Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 1565 ggr
[per50]
2009-06-07 20:42

Vidskepliga folkmedicinen

'botemedel' ur den vidskepliga folkmedicinen. "Den Sluga och Förståndiga Gubben, som lärer de Oförfarna … Hvarjehanda Huus-Curer …", tryckt i Stockholm 1790, har två olika kurer att välja mellan. Jag återger huvuddragen i stark förkortning:

Den första: 9 pionkärnor och kamfer för 5 mark lägges i en liten påse av lakansväv. Påsen sys igen noggrannt med silketråd och bäres på bröstet i ett silkeband runt halsen. Tre gången om dagen luktar patienten ordentligt på påsen. Övrig tid bäres den på bröstet. Kamfern bytes varje månad, men pionkärnorna bytas ej. Kuren varar ett år. Kurens sannfärdighet kan bevisas i 3 eller 4 Socknar.

Den andra är värre: En bit av pannan av en avrättad rostas, stötes och siktas till ett fint pulver. Lika mycket enhörningshorn stötes till pulver. 3 sönderstötta pionkärnor. Vit senap. Röda koraller. Riven varglever. Lika delar av allt detta blandas med teriak (ett universalläkemedel baserat på ormkött och vallmosaft). Intages tre dagar i följd: dagarna före, under och efter fullmåne. Fortsättes tre på varandra följande fullmånar. tredje gången med halv sats.

Källa: pertho

Annons:
mona43
2009-06-08 23:43
#1

Tur att man inte levde på den tidenObestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: