så bilen behövde inte special anpassas då, men nu är det livsnödvändigt, han är tonåring, snabb och stark!

Han behöver detta sittskal både vid resorna hem från gruppboendet och tillbaka, men även mellan gruppboendet och skolan. Kommunen har fått leja in en taxi med rese vakt, enbart för sonens skull, för tusentals kronor i månaden, detta är ohållbart.

Fick för en tid sedan avslag på ansökan med motiveringen att han inte bor hemma tillräckligt mycket, de struntar i att det är livsnödvändigt för allas säkerhet att han får detta sittskal som är specialanpassat till honom. De hänvisar bara till kommunen.

Jag har med hjälp av skolan och boendet överklagat detta. Jag anser att sonen måste kunna få vara med i bilen och åka på olika aktiviteter som hela familjen gör, som att åka på utflykt t.ex. Detta är svårt att genomföra som det ser ut nu.

Detta hjälper inte hans utveckling heller. Det borde vara en självklarhet att alla får åka säkert. Detta sittskal har vi inte råd att kosta på själva. Blir det avslag igen är jag beredd att gå vidare.

Vilka erfarenheter av olika slag har ni av hjäpen med hjälpmedel? har även ni fått bråka?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
LostHorse
2009-09-18 07:00
#1

Ja,stackars lilla gumman,jag förstår hur det känns!

När man aspie eller autism-problem,får man skyhöga räkningar när det gäller kläder,mobiler,fjärrkontroller,dörrhandtag,fönsterrutor,bla,bla,bla….Skrattande..hualigen..men så länge kassan tror det är ett uppfostringsproblem o kommunen likaså…!?!

…..jag håller tummarna för dig i allefall!!!!!!!!!!!Flört

Kramar till er alla ..ella/Lost Horse

mona43
2009-09-18 09:35
#2

Både Andreas min äldste som har asbergers, och Markus min yngre son har sönder saker hela tiden, Andreas mest kläder, Markus allt möjligt. Dålig kvalité säger Andreas, men jag håller nog inte riktigt med om det.Obestämd

Ja de är snedvridna försäkringskassan, de lastar bekymren på föräldrarna och komunen som sköter resandet.

Det blir enorma summor för komunen att anlita en enskilld taxi med speciallås på dörrarna, men jag kan inte säga till Markus med autism att sitta stilla, det kan han inte och förstår inte, han är en så orolig pojke som reagerar dubbelt upp mot andra med sina känslor och sin frustation, och kan inte hantera detta själv.

Eftersom Andreas går i gymnasiet i samma stad så har vi en tillfällig lösning, han åker med i taxin när Markus skall resa hem från sin skola och tillbaka igen, de hade en färdvakt bara för honom förrut, men av någon okänd anledning är denne borttagen sedan i höst, det fungerar inte utan färdvakt, då är chaufören helt oskyddad.

Markus får lugnande medicin när han skall åka, men många gånger hjälper inte den heller.

Är livrädd för att det händer en olycka snart, men de kan inte lasta Markus för det, han är den han är och kan inte hjälpa det, jag har bombarderat försäkringskassan med säkert en mil hög bunt med papper från läkare, psykolog och annat, men de är så j***a trångsynta så det är skrämande SkrikandesRynkar på näsan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: