Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2104 ggr
Kajsami
2014-04-15 18:52

Typ nydiagnosticerad - massor av frågor

För knappt två veckor sen fick jag ett typ epilepsianfall på jobbet. Grand mal. Har aldrig haft det förut, så det var läskigt att bli medvetslös och vakna upp på sjukhuset. Blev kvar ett dygn för observation och då gjorde de EEG.

Nu ringde läkaren i veckan och berättade att EEG-t visade på epileptisk aktivitet och detta med vad jag har berättat om stressreaktioner gör att hon tror att jag har epilepsi och ville att jag skulle börja med medicin. Men jag skulle göra en magnetröntgen också.

Nu har jag massor av frågor:

* Om läkaren vill att jag skall äta epilepsimedicin så borde alltså det betyda att jag har fått en epilepsidiagnos?  

* Är det normalt att man får diagnos per telefon och redan innan magnetröntgen blivit gjord? Jag tycker det känns chockerande.

* Hur skall man våga leva efter detta? Jag känner mig som en tickande bomb och vågar knappt cykla - tänk om man får anfall när man är i trafiken? Och ännu mindre simma och paddla kajak. Simning är typ min motion, nu är det alltså slutmotionerat för min del? Och jag som älskar att paddla kajak på sommaren, nu är det alltså slutpaddlat? 

* Om man bara haft ett enda grand mal, svimmat 2 ggr med något år emellan och några enstaka gånger om året fått "stressymptom" (enligt läkaren mindre anfall), när skall man då kunna avgöra om medicinen funkar eller inte? Man måste alltså gå på den i flera år för att kunna avgöra detta, eller? 

Det räcker med frågor i detta inlägg, men har egentligen tusen frågor.

Annons:
mona43
2014-04-21 11:50
#1

Hej Kajsami! Om EEG visar epilepsi aktivitet, anser dom att det finns skäl att gå vidare med magnetröntgen för att lokalisera var aktiviteten i så fall kan finnas i hjärnan. EEG är rätt tillförlitlig, men det är bra att dom kollar vidare, men visst hade dom ändå kunnat avvakta tills efter magnetröntgen undersökningen, och pratat med dig personligen i stället för i telefonen.

Berätta också hur du känner dig, din oro, om läkarna anser att du behöver medicin och den fungerar bra, så skall du kunna syssla med det mesta av det du gillar, men kanske ta det lite lugnare, och ha någon i närheten som vet hur det ligger till och kan ingripa om det behövs. Men fråga läkarna vad dom anser, sedan känner du själv vad som funkar, det är ju så individuellt!

Stresssymtom kan ju bero på många saker, läkarna måste vara helt säkra på att det är av epilepsin, men fråga dem, skriv ner det du undrar över, det brukar underlätta.

Fråga gärna mera, så försöker vi alla att svara så gott vi kan 🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: