Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2562 ggr
Francias
8/25/13, 9:04 AM

Fokala anfall - någon med erfarenhet?

Hejsan!
Jag är en tjej på 25 år som fick diagnosen epilepsi för 7 år sedan. Under tiden jag har haft epilepsi så har jag haft drygt kanske 7-8 stora krampanfall totalt. Det är inte så farligt…

Jag medicinerar i alla fall (Tegretol Retard 200 mg) varje dag. Nu har jag tänkt väldigt länge på att ta körkort, och eftersom jag inte haft anfall på rätt länge (1,5 år). Så kontaktade jag min läkare, som gjorde en EEG-undersökning. Han sa att det fortfarande finns "anfalls-frekvens" i min hjärna, men så länge jag inte får ett stort krampanfall så får jag ta körkort. Han godkände mig, och det gjorde Transportstyrelsen också. Jag är hur glad som helst och ska inom kort ta min första körlektion på trafikskolan.

Dock kom jag och tänka på en sak häromdagen. Om jag har slarvat med maten under dagen t.ex. inte käkat någon frukost och sen vräker i mig lunchen, så kan jag få som synbortfall för ena ögat och det snurrar lite i huvudet. Det är som en förkänning innan ett stort anfall. Svårt att förklara. Men det hela har sällan slutat i ett stort anfall, utan gått över av sig själv inom några minuter. Detta händer inte varje dag, utan max ett fåtal gånger per halvår.

Jag läste på internet om olika sorters anfall och att partiella (fokala) anfall kan yttra sig på det sättet. Jag blev orolig och tänkte att om det kommer som en blixt från klar himmel och jag får ett synbortfall om jag kör bil på 110 väg, det kanske inte är så jättelämpligt!?

Men jag vill så gärna ha körkort, och vill inte att min dröm ska gå i kras. Fast jag vill ju såklart inte vara en fara i trafiken heller.

Någon som har erfarenhet utav detta? Låter det som ett anfall? Hur har det yttrat sig på er? Och har ni lyckats få ta körkort?

Annons:
Upp till toppen
Annons: