Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1973 ggr
lilja89
4/28/11, 8:17 PM

Behöver hjälp med Epilepsin i vardagen / framtiden

Hejsan alle sammans.

Är en tjej på 22 år som haft epilepsi sedan jag var två år och slutade för 4 år sedan med medicinen då den gjorde mig närintill apatisk och osocial.

Problemet jag har idag är att inte orkar att jobba mer än 6-7 h per dag och ser mig själv fast i livets början med eget boende fast jobb ja hela paketet - jag kommer inte vidare då epilesin hindrar mig från att arbeta och vara alert i dem jobb jag önskar.

Min stora fråga är VAD för jobb passar dem med epilepsi, jag är en person som gillar att vara igång så jag har fel personlighet till epilepsin känns det som. Jag är för ung för eget , eller ? Starta eget café är lite långsökt väl? Skola känns svårt då jag har betyg från folkhögskola ,dessutom är tider ett problem .

Ge mig tips om hur jag kan komma igång då jag är trött på att komma försent till jobb och komma med ursäkter som inte hjälper en. Samhället hjälper en knappast och medicin tror jag inte längre på.

Jag vill börja mitt liv men HUR känns mycket hopplöst … Jätte tacksam för svar. Lilja

Jobb jag funderat på

kock

barnmorska

internaionell exsportförsäljning

barista

apotekstekniker

lärare

keramiker med butik

eget cafe/ företag

ja väldigt blandat men de ska vara brett säger dem - mer att få en bild.

Annons:
mona43
4/29/11, 10:45 AM
#1

Skönt att du kunnat sluta med dina mediciner.

Vilket yrke som passar är väldigt individuellt. Stress brukar ha negativ inverkan, så det bör man undvika så mycket som möjligt när man har epilepsi.

Att ha eget företag- kan bli oerhört stressigt, men samtidigt har man lite mera möjligheter att anpassa sitt arbete efter sig själv, man kanske startar sitt företag från grunden och utökar det allt eftersom, men det kräver ändå massor med eget arbete, dessutom helst ett kapital. Men när företaget går bättre kanske man kan anställa.

Kock- stessigt vissa tider under dagen, ett lagarbete.

Barnmorska- ett fint arbete där man är till stor hjälp för andra, men säkert både stressigt emellanåt och ett stort ansvar.

Internationell exportförsäljning- Vet inte så mycket om detta arbete.

Barista- Samma här

Apotekstekniker- Kräver säkert endel stress och ansvar.

Lärare- I grundskolan säkert stressande och krävande, vuxenskolan ev något lugnare.

Keramiker med butik- kanske en möjlighet om företaget arbetar sig upp efter ökad förfrågan. (läs om eget företag) Samma med eget café

Som du förstår så är det bara du själv som har känslan för vad du klarar, du kanske kan hoppa in och jobba extra på till exempel ett café, eller fråga om du har möjlighet att få en praktikplats någonstans?

Håller tummarna för dig, berätta gärna mera om hur det går!

Om du undrar över något, eller vill prata lite, är du alltid välkommen att skriva här.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: