Mediciner och första hjälpen

Ergenyl?

2013-02-15 16:15 #0 av: Sofie-Marie

Hej,

Jag fick för ett par månader sedan ett epileptiskt anfall. Jag tappade medvetandet och därefter pratade jag tydligen en massa osammanhängande saker (enligt min flatmate). Jag hamnade på akuten och därefter började en massa utredningar.

Både vanligt EEG och sömn-EEG visade på epileptiska tendenser. Dessutom har jag ryckningar och skakningar i armar och ben som kan förklaras av detta.

Idag var jag hos neurologen och läkaren där skrev ut Ergenyl just för att jag är livrädd för att få fler anfall, samt att ryckningarna stör min vardag. Dessutom lider jag av Borderline PS och Bipolär typ 2 med rapid cyckling så Ergenyl skall ju fungera som stämningsstabiliserande också. "Två flugor i en smäll" som läkaren uttryckte sig.

Min fråga till er nu är om det är någon som har erfarenhet av denna medicin? Jag skall ta 300mg på morgonen och 300mg på kvällen, alltså rättså låg dos.

Tacksam för svar!

Anmäl
2013-02-21 21:46 #1 av: lilian-62

Hej Sofie-Marie!

Du verkar ha en hel del och kämpa med. Det är ju lite svårt att jämföra hur medicinerna funkar för var och en eftersom det är så individuellt. En sort som kan funka kanonbra för en, kanske inte alls funkar för en annan. Jag har haft många olika sorter, bla Ergenyl, men för mig fungerade inte den. Men däremot hos en bekant med samma problem var den perfekt. Om inte Ergenyl skulle fungera, så finns det många andra sorter. Till slut kommer de att hitta den medicin som passar just dig. Va stark! Hoppas att din läkare har hittat rätt medicin för just dig så att du får bli av med åtminstone ett bekymmer. Jag håller tummarna för dig. 

Må så gott du bara kan och var rädd om dig! 

Lilian  

Anmäl
2013-02-23 17:55 #2 av: Sofie-Marie

Tack för ditt svar! Jag bestämde mig för att börja med medicinen och har nu gått på den i ganska precis en vecka. Men för att vara helt ärlig funderar jag nu på att sluta med den rakt av. Jag är LIVRÄDD för att gå upp i vikt, trots att jag har lägsta dos. Har redan efter första veckan märkt att jag gått upp (dock inte vägt mig men jag ser tydligt när jag går upp och när jag går ner). Efter en enstaka vecka! Det känns inte bra alls.. Dessutom läste jag på ett annat forum att Ergenyl Retard kunde göra en nedstämd? Det är väl inte jättebra om man har känslomässig instabilitet som jag ju har. Har utöver detta fått en hel del andra biverkningar som är riktigt jobbiga. Såsom huvudvärk, extrem trötthet, insomningssvårigheter, diarré/förstoppning, irritation, etc. Visst, det stod i broshyren jag fick med hem att detta brukar avta efter ett par veckor men jag vet inte.. Jag mådde rätt bra utan mediciner. Har bara fått ett stort anfall och neurologen sa att jag kanske inte får fler än det ändå.

Usch, vet inte hur jag skall göra..

Anmäl
2013-02-24 21:44 #3 av: lilian-62

Hej igen!

Vill verkligen avråda dig från att sluta med medicinen på egen hand. Prata istället med din läkare om biverkningarna och din önskan om att få sluta med den. Det är riskfullt att tvärt sluta med epilepsi-mediciner. De måste trappas ut försiktigt för att du inte ska bli dålig. Det ska dessutom göras i samråd med läkare. Du har rätt i att det är många biverkningar med den här typen av mediciner, men man får inte alla som räknat upp och många av dem är övergående. Men du ska självklart ta kontakt med din läkare om det känns jobbigt. Lova att du inte avslutar med dem på egen hand. Det är allt för riskfullt. Ring upp din läkare eller be att få träffa honom och så rådgör du med han/hon om det. Va rädd om dig!

Lilian

Anmäl
2013-02-24 22:23 #4 av: Sofie-Marie

Hej Lilian!

Känns som att jag svikit dig nu.. Slutade att ta medicinen igår kväll. Jag frågade neurologen när jag var där om jag kunde sluta med den rakt av och det sa hon inte var några problem. Har ju haft lamotrigin tidigare och den kunde jag också sluta med rakt av, vilket jag också gjorde. Och varken den där gången eller denna gången har jag känt av någonting så jag antar att det inte är någon fara.. Men lovar att vara uppmärksam och ta hand om mig själv!

Tack så jättemycket för ditt stöd. Kram

Anmäl
2013-02-25 11:25 #5 av: lilian-62

Då har du ju frågat neurologen. Va bra. Det finns en del som bara får ett eller ett par anfall och aldrig något fler. Vi får väl hoppas att du tillhör den lyckliga skaran. Ska hålla tummarna för dig och lycka till i fortsättningen. Ha det så bra och må så gott! :) 

Kram!


Anmäl
2013-02-26 09:56 #6 av: mona43

Lycka till, berätta gärna hur det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl