Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 9770 ggr
Sofie-Marie
2013-01-26 20:41

Rädd.

Hej alla ni på iFokus!

Jag skall försöka hålla mig så kortfattad jag kan, men jag hade helt enkelt behövt lite livserfarenheter kring epilepsi + cannabis.

För cirka två månader sedan fick jag mitt första (vad jag vet) epileptiska anfall. Jag tappade medvetandet och minns bara att ambulanspersonal frågade mig om jag visste vad jag hette och när jag var född - vilket jag inte hade den bleste aning om. Jag bor inneboende och hon jag delar lägenhet med berättade att jag satt i soffan och pratade med henne och helt plötsligt hade jag börjat skaka och var helt stel i hela kroppen. Efter en liten stund slutade jag att skaka och började istället prata om skumma saker som "Vart har du lagt min kortläsare?" (Observera att jag verkligen inte har en kortläsare). Jag hade ingen aning om vart jag var eller vad jag hette men skrattade konstant. Att få detta återberättat för sig är riktigt riktigt läskigt. Iallafall, ambulanspersonalen tog mig till akuten där jag fick ligga i cirka sju timmar på dropp och EKG. Sakta men säkert började jag komma tillbaka till verkligheten och kunde åka hem. Jag fick senare en kallelse att komma på EEG-undersökning och kontraströntgen av hjärnan. Kontraströntgen såg fin ut men det såg konstigt ut på EEG så jag skall tillbaka dit om ett par dagar på sömn-EEG.

Efter detta har jag inte haft några anfall, men fått typ.. Känningar? Dvs jag har legat i t.ex. soffan och haft ryckningar i armar och ben men varit vid medvetande. Det har varit väldigt obehagligt eftersom jag inte vet om det är epilepsi eller vad det är.

Iallafall, nu får jag komma till saken. Igår eftermiddag var jag hos min pojkvän och han hade fått gräs av sin kompis. (Min pojkvän röker på fler gånger per dag, det gör inte jag). Vi bestämde oss iallafall för att det skulle vara riktigt nice att röka detta och seda lägga sig i badet. Detta visade sig vara en riktigt dum idé för min del. Efter ett tag började armar och ben att skaka okontrollerat och jag kunde inte andas normalt utan även fast jag kämpade för att ta djupa, lugna andetag så blev det korta inandningar som kan liknas vid hyperventilation. Min pojkvän blev arg på mig för att han trodde att jag gjorde detta med flit för att få uppmärksamhet. Jag själv var skräckslagen. Jag var vid medvetande, återigen, men jag hade ingen som helst kontroll över min kropp. Jag ville åka till akuten men visste inte riktigt om de skulle ta mig på allvar när jag berättade att jag rökt. Så jag lade mig ner i soffan och hoppades på att det skulle gå över. Efter ett tag somnade jag tack och lov och när jag vaknade var det över.

Helt enkelt, vad kan detta bero på? Jag har läst att epileptiska anfall kan utlösas av abstinens och sömnbrist men jag varken missbrukar eller sover för lite. Jag är rädd. Rent ut sagt rädd.

Tacksam för svar!

Annons:
Sofie-Marie
2013-01-26 21:18
#1

Att tillägga är väl att min pojkvän verkligen inte tog det hela på allvar, utan tolkade det enbart som att jag ville ha hans uppmärksamhet. Läste här på forumet att han enligt lag egentligen är skyldig att tillkalla hjälp. Blev lite arg faktiskt. Hur får man ens anhöriga att ta det på allvar? Nu har jag ju inte fått någon diagnos men likväl krampar jag..

gulochi
2013-01-26 22:49
#2

Ursäkta mig men jag reagerar på att du skrev att ni "rökt på" och hur ska man få ens anhöriga att ta det på allvar?

Det kanske berodde på att ni "rökt på" och var påverkade? Om ni inte gjort det och varit "klara" ihuvudet istället för som ni var påverkade, så skulle ni kanske reagerat?

//gulochi

lilian-62
2013-01-27 18:00
#3

Det är ingen bra idé att använda cannabis om man misstänker att man är epileptiker. Inte hälsosamt annars heller, men framför allt bör du avhålla dig från sånt om du brukar få anfall. Alkohol och andra droger sänker din kramptröskel och du får lättare anfall. Synd att inte din pojkvän verkar ta dina anfall på allvar, men han kanske skulle göra det om han få mer info om vad det är och vad det innebär. Jag hoppas han för större förståelse för du behöver verkligen allt stöd du kan få. Vet hur det känns när omgiviningen berättar om vad man gjort och sagt med mera utan att kommer ihåg något själv. Vad du än gör så får du absolut inte börja tro att du är dum eller något liknande. Det är vanligt att man börjar tänka så, men det är du inte. Försök att få ett samtal med en läkare eller en sköterska som kan ge dig/er all information om epilepsi och vad det innebär. Känns alltid tryggare att veta vad det handlar om. Det finns många olika orsaker som utlösa anfall och det kan vara väldigt individuellt. För egen del var det brist på mat, sömn eller om jag var orolig och stressad över något. Det plus alkohol och droger är några av de vanligaste orsakerna. Därför kanske du bör få hjälp med din oro, men du blir nog mindre orolig när du fått veta lite mer om epilepsin. Lycka till och va rädd om dig! /Lilian

mona43
2013-01-28 14:30
#4

Håller med Lilian, sök läkare och undvik droger som bara kan provocera fram epilepsi, din pojkvän riskerar också att få epilepsi av sitt drogberoende, så han bör ta sig en tankeställare. Men lova oss att tänka på ditt eget väl och ve, så inte allt förvärras.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Sofie-Marie
2013-01-28 15:43
#5

Tack så jättemycket för era svar! Jag har verkligen fått mig ett "wake-up-call" angående droger och alkohol - även fast jag inte brukar någonting utav det på regelbunden basis. Men även kring sömn och mat. Jag skall ju på typ sista utredningen kring det hela på torsdag och då lär jag få besked kring vad de är men det verkar inte helt osannolikt att det är epilepsi. Första anfallet tror de var för att jag hade druckit rätt rikligt med alkohol kvällen innan, knappt sovit samt ätit väldigt dåligt dagarna innan. Så jag skall verkligen undvika det som kan vara skadligt för mig och hålla mig till sådant som håller mig kry så att säga. Att jag dessutom har Borderline PS och Bipolär typ 2 med rapid cycling gör ju inte mina dåliga sömn och matvanor bättre. Det skall bli så otroligt skönt att få besked kring om det faktiskt är epilepsi och isådanafall skall jag definetivt ta med min pojkvän till min läkare eller psykiatriker så hon kan ge oss båda information kring vad detta innebär. Ovissheten är nästan det som är värst just nu.

Vad jag även har funderat på är, att jag när jag försöker slappna av - typ när jag skall sova och dylikt - börjar jag rycka i armar och ben. Tror att detta främst kommer när jag är riktigt trött men är inte helt säker. Kan detta också vara en del av den eventuella epilepsin?

Tack igen!

mona43
2013-01-28 22:54
#6

Det kan vara en liten epilepsi känning, men ibland när kroppen börjar slappna av så kan det rycka till lite, speciellt om man nästan dåsar till och är mitt emellan vaken och sovande, det gör nog de flesta emellanåt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Sofie-Marie
2013-01-29 22:09
#7

#6 Jo, det är klart att det kan vara något helt normalt som de flesta är med om utan att det behöver vara epilepsi. Men jag rycker liksom till jättemycket och rätt länge och det är riktigt jobbigt. Det är liksom ingen enstaka ryckning som kommer utan armar och ben spasmar som sagt jättemycket. Men jag skall nog inte hispa upp mig i onödan. Jag vet ju inte ännu om jag faktiskt HAR epilepsi, men det är hur som helst skrämmande och jobbigt.

mona43
2013-01-30 00:26
#8

Förstår att det är jobbigt och skrämmande, hoppas att du snart får veta mera.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Sofie-Marie
2013-01-31 06:29
#9

Har nu varit vaken cirka 22 timmar och om två timmar börjar sömn-EEG-undersökningen. Råkade slumra till knappt fem minuter för ungefär en timme sedan men betvivlar att det påverkar min sömn under registreringen. Jag är så fruktansvärt trött men är stolt över mig själv att jag faktiskt klarat att hålla mig vaken! Fick lite hjälp av en väninna som gav mig en massa kaffe och läsk och mat (dock innan klockan 24, som det stod i beskrivningen), men hon totaldäckade runt fyratiden. Har ändå lyckats hålla mig vaken genom att sysselsätta mig med teve och hunden. Skall bli så skönt att få det här avklarat och aldrig mer att jag tänker vara uppe 24 timmar fler gånger!

Önska mig lycka till!

mona43
2013-01-31 08:33
#10

Lycka till, det går säert bra, jag skulle nog inte palla med att vara uppe 24 timmar på rakenGlad

Berätta gärna hur det gick.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Sofie-Marie
2013-01-31 19:55
#11

Det gick bra. :) Somnade nästan direkt, när de inte ens var färdiga med att sätta fast elektroderna, haha. Det enda som var lite jobbigt var när hon skulle blinka en lampa i mina ögon. Det klarade jag inte av. Det brände i ögonen och det kändes obehagligt i hela kroppen. Så jag skrek och hon stängde av lampan. Vet inte när jag får besked om vad de kunde utläsa från undersökningen men jag håller er uppdaterade!

lilian-62
2013-01-31 20:09
#12

Vad bra att det gick ganska bra då i alla fall. Glad Hoppas att det inte dröjer allt för länge innan du får veta resultatet. Det är ju jobbigt att behöva gå och vänta. Det är ju skönt för dig att få veta om det är epilepsi eller inte, för ovissheten skapar bara en onödig oro. Lovar att hålla tummarna för dig, men det kommer säkert att gå bra.

mona43
2013-01-31 20:56
#13

Håller också tummarna att du snart får veta resultatet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[per50]
2013-10-05 15:12
#14

Hur är det i dag med dig sofie-marie? det skulle vara intressant att höra hur du har haft det, till exempel i sommar.

Sofie-Marie
2013-10-14 13:57
#15

Hej!
Jag har haft det bra och inga nya anfall har utlösts. De kom fram till att jag har en epileptisk benägenhet men kan alltså inte diagnostiseras med epilepsi. Jag fick ändå Ergenyl Retard utskrivet för att lugna nerverna men det kändes inte nödvändigt utan jag ser till att äta bra, sova gott och dricka mindre alkohol. (De trodde alltså att det var dessa faktorerna som gjorde att jag fick anfallet, plus att jag har ett leverenzym som inte bryter ned mediciner som den skall vilket gjorde att det anti-depressiva preparatet jag hade gav en för hög koncentration i blodet. Det var som bäddat för ett anfall. Så jag slutade med den och tar hand om mig.

Tack för allt ert stöd! Kram!

mona43
2013-10-14 19:59
#16

Vad skönt att allt har gått bra, sköter du om dej själv kommer du säkert att fortsätta må bra🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: