Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 3436 ggr
Moalinn
2011-10-26 12:58

Får inte börja köra förrän nästa år

hej!

gjorde ett inlägg här för över ett och ett halvt år sedan. Då berättade jag väldigt konstigt om min start till epilepsin.

Jag har inte haft något anfall direkt, inte vad jag vet iallfall och gjorde ett nytt eeg för några veckor sedan. Fick svar för 2 veckor sedan eller något att jag hade för mycket för att kunna få köra bil.

Så det blir inte att börja övningsköra förrän nästa år, och då kommer dom säkert göra ett nytt eeg och se att det inte fungerar.

var verkligen peppad, för första gången, på att börja övningsköra, men inte då.

och det enda som känns jobbigt just nu är att ingen i min nya klass, börjat gymnasiet, vet om att jag har epilepsi.. tveksam över om lärarna vet det överhuvudtaget.

men tror inte jag får några anfall så länge jag tar medicinen, märkte det när jag inte tog den på en vecka eller något (var hos min syrra och glömde då dom hemma och tänkte inte på det) och jag blev väldigt darrig men det har inte hänt igen mer än att jag känt mig lite yr och darrig! :)

Kände att jag va tvungen att skriva av mig lite :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
mona43
2011-10-26 20:09
#1

Hej Moalinn!

Förstår att du är besvken över att inte få övningsköra, jobbigt att vänta och vara orolig för hur det ska gå.

Det är bra om några som du litar på i skolan får veta lite om din epilepi, någon lärare eller kompis, så de vet vad det är ifall du blir dålig, och vad de i så fall skall göra eller inte göra om du blir dålig.

Det är oerhört viktigt att ta sin medicin punktligt, men också undvika att stressa, och sova tillräckligt, stress och för lite sömn kan utlösa ett anfall eller ge frånvaroattacker.

Du får fundera över vad du kan ändra på så du får vara så pigg som möjligt och få grönt ljus på EEG:n och kan satsa på körkortet nästa år i stället.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Stephanie
2011-10-28 11:47
#2

"Om man har fått diagnosen epilepsi så är huvudregeln att man ska vara anfallsfri i ett år innan man får köra motorcykel, personbil eller traktor och tio år innan man får köra tung lastbil, buss och taxi."

Nu blev ju jag lite rädd då Förvånad Har trott att jag får börja övningsköra så snart det gått ett år, men jag kanske inte ska hoppas för mycket då…

Är inte helt säker på hur mycket det syns på eeg för mig. Uppenbarligen funkar medicinen bra i alla fall med tanke på hur mycket stress jag utsätts för nu, ojämna sovvanor osv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Moalinn
2011-10-28 11:59
#3

#2
Är det ett år nu? :o .. alla säger att det är 2 år.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Stephanie
2011-10-28 12:17
#4

Ingen aning egentligen, men jag har hört både ett, två, tre och fyra år…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Moalinn
2011-10-28 12:21
#5

Jo, tre år har det varit tror jag. men ändrat till 2 år, ah.. jag vet faktiskt inte längre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Stephanie
2011-10-28 12:21
#6

"Vid diagnosen epilepsi krävs i regel att du har varit anfallsfri det senaste året om du ska få ha körkort med behörighet AM, A1, A, B, BE samt behörighet för traktor.

För körkort med behörighet C, CE, D eller DE samt för taxiförarlegitima­tion krävs anfallsfrihet under de senaste tio åren. Behandling med läkemedel mot epilepsi får heller inte ha förekommit under denna tid.

Även om du varit anfallsfri under ett respektive tio år får du inte ha körkort eller taxiförarlegitimation om resultatet av EEG­undersökningen eller andra medicinska förhållanden visar att det finns en påtaglig risk för anfall"

Från Transportstyrelsen. Så, om jag tolkar det rätt så är det ett år som gäller för de lägre behörigheterna, alltså vanlig personbil etc. Tio år utan medicin gäller för de högre behörigheterna. Samt att om man genom eeg ser att det finns en påtaglig risk för anfall får man inte ta körkort.

Nån som tolkar annorlunda?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Moalinn
2011-10-28 13:45
#7

Aha.. nu hänger jag med, det va alltså mitt eeg som stoppade det hela då jag hade ganska mycket. Så det stämmer det du säger, det känns så iallafall

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: