Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 2457 ggr
mona43
2009-04-28 20:25

Kommunen tog deras barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett nyfött barn i Värnamo har tagits ifrån sina föräldrar. Motiveringen var att mamman lider av epilepsi. En rättskandal, anser sjukvårdspersonal. Nu ska Svenska Epilepsiförbundet hjälpa föräldrarna att få rätt mot myndigheterna.

Tidningen föräldrakraft: 

kommunen tog deras nyfödda barn

Familjen återförenas igen 

Det var fel att omhänderta det vietnamesiska parets nyfödda son på grund av mammans epilepsi. Det beskedet ger Kammarrätten. Nu återförenas familjen.

Familjen återförenas igen

Foto Free digital photos

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[Puppan]
2009-04-28 20:46
#1

Nämen fy sjutton det var det värsta. Bara för att mamman har epilepsi, det är ju hel sjukt! Jag hade en lärare en gång som hade epilepsi, (fick ett anfall en gång på skolan). Hon har barn och hon har vårdnaden om dem också. 

Stackars föräldrarna, jag hoppas verkligen att dem får tillbaka sitt barn.

mona43
2009-04-28 21:54
#2

Ja man får hoppas att föräldrarna får hjälp. Myndigheterna kan verkligen köra över folk.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Puppan]
2009-04-28 23:09
#3

Ja dom kan ju det och det är fruktansvärt. Huva!

mona43
2009-04-28 23:58
#4

Många  gånger har myndigheterna inte ens tagit reda på hur det egentligen ligger till, utan går på sina egna antaganden och andras.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Puppan]
2009-04-29 00:04
#5

Javisst, det är så sjukt hur det kan gå till många gånger.

mona43
2009-04-29 00:11
#6

Ja verkligen, vad mycket onödigt lidande folk får utstå som oftast redan har det kämpigt, helt i onödan. Deras rutiner bör nog granskas ordentligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[Puppan]
2009-04-29 00:15
#7

Ja absolut, jag håller med dig fullständigt!

mona43
2009-04-29 00:29
#8

Det är väldigt bra att tidningar och allmänheten uppmärksammar när folk blir felaktigt behandlade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Puppan]
2009-04-29 00:34
#9

Jajjamen det är det verkligen. Jag tycker att det är jättebra att det tas upp i tv oxå.

Tatsja
2009-04-29 09:18
#10

Detta är så typiskt av samhället. Vi tar från en som har epilepsi men låter barn som lever i missbrukshem bo kvar. Blir så arg när jag läser detta

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-04-29 09:36
#11

Ja nog är samhället snedvridet, med bra stöd kan hon säkert ta hand om sitt barn.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-05-21 15:05
#12

Det var ju skönt att det löste sej för familjen till slut. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-05-22 09:21
#13

Ja, att de fick rätt känns skönt. Men fortfarande är det så typiskt samhället. Föräldrar som sköter sig, men där någon har något funktionshinder, de barnen tar vi. Men om det är missbrukare, då ska barnen minsann bo kvar, även under utredning.

Såg detta exempel många gånger när jag bodde utanför Stockholm. Hade en granne där båda föräldrarna höll på med alkohol och droger. De hade 3 barn och ett till på väg. Sociala vägrade flytta på barnen med motivering att de hade sina "klara" stunder.

Sen att barnen fick fara vind för våg och hade problem i skolan, det verkade det som om de inte brydde sig om.

Det flyttade in en familj i en lägenhet, där mamman satt i rullstol. Sociala var på bb och tog hennes nyfödda, med orden att hon nog inte kan sköta barnet. Sen att hon hade hjälp av föräldrar, make och vänner, brydde de sig inte om. Hennes skada satt i benen och inte i huvudet. Hon hade kunnat sköta hem och familj i alla år förut, men nu var de snabba.

Tack och lov så fick de tillbaka sitt barn. Men sociala kunde inte förstå att hon blev så förtrivlad. Jag var med som stöd på ett möte. Där säger den ena socialkvinnan att det är ju bara ett barn, du har ju ett till. Eller också får du skaffa ett nytt. Okänsligt. Vet ni någon som blev arg och läste lusen av dem?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[per50]
2009-05-23 19:33
#14

Visst var det skönt att det löste sej för familjen till slut.

mona43
2009-05-23 21:46
#15

Det är konstigt att de resonerar så, att alkoholiserade/knarkande föräldrar skall få behålla sina barn, för att det är "synd om föräldrarna" Och barnen får bara driva vind för våg.

Men de som är ansvars tagande, men har ett rörelshinder eller annat, skall smutskastas och nekas? låter verkligen bakvänt.

Hur kan det sociala bli så kallsinniga? säga att det är bara att skaffa ett nytt barn, eller nöja sej med det man har? Varje barn är ju unikt och älskat, inte kan man "bara skaffa sej" ungefär som vad som helst. Hoppas den kvinnan är ett undatag. Bra att du läste lusen av dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-03 00:44
#16

Hade själv en far som hade alkoholproblem, men min trygghet var min mor och andra vuxna omkring mej. Men visst tvekade man att ta hem kompisar, man var rädd för att de skulle se pappa i fyllan.

Men tänk barn där båda föräldrarna har problem, hur utlämnade och otrygga de är med vuxna som inte ger dem all kärlek de behöver, eller orkar finnas till för dem helt och hållet. Hur svikna de måste känna sej, inte bara av föräldrarna utan även av samhället ,när det inte görs tillräkligt mycket för dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-03 01:49
#17

Skönt att det ordna sig fö den familjen!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-03 09:09
#18

Ja verkligen

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-06-03 09:49
#19

Jag har ju ingen epilepsi, men erfarenhet av att myndigheterna blundar för hur vissa barn lever. Skrev lite här.

Utdrag ur bok

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-06-06 23:07
#20

Det är så tråkigt att myndigheterna messt väljer att blunda sådana här gånger, men ännu tråkigare då vanligt folk väljer att inte reagera på detta. De väljer att blunda och se mellan fingrarna

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: