Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 4621 ggr
vildarosen
6/4/09, 2:49 AM

Vad ska man göra när?

den man jobbar åt tex får ett anfallmitt i maten och har mat i munnen och ev i svalget? Tänk om personen sätter det fel i halsen och inte får luft!

Jag kan hemilchmetoden och är kunnig i hjärt o lungräddning!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
6/4/09, 5:46 PM
#1

Har hört talas om den metoden lite, men vet inte hur man ska praktiserar den vid anfall, det kan säkert vara svårt med en person som har fått ett anfall att få ut mat ur munnen, många med anfall biter ju ihop krampaktigt med munnen.

Någon som vet eller har egen erfarenhet? Framstupa sidoläge är nog bra, men om något fastnat vad skall man göra?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
8/8/09, 1:19 PM
#2

Någon som har erfarenhet?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
8/9/09, 3:50 PM
#3

Ja,jag är ju gammal uska-jag vet ju när vi hade anfall,i vården på gero-psyk är det rätt vanligt,ibland de äldre med tunga mediciner-lustigt nog.

Då är det enda framstupa sidoläge plus en sug+ få bort det med fingrarna,för personen krampar ju o svalget med ,lite otäckt är det-men jag har aldrig hört talas om nån som dött eller så!

Och så finns ju förhoppningsvis försteskötaren/ssk där och hjälper till med ev kramplösande osv..men är man hemma-så gäller sunt förnuft.

En kall handduk i pannan/nacken,verkar dämpa anfall-men jag vet inte om det är medicinskt riktigt,jag praktiserar det endast privat-måste jag nog tillägga.

Sen brukar man som epileptiker(usch,vilket långt ord det är)-ha klysma med stesolid,fast först måste man ju befria andningsvägarna,naturligtvis.

Det bästa är ju att ta(om man vet man har stora anfall)sin medicin i förebyggande syfte tex om man har stesolid till natten,ej slarva med det+ likadant på dagen!

Tyvärr är det nog så med EP-som med friska som sätter i halsen,att sitter det för hårt,eller krampandet inte släpper-så måste man ha proffshjälp.

kram ella

mona43
8/9/09, 4:24 PM
#4

Det låter förnuftigt att lägga på en kall handuk, som kanske dämpar anfallet, det kan ju knappast vara farligt att göra i alla fall, kanske svalkande också när personen vaknar. Glad Ja stesolid har jag till min son då han får många små frånvaroanfall endel dagar, men de han får är i tablettform, men han har också som klysma om han får ett större anfall.

Samma med vanliga epilepsimedicinen, man måste ta den regelbundet, inte slarva. sätter man i halsen så det sitter hårt måste man snabbt till sjukhus.

Minns också att man använde sug på sängliggande personer då de hade segt slem, när jag jobbade på ett sjukhem. Såg dem göra det på min mor och far efter stroke. Det var säkert inte trevligt för dem, men nödvändigt att få bort det för andningen.

Du får gärna berätta om du kommer på mera saker (behandligar eller knep) från den tiden du jobbade som uska Glad

solskenskramar!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

LostHorse
8/9/09, 8:02 PM
#5

Ja,jag har jättetrevliga minnen ifrån arbetet,inte bara jobb sas-en tid när jag arbetade på ett Sjukhem i Båstad-trakten-hade jag hunden med mej,vi hade rullande schema.(vi var sas på alla avd)

Så jag o en annan skötare tog med våran hund när vi gick på den låsta Gero-psykavd. det var enormt uppskattat,och var väldigt lungt där-inget bråk när hundarna var där,- emellan patienterna!

Jag har jättefina kort därifrån-som jag dessutom fått lov att visa,på avd.hunden osv-det är så många år sen(över 20),o de flesta pat.är ju tyvärr ej kvar. Vi hade en mycket öppen attityd till de äldre o sjuka-härligt!

kram ella

mona43
8/9/09, 8:53 PM
#6

Ja djur har verkligen en lugnande inverkan på oss mäniskor, våra katter brukar pejla in humöret på familjen, är någon nerstämd och butter, kommer de och buffar och stryker sej, och kurrar och kanske kommer upp i knäet, och snart känner man sej på mycket bättre humör igen Förvånad Skrattande 

De skulle kanske ha mera djur på sjukhem och sjukhus de har ju en lugnande inverkan på oss mäniskor, kanske till och med läkande inverkan. 

Synd bara att så många inte tål pälsdjur, annars hade det varit helt möjligt. Glad Det måste ha varit en höjdpunkt i deras tillvaro på Gero- psyk när ni kom dit med hundarna Glad

Vill du kanske visa något kort från den tiden? Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
LostHorse
8/10/09, 12:24 AM
#7

Absolut-måste,skanna av dem först!Glad

kram ella

mona43
8/10/09, 1:42 AM
#8

Vad roligt! Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: