Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 6265 ggr
DodeN
2009-05-02 18:09

Rätt till färdtjänst

Hejsan

Ni vet väl att man kan få färdtjänst om man har epilepsi och inte klarar av att åka kommunalt.

Sambon fick rörelseproblem pga. sina anfall, hans nervsystem mådde dåligt så han hade svårt att gå. Förutom det fanns rädslan att få anfall på bussen, vakna upp någonstans och inte veta vart han var. Det hände några gånger. Han sökte och fick rätt till färdtjänst.

Här i norrköping så måste man betala 20kr/resa och har man någon med sig kostar det 40kr/resa för den personen. Pga. hans anfall så behövde han ha någon med sig så vi ansökte om ledsagare men fick nej. Orsaken var att läkarintyget inte ansågs stryka behovet och visa hur många anfall han hade/vecka.

Vi överklagade till länsrätt och fick efter ett tag vår överklagan rättad så nu har han ledsagning gratis.

Komunen sa till oss att alla förare hade utbildning i epilepsi och om man får anfall så åker de till akuten med en. Sambon som inte har medicin och bara behöver vänta ut anfallet och sen vila så är det ännu stressigare att veta att han blir körd till akuten.

Jag framhöll också att om han får ett grandmal som han får ofta så faller han och kan strypa sig själv med bältet tex. eller skada sig och andra. Trots detta så tyckte komunen att han kunde åka själv.

Efter att vi fick rätt så pratade jag med en av chafförerna som bekräftade att de fått info om epilepsi men att de inte kan göra något och de inte kan stanna bilen överallt om någon får anfall. Han berättade om en kille som låg i 5 min på golvet i taxin och krampade för chaffören inte såg honom under resan. Hur ska chaffören kunna ha koll på allt? Ibland så lämnar de tom. bilen för att hämta andra som ska med, vem övervakar då?

Så det lönar sig att överklaga :D

Annons:
[per50]
2009-05-02 18:25
#1

Vad bra att ni fick rätt till slut! Men det är verkligen tragiskt att man skall behöva bråka om en så självklar sak som att ha en ledsagare med sej i taxin.

Vi behövde ett staket för den yngste grabben som har epilepsi och autism, han förstår inte att trafiken är farlig, han rusar bara iväg och kan bli påkörd, dessutom har han små epilepsikänningar då han blir frånvarande och vad som hellst ske.

Men kommunen sa nej, vi borde passa honom bättre, och andra idiotiska uttryck fick vi höra, killen var då 10-11 år, då brukar man normalt ha förstånd om att ta det lugnt i trafiken, och en snabb kille som han hinner långt på några sekunder.

Vi fick lov att överklaga till länsrätten som gav oss rätt Glad nu kan pojken vara ute utan att riskera att bli överkörd, vi har ett rejält högt staket.

En kille i hans ålder vill inte ha folk hängande i hasorna för varje steg de tar, men det tyckte tydligen kommunen. Tråkigt att det skall behöva bråkas om allt möjligt, då det är tillräckligt jobbigt som det redan är.

DodeN
2009-05-02 18:31
#2

Men jösses, hur orkar dem egentligen hålla på så, vart får de alla korkade kommentarer ifrån?

Här tyckte man ju att jag skulle vara hemma dyget runt och vaka och i taxin så lät det som om alla chafförer var neurologer från komunens sida.

mona43
2009-05-02 19:23
#3

Ja man kan verkligen undra hur de tänker Obestämd 

Vi hänvisade till barnkonventionen som finns i hela världen, där står det klart och tydligt att alla unga skall kunna leva på lika vilkor, ingen skall särbehandlas.

Alla skall ha samma rättigheter, oberoende om man har ett handikapp eller annat, man skall få stöd och hjälp för att få ett bra liv.

Det låter fint men funkar ju inte helt tydligt, men så är många lagar tyvärr! Obestämd 

I vårat fall lyssnade de i alla fall lite. Men i många flera fall inte alls.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[SvenA]
2009-05-02 22:22
#4

Man har bara rätt att ha ledesagare med sig på föärdtjänstresa om man behöver ledsagning under färden

Det är däför så många får avslag

Jag som helt blind får inte ha ledsagare med mig utan att betala en extra avgift trots att ledsagaren är mina ögon

Läs vad som hände mig på Valborg på Synskadade i fokus

DodeN
2009-05-02 23:24
#5

SvenA: läste vad som hände dig och det är ju fruktansvärt. Liknande saker händer min sambo när han har ett anfall, visserligen så ser han ju saker men han tappar minnet och känner inte igen vart han är. En kväll fick han ett  litet anfall på bussen och gick av och visste inte vart han var. Han lyckades ringa mig men kunde ju inte få hjälp för han kunde inte säga vart i stan han var.

Efter mycket om och men lyckades han förstå vart han var men bussarna hade slutat gå för natten, så jag ringde och beställde taxi, inte färdtjänst, så fick han komma hem med taxi, kostade massa men det var värt det.

Jag var nära att ringa polisen när han inte visste vart han var. Detta tyckte färdtjänsttanten inte skulle hända om han hade färdtjänst för då skulle ju chafföre hjälpa honom. Men vad händer om han lämnas efter ett litet anfall och inte vet vart han är eller vad han skulle göra där. Förstår inte hur man kan vara så snål med ledsagning för personer med färdjänst.

Själv skulle jag behöva det för jag har lätt att ramla ur rullstolen, får muskelkramper och halkar ur rullstolen, men det är inte ens lönt att bråka om det än.

[per50]
2009-05-02 23:41
#6

Vad oerhört svårt det måste vara för honom. Jag märker också av att mitt minne inte är som det skall, kan totalt tappa bort mej mitt i ett samtal, tappa tråden totalt, det är väldigt otrevligt då det blir såhär.

Det är oerhört svårt att sitta på ett möte där flera personer pratar med varandra, till slut är jag heltrött i huvudet, och det är omöjligt att koncentrera sej på det som sägs.

Annons:
[SvenA]
2009-05-03 10:11
#7

Att det är så här inom färdtjänsten beror på att de bestämmande inte vet hur verkligheten ser ut för oss som är beroende av den

Tatsja
2009-05-03 10:27
#8

Ibland blir man bara less på färdtjänsten och de som bestämmer. Tyvärr är allt som ni säger här, vanligare än man tror. Påpekar man brister, så får man ofta till svar att man ska vara j** tacksam för att man får färdstjänst, annars kan du väl ta vanlig taxi eller gå.

Sen har jag märkt att många chaufförer inte hittar, fast de har gps. Detta hände mig från Västerås sjukhus till Köping - hemmaadress.

Taxikillen hittade inte ens ut till motorvägen. Orsak: jag kör bara innestaden i Västerås.

Hur svårt är det att följa skyltar eller tyda gps:en?

Jag fick guida honom hela vägen. Till och med på motorvägen. Han höll på att köra förbi stora skylten Köping.  Sen efter mig, skulle han lämna Arboga. Dit hittade han inte heller. Så det blev att rita en karta och beskriva.

Undrar varför han hade på sin gps på talande, när han inte förstod vad den sa.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-05-03 17:02
#9

Vilket konstigt uttryck av taxikillen. Taxifolk skall väll hitta lite överallt, och även kunna tyda sin gps.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

DodeN
2009-05-03 17:03
#10

Ja och alla dessa chafförer som kör iväg och halvvägs säger "jag hoppas du hittar dit du ska för jag vet inte riktigt" bara för att jag ser "normal" ut så betyder inte det att jag faktiskt hittar hem eller ännu värre hittar dit jag ska.

Jag har klagat varje gång jag inte spännts fast ordentligt med riktigt bälte, en chafför tyckte jag skulle sitta i rullstolen utan bälte för stolen satt ju fast Obestämd

Så nu svarar komunen inte ens på mina mail längre.

mona43
2009-05-03 17:18
#11

Ja de är verkligen knepiga. Undrar hur han tänkte då han sa så? som om stolen skulle vara viktigare än personen Obestämd nej de är nog rädda för besväret bara, men alla har ju rätt att åka lika säkert.

Jag fick ta taxi med en av mina söner till sjukhuset när han var småbarn, ville ta med  den lilla barnstolen som man lätt spänner fast, han sätter dit den, och jag spänner fast sonen men tittar inte om han verkligen har satt fast stolen ordentligt i bilen,.

När jag kommer fram får jag se att stolen bara är satt på sätet helt löst och oskyddat, pojken var fastspänd i själva stolen men vad hade det varit till för nytta om en olycka hade skett?

Han svarar: Det gick ju bra, inget hände, jag kör ju så försiktigt! jag blev helt mållös genast, senare blev jag arg. Mycket får man höra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: