Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1524 ggr
henryetta
2013-04-21 17:55

anpassad spis???

hej

undrar om det finns ngn som har anpassat tex spisen och i så fall hur, om man skulle få anfall? jag har haft ep i många år och har vid flera tillfällen haft känningar medan jag lagat mat. som tur är har jag inte anfall så ofta, 4-5 st om året, och har alltid hunnit stänga av spisen, tagit bort maten och gått ut från köket innan anfallet kommit men tänk den dag då jag inte hinner eller inte känner av att det är på väg…? man kan ju få jätte svåra brännskador, främst i ansiktet, ngt som jag är helt livrädd för eftersom jag för det mesta får stora anfall. är ganska orolig att det skulle ske och eftersom jag är ensamstående så är man ju extra utsatt. finns det ngn som har ngn idé på hur man kan göra?

vet att det finns spisar med plattor som inte blir varma under matlagningen men det spelar ju ändå ingen roll om tex vatten kokar.

har varit i kontakt med "sodexo", men dom har inte hört talas om ngt liknande, vilket jag tycker är jätte konstigt. måste ju finnas tusentals där ute som är i samma situation som jag.

/jenny

Annons:
VildaVittra
2013-04-21 17:58
#1

Använd alltid plattorna längst in och sitt på en arbetsstol när du är vid spisen. Då kan du inte nå fram med ansiktet till det heta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mooniq
2013-04-21 17:59
#2

Har du timer kopplad till spisen? på vårt jobb har vi möjlighet att laga mat och där finns en timer som max går att dra upp 20 min. Kanske ett litet tips 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Traveller]
2013-04-22 09:44
#3

Rörelseindikator och Timer i kombination med varandra har du hört dig för om det?Borde finnas där man köper spisar eller hos hjälpmedels centraler.

VildaVittra
2013-04-22 09:49
#4

#3 Fast hur fungerar det om man krampar? Eller ska det slå av om det är rörelse? Då går det väl inte att ta hand om maten. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Traveller]
2013-04-22 10:51
#5

Rörelseindikatorn slår av spisen om det INTE är någon rörelse vid eller över densamma.De går att tidsjustera sekundvis för rörelser alltefter hur många sekunder brukaren vill ha den inställd på.

Det ena utesluter inte det andra,försiktighet är att rekommendera för de epileptiker som har svårt med anfallskontrollen vid alla arbeten i hemmet eller i köket.

mona43
2013-04-22 21:37
#6

Det finns även plattskydd, som sätts framme på spisen som egentligen skall skydda barn så dom inte välter kastruller eller bränner sig på plattorna, kanske ett bra skydd så man inte välter över sig, men timer är också bra, en kombination av flera saker kanske är det bästa?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: