Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 1860 ggr
[per50]
2009-07-16 21:50

Diet minskar anfall

För barn med en svårbehandlad form av den neurologiska sjukdomen epilepsi kan en fettrik och kolhydratfattig kost påtagligt minska antalet epileptiska anfall.Denna diet är effektiv och bör användas i behandlingen av barn med epilepsi som är motståndskraftig mot behandling med läkemedel

Studien omfattar 145 barn med svår epilepsi. Trots att alla hade prövat minst två mediciner för att förebygga epileptiska anfall hade varje barn minst ett sådant anfall per dag.

Barn som fullföljde kostbehandlingen mer än halverades antalet epileptiska anfall under de tre månaderna. I jämförelsegruppen däremot sågs en så stor förbättring bara hos 4 av 49 barn.

Fem av barnen i dietgruppen, men inget av barnen i jämförelsegruppen, minskade anfallen med mer än 90 procent. Ett barn i dietgruppen blev helt anfallsfri.

Är det någon som har provat denna behandling, då är du hjärtligt välkommen att skriva om det.

En liten bit av texten är lånad från unt.se

Annons:
Superstars
2009-07-30 14:40
#1

Det stämmer bra! Jag var på en sådan sträng diet när jag var barn. Fick inte dricka läsk eller äta något som hade att göra med elaka kolhydrater. Sötsaker var inget att tänka på. Dessutom behövde jag en hel del fett i min diet också. Så de hade alltid smörklick i min mat… Idag undrar folk varför jag gillar vishy och inte läsk. Jag brukar skratta och säga. Jag är van att dricka sodavatten sedan liten..Och det stämmer. Jag hade inte lika mycket epileptiska anfall på grund av denna diet än vad jag skulle ha haft annars.

mona43
2009-08-02 14:48
#2

Det är väldigt intressant att kosten har en så stor inverkan på epilepsi Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Superstars
2009-08-02 16:49
#3

Ja det är det! För mig har det hjälpt hjätte mycket när jag var liten.Glad

mona43
2009-08-02 17:04
#4

Kosten har nog en väldigt stor betydelse överhuvudtaget för oss alla, det är ju bra att man kan försöka påverka med att äta rätt, även om det verkar lite trist.Obestämd Men vad gör man inte för att må bättre.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Superstars
2009-08-02 17:14
#5

Precis! Glad

maxiq
2009-08-19 02:28
#6

Kosten heter LCHF och det finns ett eget forum för den som heter kolhydrater.ifokus

Välkommen dit för att läsa mer! Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Upp till toppen
Annons: