Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 4212 ggr
[per50]
2009-05-21 16:52

1.Epilepsi, inte dum

Epilepsi är ett dolt handikapp. Många som har epilepsi vågar inte tala om det på grund av de fördomar som ännu omger epilepsi.

Ökad kunskap om epilepsi är den bästa hjälpen. Fördomar och negativa attityder måste bekämpas. Man är inte dum i huvet för att man har epilepsi.

En viktig del av behandlingen är information om epilepsi, både till den som har fått anfall och till hans omgivning.

Den största svårigheten är istället det negativa bemötande från den närmaste omgivningen, från myndigheter, skolor och arbetsgivare. Oftast beror den negativa attityden på okunskap och rädsla, och därför är det viktigt med en intensiv och saklig information om epilepsi.

Skapat av mona43

Annons:
Tatsja
2009-05-22 09:31
#1

Tyvärr så är samhället så att har du inte gips, så är du dum i huvudet. Det är många gånger min son fått säga till att de kan prata direkt med mig och inte genom honom. Speciellt när jag satt i rullstol.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-22 11:15
#2

Det kan jag med hörselskada märka lite ibland, de tycker antagligen att jag är "obekväm" när jag säger va ofta, och väljer att prata med någon annan i stället. De beter sej som man är "osynlig" känner man.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
2009-05-22 11:18
#3

Tyvärr så finns det en massa fördommar om att har man ett funktionshinder så är man mindre vetande

Det mesta av fördommarna bygger på ren okunskap on vad en sjukdom innebär

Så det gäller för oss som är drabbade av ett funktionshinder att visa att vi inte är annorlunda än de övriga befolkningen

Skillnaden är bara att vi har ett funktionshinder

Ett bra sätt att sprida information om olika funktionshinder är är våra sajter

mona43
2009-05-22 11:30
#4

Ja det är verkligen ett bra sätt att sprida information. Men många resonerar säkert som så att dessa sjukdomar angår inte mej, och struntar i att läsa på våra sajter.

Men kan man locka några i alla fall, har man lyckats till viss del, sedan kan dessa i sin tur förbättra för utsatta och dra nytta av det som de har läst, och få några andra att följa deras exempel. På så vis sprids kunskapen vidare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
2009-05-22 11:35
#5

Det är alltid bra att sprida information och sajterna är verkligen ett bra sätt

Det är bara synd att det inte är fler som är med och debbaterar på våra sajter som tar upp dessa viktiga frågor

mona43
2009-05-22 11:42
#6

Ja det är det verkligen. Skolorna skulle kunna hjälpa till att lära barnen mera om de olika sjukdomarna, så skulle fördomarna minskas endel bland de unga.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[SvenA]
2009-05-22 12:04
#7

På 80 talet var vi mycket ute i skolorna och informerade om olika funktionshinder

Vet inte hur det är i dag men efter vad jag har förstått så är det dåligt med informationsverksamheten i skolorna

mona43
2009-05-22 12:09
#8

Det händer ibland att några kommer till min äldre sons skola, men det är väldigt sällan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
2009-05-22 12:11
#9

Det beror nog mycket på skolledningen hur det är med informationen

mona43
2009-05-22 12:29
#10

Ja de verkar tyvärr inte prioritera sådana här saker, trots att det är så vanligt, och en så viktig sak.

Man skall nog inte vara för hård mot ungdomarnas attityder, de tar bara efter de vuxna, som i sin tur ofta saknar kunskap.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Pirjo
2009-05-23 00:37
#11

Kan säga att jag lärt mig att faktiskt skratta bort det hela. Men i början var det svårt att inse att är man t ex rörelsehindrad så anser många en som dum i huvudet.

Ett exempel:

Jag skulle köpa en ny behå och provade ut en på HM. När vi (min man o jag) kom ut från provhytten så frågar en ur personalen "Passade den". Det roliga var att hon frågade inte mig utan min man, hehehe. 

Lite samma när man ska handla - kassörskan tittar inte på mig som sitter i rullstol, utan hon hälsar bara på min man och har all konversation med honom - även i dom fall där det är jag som betalar.

Speciellt i affärer så pratar folk ofta över huvudet på en som om man inte fanns där överhuvudtaget.

Tyvärr är det sen också så att på en del såna här forum - speciellt såna där det finns många yngre (dvs 20-30 åringar) så blir man direkt påhoppad om man ens nämner att man har vissa problem.

Det skulle nog behövas mer information om olika sjukdomar redan i skolan,precis som ni säger.

mona43
2009-05-23 01:58
#12

Ja så tokigt det kan bli, skulle vilja se din mans min den gången hihi. Efteråt kan man skratta gott, men just när det sker är det mindre roligt. Min hörselskada ställer till endel saker också, jag kan höra saker helt uppåt väggarna, folk ser snopna ut, av deras min förstår jag att jag hört helt galet Skäms 

Att det behövs mera information är helt klart.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Pirjo
2009-05-25 15:36
#13

Han börjar faktiskt bli van. I början tyckte han at det var jobbigt, numera kan han skratta lika gott som jag åt folk som beter sig på detta sätt. Att dom beter sig på det här sättet säger ju faktiskt mer om dom än om mig, tycker jag

Annons:
mona43
2009-05-25 15:43
#14

Ja det har du helt rätt i. Bättre då att skratta åt andras knasigheter och  okunskaper Skrattande

Detta samhälle är knepigt ändå, man skall vara på ett vist vis, se ut på ett visst vis och så vidare, men vem gör det? inte ens våran kung är perfekt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-26 09:07
#15

Bara för att man sitter i rullstol eller går med rollator, så är det inte i huvudet det sitter. Men jag har råkat ut för det själv. Satt i 2 år i rullstol innan jag kämpade mig upp till rollator. Men detta att de pratar över huvudet på en, är nog många gånger på grund av okunskap och lite rädsla. De vet inte hur de ska beté sig mot oss funktionshindrade.

Min son har råkat ut för detta flera gånger, men han brukar säga till att det inte sitter i huvudet, utan i benen på mamma.

Jag blev gipsad förra året i ena handen. Lovar attityden från omgivningen var lite annorlunda. Då var det minsann accepterat att jag gick med rollator. Då frågade expediterna mig personligen. Ska man vara tvungen att ha gips på sig för att få den respekten man kan tycka man behöver från omgivningen?

Tack och lov för vår stora ica-affär. Där är de otroligt hjälpsamma och gulliga. De frågar mig och skämtar med sonen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-26 09:18
#16

Man kanske skall ha ett löstagbart gips att sätta på när man går in på olika platser? Undrar varför folk tror att man automatiskt är dum för att man sitter i rullstol? 

Tur att det finns undantag. Ser på min ICA butik här i samhället, de hjälper till att bära varor till bilen och är allmänt hjälpsamma och vänliga mot folk, de har nu fått en utmärkelse för bra bemötande, det måste ju vara ett stort plus för butiken, med bra kritik.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-26 09:34
#17

Tyvärr är ju folks bild på en att om man ser skadan, så är det okey. Dolda handikapp kan de inte förstå.

Ännu värre är det om man är deprimerad. Dum i huvudet attityd är väldigt vanligt. Många vågar inte tala om att de går till psykolog och pratar. Synen på dem är fortfarande mentalsjukhus tydligen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
2009-05-26 10:05
#18

Det är inte bättre när man har en synskadade frågar ledsagaren om man inte ser de törs inte ¨fråga den som är synskadad

Tatsja
2009-05-26 10:29
#19

Det kan jag förstå. Många är rädda för att ta just ordet se i mun, när det gäller synskadade. Det är synd.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-26 10:38
#20

Samma när det gäller hörseln, säger man va, är man obekväm, eller om man missförstår, eller ser aningen frånvarande ut, är man säkert dum anses det. Då står man plötsligt där ensam, och  de väljer att prata med någon annan, man känner sej verkligen utfryst.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-05-29 10:15
#21

Detta känner jag igen. Jobbigt när folk vänder sig om och pratar. Jag vill gärna se på personen som talar till mig, annars har jag svårt att höra. Sonen har ibland roligt åt mig, jag kan höra som "goddag yxskaft".

När jag bodde i lägenhet och hade en väninna tvärsöver. Så stod hon på sin balkong och ropade till mig. Jag har fått "gruppsex". Flera gånger upprepade jag vad jag hörde. Ropade på mina söner och frågade om de hörde samma som jag. Lovar alla fick ett gott skratt. Hon hade fått Jotex. katalagon ni vet. Hur jag fick det till gruppsex, vet jag inte.

Men det var många grannar som drog på munnen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-29 13:42
#22

Skrattande Hihihi ja det kan bli hur galet som helst det man hör! jag kan tänka att du blev lite generad Skäms men tur att de hade glimten i ögat den gången.

Jag minns en sak när min äldste son var yngre, vi var på en pizzeria och åt, man kunde se en livligt trafikerad väg utanför fönstret, och där var gatljus så bilarna stannade emellanåt, plötsligt ropar sonen högt så alla hör: MAMMA TITTA, EN LIKBIL!  jag försökte förgäves tysta ner honom, han var så ivrig och upprepade detta gång på gång, och tänkte dessutom springa ut, vilket han också gjorde med mamma hack i häl, han ropade helvilt samma sak gång på gång och pekade, då fick mamma se vad det var han menade, inte en likbil, en rikbil menade han, en stor svart limosin stod vid rött ljus och glänste Skäms oj vad mamma skämdes, men sonen och Per skrattade gott åt det hela sedan, folk inne på pizzerian tittade lite menande på den knasiga mamman. Ännu idag blir jag påmind om denna händelse av min familj.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-30 09:51
#23

Barn är rara.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-30 11:42
#24

Ja de är spontana och ärliga.Skrattande

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-05-30 13:14
#25

De kan vara odrägliga ibland också

Gullan402
2009-05-30 15:19
#26

Jag är så förbaskat trött på folk och deras fördomar. Efter att ha jobbat inom vården i över 20 år så registrerar jag knappt att folk har handikapp, den tankebanan sköts i mitt undermedvetna och mitt förhållningssätt anpassar sig automatiskt så att säga.
Även mina barn har jag fått med i detta tänk, det är sällan de reagerar för annorlunda människor. Reagerar de så frågar de mig lite tyst om det är en sjukdom som den personen har och sen nöjer de sig med mitt jakande svar.
Det viktiga är att se individen som den är och sätta individen i centrum.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

mona43
2009-05-30 16:09
#27

Alla är vi i grund och botten bara mäniskor, även med sjukdom och olika andra svårigheter. Folk stirrar sej tyvärr blinda på ens utseende.

Om man hör illa, sitter i rullstol, eller annat, ses inte mäniskan bakom, man klassas som en som "inte  passar in riktigt" och säkert är lite dum också. Fördomarna är hur många som helst. Jag håller med dej man blir så trött på folks okunskap och snabba fördömande.

Det är så oerhört viktigt att barnen lär sej att se personen bakom, ger denne en chans, inte dömma innan man vet. Alla barn borde ha föräldrar som lär dem ett rätt bemötande mot alla.

Skolan bör också prata massor med barnen om hur man skall vara mot varandra, så oerhört viktigt. Tror att mycket mobbing skulle undvikas med information redan i tidig ålder, som de sedan bär med sej resten av livet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-05-31 10:00
#28

Även på dagis kan man informera barnen om olika handikapp. Tyvärr är det svårt med vuxna som inte kan acceptera dolt handikapp. Måste jag ha gips för att omgivningen ska se att jag är handikappad?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-31 13:01
#29

Ja ju tidigare dess bättre. Det finns ju ett och annat barn med olika funktionshinder även på dagis, vet barnen vad det är, och varför barnet är på ett visst vis, så tror jag att de kan ta det naturligare än föräldrarna och andra vuxna.

När de blir äldre så tar de efter fördomar och annat, ännu mera från vuxna och samhället. Men det är viktigt att dagispersonalen föregår med gott exempel, också lärarna på skolan. 

Barn kan ju bli retade för så mycket, kanske bara för att de är blyga, eller har lite anorlunda kläder.

Att ändra attityderna hos vuxna är oerhört viktigt, men så oerhört svårt. Som de vuxna sjunga, kvittra de unga, heter det, och det är verkligen sant.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-01 10:29
#30

Sen gör barn vad vi vuxna gör, inte vad vi säger. Hur många föräldrar vräker inte ut sig okvädsord hemma? Säger att den eller den är dum i huvudet? Skyller på invandrare, tar ordet "blatte" i mun. Inte undra på att barnen säger sådant. Även grova sexord, kan föräldrar vräka ut sig i barnens närhet.

Många gånger har jag konfrotterat okända föräldrar på stan, när de står i kö och vräker ut sig hemska ord. Jag kan bara inte hålla tyst. Visst får jag onda blickar av dem, men många i kön, anser att jag har rätt och har höjt sin stämma mot dessa föräldrar.

Tänk på hur du uttrycker dig i barnens närhet. Använder du svordomar och andra grova ord, så tror de att det är rätt för dem att använda dem.

Nu måste jag gå ut med vovven

Kramar till er alla

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-01 10:33
#31

Ja de vräker ur sej en massa saker, sedan när barnen gör samma, skyller de på andra, de har inte gjort något inte Oskyldig

Ha en bra dag!Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-06 23:27
#32

Det är klokt Tatsja att reagera när man hör föräldrar svära, nergöra folk och bära sej åt, med sina barn som hörande och seende åhörare.

Men tyvärr är det många som tycker att andras privatliv inte angår oss, men det gör ju egentligen det. Barnens väl och ve angår visserligen mest föräldrarna, men även samhället, vi alla tillsamans.

Kan tänka mej att föräldrarna tycker att man är obekväm och lägger sej i, men det har de förtjänat när de beter sej så här.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-08 10:43
#33

De får gärna tänka så om mig. Barnen väl och ve går före allt annat. Ser bara hur föräldrar står på gatan och spelar boll med sina barn här. Då har vi parkering av våra bilar här och många som åker. Vad ger det för signaler?

Men jag har sagt åt dem att en repa på bilen. så får de betala. Det finns en fin stor fotbollsplan, men den verkar inte duga åt dem.

Barn ska aldrig leka på gatan

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-08 11:10
#34

Det är så sant, barnens väl går före. Ja vad korkade de kan vara, de spelar boll med sitt barn, och sedan får de en bukla på bilen nästa dag, av ett annat barn som i sin tur har en förälder som gjort samma, de inser inte att de själva är lika knasigaObestämd 

Finns det andra platser att dribbla boll på så går man dit, barnen kan ju bli påbackade också. Det finns bra platser att leka på, föräldrar skall inte uppmuntra sina barn till att leka på offentliga platser där det kan hända olyckor.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-06-09 13:31
#35

Här kör många bilar och ibland fort. Ser ofta att barnen bara springer ut i vägen. Det är så man kan bli mörkrädd

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-09 14:22
#36

Ja usch, hur lätt det kan hända något, det är oerhört viktigt att de lär sej att man leker på lekplatserna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-10 10:16
#37

Sen när föräldrarna fnäser av en, vid påpekande och säger dumma kommentarer som att du får väl skylla dig själv som parkerat bilen där.

Det är ju parkering på gatan som gäller här. Blir så arg på dessa kommentarer och ibland känner jag att jag vill ta dessa föräldrar i örat

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-10 10:44
#38

Skylla dej själv, ja det är också en underlig komentar. Ja de behöver verkligen dras ordentligt i båda öronen, så de blir rejält röda, trots att de är vuxna!Skrikandes

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-11 08:56
#39

Ja, undrar vilka signaler de ger sina barn? Inte undra på att just de barnen bara springer/cyklar rakt ut i gatan, utan att se sig för.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-11 10:34
#40

Och endel av dem blir de samhället kallar värstingar, men det är nog ytterst sällsynt att man föds och är en elak mäniska, det är omgivningen som gör en till den man är.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-06-11 23:31
#41

Nu låser jag denna tråd eftersom den har blivit så lång.
Här är den nya tråden, fortsätt gärna att skriva där

Länk: 2. Epilepsi, inte dum 

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: