Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 4190 ggr
Mammize
2012-06-11 20:22

Någon som har partiell epilepsi?

Jag har idag varit hos neurolog och fått min diagnos: partiell epilepsi med sekundär generalisering. Någon mer som har denna diagnos och kan berätta lite om det?? Imorgon ska jag till vc och ta prov på något i blodet (kommer inte ihåg vad). jag äter orfiril 150mg 2ggr/dagen som från början var menat som förstärkning till mina citalopram. Någon som äter oriril och det funkar bra? Jag vet inte om det är små anfall jag har flera ggr/dag. Känner mig konstig i huvudet, pirrar i läpparna och munnen, mår konstigt men om jag då drar djupa andetag så släpper det efter ca 30 sek. Jag har trott att jag har svimmat 2ggr på 2 år men det kanske är epilepsianfall, har ingen aning. Vad har ni annars för mediciner? Hur gör ni för att undvika få dessa anfall? Har ni blivit anfallsfria med medicin? Får ni köra bil? Neurologen sade att jag inte ska göra det men jag har körkortet kvar. Många frågor men vill gärna veta så mycket som möjligt. Tacksam för många svar!!

Annons:
[Traveller]
2012-06-12 09:49
#1

Hej Mammize,partiell Epilepsi i samband med utmattningsdepression verkar vara rätt vanligt,att få en diagnos efter en riktig utredning brukar vara en lättnad.

Att sedan lära sig att leva med diagnosen o bli inställd rätt på rätt medicin kan ta lång tid ibland flera år o flera sorters mediciner kan behöva prövas enskilt eller i kombination.

Livstilsförändringar i samband med sjukdom är vanligtvis också nödvändigt,annat arbete kanske måste prövas men framförallt måste du skaffa dig sjukdomsinsikt o fortbilda dig inom den sjukdom du har diagnostiserats för.

Det är bra att du har kommit rätt i sjukvården o blivit inskriven hos neurologen,förhoppningsvis kommer du överens med din läkare o har förtroende för denna.

Körkortet tar man inte längre för folk men det bygger på förtroende o omdömme.Bara för att körkortet finns kvar betyder inte det att man får köra bil.Frånvaro atacker vid ratten låter inte som någon man vill möta i trafiken.

MVH

mona43
2012-06-13 13:04
#2

Hopas det löser sig för dej.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

jen83
2013-11-04 15:38
#3

Jag ha frånvaroataker som börjat efter min stroke å ja fik diagnos epilepsi å började behanling direkt me två medesiner som heter levetiracetam 500 mg *2 ock topiramat 100 mg *2 topiramat e stödjande epilepsi medesin men jelper even vid migren som kan upstå efter en frånvaro atak å som ja ofta får efter stroke! Men som nån skrev inan dom ta int körkort lengre ja ha faktist mit kvar oså trots stroke men de jeler sunt fönuft för ner du få en atak så fotseter du jöra d du sist jorde å tenk om du gasar å d komer et rödjus. Å du kör på et barn? Tenk til en extra ggn inan Du seter dej bakom raten å en sån her atak gå at bryta så ha nån med dej e et alternativ dom kan puta til på dej eler nåt!

mona43
2013-11-04 19:18
#4

Håller med dej jen83, epilepsi anfall och  bilkörning går inte ihop med varandra det kan närsomhelst sluta med en olycka

Vad tufft du har haft det med både stroke och epilepsi i ung ålder som småbarnsförälder.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

jen83
2013-11-04 19:32
#5

Aa d e int let at få ihop vardagen jemt då ja ha fåt fler små propar efte den stor i både järnan å övriga krop å dom mistenker nån mer alvarlig bakomligande sjukdom då ja ha veldit hög homocystein verde å veldit låg folsyraverde å d jelper int me medesiner trots 4 dubel dos! Men vi kempar på å just at ja ha mina 5 undebara barn å min fina sambo samt alaanra som stötar jör at ja ork kempa ner d kens som mest hoplöst! Men d kens oretvist visa dagar, hade int tenkt va 30 år å sita halvsidesfölamad i rulstol å ha svåt at skriva,lesa å prat! Men intalar mej d at d fins dom som ha d vere,ja kan iaf va hema me mina barn

mona43
2013-11-04 20:07
#6

Hoppas det löser sig för dig med medicinerna och hormonerna, så du får må bättre snart. Det betyder mycket att ha folk omkring sig som stöttar och ställer upp, många vänner försvinner när man drabbas av stroke och epilepsi, troligast för att dom inte vet hur dom skall bete sig, de känner sig osäkra.

Mina föräldrar drabbades hårt av stroke både två, min pappa var 53 år när han fick proppar i hjärnan med ett års mellanrum, han gav upp helt när han drabbades för andra gången, han orkade inte kämpa med talet och rehabiliteringen som han behövde såväl.

 Han fick svår afasi. Min mamma fick både proppar och hjärnblödningar hon var ca 60 år då, hon fick också svår epilepsi som det tog tid innan de fick medicinerna att fungera, hon fick också afasi. 

Hör gärna av dig och berätta om hur det går för dig.❤️

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: