Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 4111 ggr
AnneN
7/16/09, 4:32 AM

Vad ska man göra?

Jag var med om att se en tjej ligga på marken med epilepsianfall för några år sedan, jag fick panik och sprang efter hjälp eftersom jag inte hade en aning om hur man ska hantera en sådan situation.

Vad ska/bör man göra om man ser en person få ett anfall?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
mona43
7/16/09, 1:46 PM
#1

Du gjorde helt rätt i att springa efter hjälp, tyvärr är det allt för många som bara går vidare och lägger ansvaret på andra, det kan bli förödande, eftersom personen är helt hjälplös, och kanske till och med behöver komma till sjukhus.

Detta bör du tänka på:

- Ta det lugnt, och hjälp gärna till. Att ge första hjälpen kräver inga speciella kunskaper.

- Hindra inte kramperna, se i stället till att personen i fråga inte skadar sig. Kramperna är över på 1-2 minuter.

- Stoppa inget i munnen, det kan hindra andningen.

- Vänd personen på sidan när kramperna avtar. Andningsvägarna är då öppna, och eventuellt slem kan rinna ut.

- Lossa på kläder som sitter, se efter att personen andas utan problem.

- Om kramperna fortsätter mera än 5 minuter, eller om ett nytt anfall börjar innan personen hunnit återhämta sig från det föregående, Kalla genast på ambulans (112)

- Du måste vara helt säker på att personen återhämtat sig innan du lämnar denne, personen skall kunna svara redigt på frågor, veta vart han/hon är på väg.

- Tillkalla ambulans om personen skadat sig under anfallet.

- Du kan alltid ringa 112 och be om råd vid osäkerhet, de finns alltid där och kan svara på dina frågor.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
7/16/09, 3:11 PM
#2

Ett litet tillägg: Om personen luktar alkohol och har ett anfall, skall man givetvis hjälpa denne också, gör då på samma sätt som här ovan.

AnneN
7/16/09, 5:32 PM
#3

#1 Tack för jätte bra information, nu vet jag lite mer om hur man ska agera om jag skulle hamna i situationen igen.

#2 Självklart så skulle jag hjälpa personen så gott jag kan oavsett om denne luktar alkohol eller inte eller vad den har för kläder, hudfärg, hårfärg osv.

Tyvärr är detta inte självklart för alla, men för mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mona43
7/16/09, 5:57 PM
#4

Ja det är verkligen tråkigt att inte alla tänker lika klokt, för alla är ju medmäniskor trots allt. Alla kan ju bli sjuka, en dag, även de som struntat i att hjälpa, men så långt tänker inte alla.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

AnneN
7/16/09, 6:02 PM
#5

#4 jag tänker som så att det hade lika gärna kunnat vara jag själv eller någon av mina nära och kära som behöver hjälp och om jag någon gång själv skulle behöva hjälp så har jag inte rätt att begära att få den hjälpen om jag inte själv hade varit villig att ge den till andra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mona43
7/16/09, 6:11 PM
#6

Ja så känner jag också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
7/16/09, 6:23 PM
#7

#5  Gå gärna in och läs hur min epilepsi började.

Med vänliga hälsningar

Upp till toppen
Annons: