Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 8987 ggr
[per50]
2009-04-24 14:34

Hundar med epilepsi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hundar med epilepsi kan leva ett normalt liv med hjälp av mediciner. Som hundägare kan du lära dig att se när hunden skall få ett anfall. Sen gäller det att handla rätt när anfallet kommer.

Aura, förkänning

Många hundar ändrar humör när ett anfall närmar sig. De kan uppleva aura, symtom som förvarnar om att ett anfall skall komma. Aura kan kännas som ett obehag i magen, ge yrsel, hallucinatoriska ljus- eller ljudupplevelser eller en kombination av dessa.

 Hundar med epilepsi

 Foto Free digital photos

Annons:
Fialotta2
2009-04-25 13:19
#1

Den första Border Collien som hade epilepsi i vår flock hade två anfall då han var ca 1½ år och sedan dröjde det tills han var ca 15 år. På honom märkte vi ingenting i förväg och han behövde inte någon medicin. Han hade ärvt det från sin mamma visades några år efter han hade haft sina först anfall.

Den andre som hade epislepsi fick det också då han var också 1½ år, märkte vi ganska tydlig när han skulle ha anfall. Han blev orolig, morrade och skällde. Först gången han anfall fick han 2 anfall på 12 timmar. Då ringde vi till veterinären och han tyckte vi skulle avvakta.

Andra gången hade han flera kraftig anfall på en natt och då åkte vi till veterinären. Innan vi kom in till veterinären blev han medvetslös och veterinären trodde inte han skulle överleva. Vi fick två olika mediciner, tyvärr har jag glömt vad de heter. Han blev bättre, men han hade ändå ca 2 anfall i månaden. De var lindrigare än vad de var före han började med medicinerna.

Efter ca ett ½ år blev han så dålig att han inte gick att rädda. Jag vet att det finns många hundar som kan leva länge med hjälp av mediciner. Våran älskade vappe gick inte att rädda. Vad jag vet så hade han inte ärvt epilepsin, utan veterinären trodde han hade tumör eller någon skada som gjorde att han fick epilepsi.

mona43
2009-04-26 01:18
#2

Tur att många kan leva ett riktigt bra liv med medicinering.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Fialotta2
2009-04-26 12:06
#3

Ja, det var viktigt för mig att poängtera det, efter det jag berättade om min hund. Det kanske skulle ha skrivit det med fet stil. Det går bra att vara efterklok.

mona43
2009-04-26 14:01
#4

Jag har gjort fet stil där du skriver om det. Hoppas det är okej?Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Fialotta2
2009-04-26 20:24
#5

Vilken tur att du kunde göra det. Det var helt ok. Tack!Glad

mona43
2009-04-26 20:32
#6

Det är bara att säga till så försöker vi att hjälpa er medlemmar Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
studs
2009-04-27 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag köpte mig förra sommarna en huskyvalp som det visade sig att han hade epilepsi, lördagen den 2 november fick vi åka akut in till vetrinär kliniken då han hade haft sammanlagt ca 60 anfall,vetrinären bedömde honom som ett extrem fall och rådde oss till att ta bort honom.. Min första egna köpta hund blev bara 6månader gamal… Min älskade BasseGråter

mona43
2009-04-27 17:51
#8

Vilken liten sötnos lille Basse var, men vad tragiskt att det blev så för dej, men 60 anfall är ju väldigt mycket.

Det var nog som veterinären sa ett extremfall, många djur kan ju leva ett riktigt bra liv med medicinering.

(Du får gärna bli medlem här om du vill!)

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Xannadu
2009-05-24 15:02
#9

Mammas hund som den har (mellan pudel) har annfall så olika. Men de värsta med honom är att han börjar bli så elak mot min pappa. Veterinären som de har säger att de hör visst till sjukdommen att deras psyke kan ändras. Han har haft de sen han var 2 år gammal men än så länge tycker de inte att han ska ha någon medicin.

Tycker ni att de ska stida och få de medicinerat eller ska de avakta.

Han får sina annfall när de har varit mycke runt om honom. Som senast var de ner till oss och hälsade på och då klipte jag honom helt samt att vi har 3 tikar som han är väldigt intresserad av och springer runt o nosar o slickar där han varit.   Men håller de honom lugn och inte utsätter honom för mycke brukar han klara sig.

mona43
2009-05-24 15:31
#10

Svårt att säga hur de skall göra, men det beror mycket på hur ofta anfallen kommer, och hur starka anfall det är, och hur hårt dessa tar på honom. Han verkar ju också mycket stresskänslig. Precis som mäniskor med epilepsi också kan vara.

Djur kan säkert också ha huvudvärk, och kanske han är extra känslig för olika sorters röster, ljud osv?

Det blev nog mycket för honom med alla goa tiklukter, även om han upplevde dem trevliga Glad  Lite tråkigt att han blir aggresiv. Men en mycket lugn omgivning hjälper honom mycket, som du säger.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

anaprincess
2009-06-04 05:18
#11

Min papillon har epilepsi. Han hade haft anfall innan jag fick honom men inget hade gjort. Han fick ett anfall här när han la sig vid dörren och han såg väldigt yr ut sen började han flåsa och så var det över. Andra anfallet var väldigt hemskt. Satt o soffan när han flög upp i min famn och började sen krampa nått otroligt benen flög ut i konstiga vinklar och man kunde se kramperna gå längs ryggraden Gråter Det gick aldrig över utan vi åkte in med honom akut till veterinären där han fick dropp och det tog 2 timmar innan det gick över. Sen dess har han ätit två tabletter om dan och mår nu jätte bra. Några anfall har han haft men väldigt milda och han kommer alltid till mig innan anfallen kommer så jag släcker ner och sitter med honom tills det är över.

mona43
2009-06-05 01:03
#12

Stackars liten, vilken tur att anfallen kommer mera sällan nu. Han känner av epilepsin precis som mäniskor kan göra, och söker trygghet hos matte, han vet att du sköter om honom på bästa vis.

Bra att det är lugnt och ombonat runt honom när han vaknar, och att matte finns där. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-11 18:39
#13

Hej Studs, Xannadu, anaprincess!

Hur har det gått med era hundar, och hur har sommaren varit så här långt.

Annons:
studs
2009-07-11 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 min basse lever juh inte längre, köpte mig en ny lite vovve i januari, en underbar liten schäfer som nu är 9 månander, Och tiken jag har sen innan på 5 år.. fick en hjärtatack när jag satt i foröljen här om dagen och lille man hoppa upp för att gosa lite och börjar helt plötsligt att rycka, Min första tanke va NEJ INTE IGEN!!! Tills jag hör hur min man skrattar,då ser jag att han står o jukar *hahaha* jag höll på att döö ;)

mona43
2009-07-11 20:34
#15

Vilken söt liten buskille du har hihi, som skrämmer matte på det där viset, skulle vilja se din min när du hörde vad han gjorde SkrattandeFlört

Hoppas fortsättningen på sommaren blir bra, med sköna dagar tillsammans med hundarna!

Sköt om er! Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Labolina_73
2012-10-16 12:19
#16

puttar upp en gammal tråd,,,, vad har symtomen varit på era hundar under anfallet?

//L

Ove-D
2013-01-21 22:58
#17

#16 undrar jag med… Vissa skriver att de tuggar… gör alla hundar det vid ett anfall?

Jag såg ett slags anfall i lördags (vet inte om det var epilepsi). Hunden är en äldre hund. Hunden föl och fick kramp i benen som stack rakt upp i luften och hunen rörde huvudet som i en cirkel och verkade inte kunna styra det. Höll i sig ca 20 sekunder och och de första tio stegen gick hunden vingligt. Kan det varit EP?

[per50]
2013-01-25 10:51
#18

#16 Det kan vara ett anfall, jag har sett ett likadant anfall med en katt

mona43
2013-01-25 10:53
#19

Det kan det säkert vara, stirrade hunden åt ett visst håll och ryckte det i ögonen också? Det sägs att ögonen stirrar, rycker åt det hållet där anfallet sitter i hjärnan.

Hur var hunden efteråt, var den trött och lite förvirrad?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ove-D
2013-01-27 22:41
#20

#19 ja hunden var ovanligt lugn efter det. Men reste sig efter nån halvminut, men var INTE lika pigg och glad som vanligt. Jag var inte så nära då jag gått i förväg så när anfallet började var jag en bit bort.

Det är inte min hund och jag jobbar med människor med EP och tyckte att jag såg vissa likheter men ägarna tror inte på att det är EP eftersom han inte tuggar fragma under anfallen…

Annons:
mona43
2013-01-28 14:23
#21

Svårt att säja, men det kan eventuellt vara ett mindre anfall  även om hunden inte tuggade fragma.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Natalb
2013-05-10 23:36
#22

Puttar upp denna då jag nu troligtvis har en hund med epilepsi, det hände första gången nu på morgonen, hon kräktes först, jag vaknade av att hon gjorde det och tur enligt mig, sen skulle hon hoppa upp i en soffa hon brukar ligga i men huvudet var vridet åt vänster och hon föll ner på golvet och försökte förgäves resa sig upp, jag var snabbt hos henne för att göra så att hon låg still tills jag visste vad som hade hänt och nästan direkt så blev hon stel och började krampa, epilepsi var det första som kom upp i mitt huvud och jag tittade mot munnen för att se ifall hon tugga fradga, men såg inget där, men hon tuggade däremot höll mig lugn och såg till så att hon inte reste sig upp, anfallet var över på under 1 minut, hon försökte resa sig upp men jag höll ner henne ett tag då hon inte riktigt fått balansen än, när jag väl lät henne resa sig upp märkte jag att hon kissat ner sig. vid det här laget hade hon ställt sig vingligt en bit ifrån mig, jag reste mig upp och då kom den stora chocken, hon Blottade tydligt tänderna och sen kom ett riktigt dovt morr, hon såg väldigt förvirrad ut, jag backade några steg och satte mig på huk, hon höll noga koll på mig under tiden, när jag väl sätter mig ner så började hon morra igen så jag gick ut ur rummet och lät henne vara själv, började torka bort spyan och då började hon skälla åt något, jag såg henne inte så jag sa som vanligt åt henne att vara tyst, hon fortsatte att ställa ett tag. Sen blev dett tyst och jag hörde hur hon gick mot mig, när hon kom in i rummet jag var i så viftade hon glatt på svansen som om inget hade hänt, duschade av henne, torkade kiss och de ca 30 min efter anfallet så var hon som en svans efter mig och var ovanligt kelig, hon var rätt trött märkte jag men hon skulle ändå hålla koll på vart jag var Nu under dagen har hon sovit rätt mycket och ca 6 timmar efter anfallet var hon helt sig själv, lek sugen och allt Kan nämna att hon är en border collie på 4 års Hoppas det inte blir jobbigt att läsa, men skriver från mobilen Men där är min "historia" innan, under och efter hennes anfall

mona43
2013-05-11 02:10
#23

Det låter troligt att hon har epilepsi, hon blev nog förvirrad och kände inte igen dej och morrade, det är ganska vanligt att man ser saker som inte stämmer före, under eller efter ett anfall, det är hjärnan som är i obalans och "spökar". troligast hände något sådant när hon morrade, hon var säkert inte ens helt vid medvetande ännu.

Skönt att hon återhämtade sig och blev sig själv igen. Du kanske skall prata med en veterinär om eventuell medicinering?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: