Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2261 ggr
EbbaG
7/4/13, 12:34 AM

ordet anfall gör mig ledsen

Har haft riktigt mycket problem med min epilepsi det senaste året…
Min medicen funkar inte helt och doktorn tycker inte vi ska testa byta medicin… Mina "anfall" som jag har nu är mer att jag blir fånvarande och kan tappa saker jag håller i, eller så kan jag säga konstiga saker.

Ordet anfall stör mig väldig mycket, någon som har någon idé vad jag kan kalla min anfall istället? Antar att jag är rädd för ordet, och försöker att inte tänka på det. Epilepsin gör mig ofta deppig, speciellt när mina föräldrar förtsätter fråga "fått några anfall idag?"

 Hoppa jag la till detta inlägg i rätt grupp, hade svårt att välja.
Skulle uppsktta om en grupp kunde heta typ "att ha epilepsi"eller liknande. Så man kan läsa om hur andra mår och kanske få nått stöd av andra i samma sits.

Annons:
[dynamitella]
7/4/13, 12:35 AM
#1

Episod är ett bra ord :)

mona43
7/4/13, 11:22 AM
#2

Tack för tipset Ebba, det går bra att skriva i epilepsi i vardagen spalten också, men det passar utmärkt att ha inlägget i denna grupp också.

Episod är ett bra ord tycker jag också, eller kanske stund, tillfälle

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
7/4/13, 10:49 PM
#3

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epilepsi

Att ändra inarbetade ord som väl beskriver det som händer vid ett EP anfall tror inte jag på.

Epilepsi finns av många olika slag gemensamt för de flesta är att sjukdomen plötsligt ger sig till känna,överraskande precis som ett anfall.

Att kalla saker för något annat enbart för att ord kan ha negativa betydelser i tolkningen för vissa skapar bara förvirring, särskilt om man pratar om vedertagna ord som "alla" vet vad som menas med.

Epilepsi är en komplex sjukdom och känner man sig deppig och ångestfylld måste man prata med sin neurolog som kan remittera till psykiater som erbjuder behandling mot depression och ångest.

Murre67
8/24/13, 1:45 AM
#4

Jag själv brukar säga att det är ett symptom, eller ett akut tillstånd. men Episod är ett bra ord

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
8/24/13, 10:09 AM
#5

symptom eller akut tillstånd går bra det med.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

EbbaG
9/2/13, 9:32 AM
#6

Om jag får ett stort anfall, med kramper så kallar jag det ett anfall. men det är när jag får ett "litet anfall" (blir som lite frånvarande och kan tappa saker) som jag hatar att kalla anfall… vi har börjat kalla det känningar nu, och det känns mycket bättre.

Annons:
[per50]
10/5/13, 2:13 PM
#7

Jag håller med EbbaG, får man kramper så ska det kallas ett anfall.

Upp till toppen
Annons: