Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2980 ggr
vital
9/4/13, 1:16 PM

Nån med erfarenhet av ketogen/lchf kost?

Jag har nyss fått ett par ep-anfall och har börjat medicinera med lamotrigin under upptrappning och fenantion under tiden lamotriginet trappas upp. Jag började i somras med LCHF men inte så strikt. Fick veta att ketogen kost kan ha bra inverkar så det behöver jag inte sluta med :-)

Nu brukar jag dricka vin till maten under utlandsresor och semestrar. Man märker rätt snart att 2 glas är rätt lagom nivå. Nån som tror det kan vara riskabelt med tanke på ökad risk för nya anfall??

För det vill jag verkligen inte ha!!

Annons:
mona43
9/6/13, 5:35 PM
#1

Jag har ingen egen erfaren av denna kost, men har hört att andra tycker den är bra.

Det är nog individuellt hur mycket man tål att dricka, två glas är inte så mycket, men mediciner och alkohol är ju inte bra ihop, då alkoholen kan göra att man får sämre verkan av medicinen. 

För att vara på den säkra sidan är det ju bäst att avstå, men vi reagerar ju så olika på alkohol, så det är väldigt svårt att ge något egentligt råd.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

emseli
11/22/13, 5:27 PM
#2

jag har käkat lchf i 2 år nu tror jag, men vet inte om jag har märkt nån riktig skillnad. det ska nog vara om man har grav ep. min är lindrig.

såg på nyhetsmorgon om en unge som hade grav ep och fick lchf-kost. läkaren dom pratade med var den jag hade på astrid lindgren hihi. det hade tydligen hjälpt väldigt bra. men dom va tvungna att va jättenoga med maten. väga och grejer. klipet finns nog på ytube.

förr i tiden så medicinerades dom ju med lchf. har frågat min läkare om det men han sa att det inte finns riktig forskning på det så han skulle inte vilja medicinera med det. men jag fick lite papper på en engelsk artikel där dom skrev om lchf och ep

mona43
12/4/13, 6:22 PM
#3

Hur går det för dig vital och för dig emseli?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

emseli
1/1/14, 5:11 AM
#4

hur det går? ja, med ep:n är det ingen skillnad. lika frisk som innan. med kosten så går det bra. det enda som har varit kämpigt är sockersuget under julen. kära nån… häromdagen började jag smida planer för att kunna sno överblivet kyrkfika som vi hade hemma utan att morsan skulle märka nåt. första tecknet på återfall! men nu när ett nytt år är här så kommer ju folk vilja ha en nystart och allt vad det heter. dom kommer slänga allt sånt där gottigt och då slipper jag se det konstant varje dag. men det är en annan diskussion.

hur går det själv?

mona43
1/1/14, 11:28 AM
#5

Jo det finns många frestelser under jul och nyårshelgen som är svåra att undvika, men nu återgår snart dagarna till mera normala igen och det känns riktigt skönt. 

Jag har ju inte epilepsi själv, men min gubbe Per och min son har det, för dem är det mycket upp och ned med hälsan, under sådana här helger blir det oftast ändrade tider med sömnen också, som kan vara negativt för en del med epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: