Barn och vuxna med epilepsi

Medicinskräck

2014-04-15 19:13 #0 av: Kajsami

Jag har precis börjat med epilepsimedicin - Tegretol Retard - och det känns inte alls bra att tvingas börja med medicin. Jag har rent allmänt en medicinskräck, har alltid varit rädd för mediciner. Ser på något sätt mediciner som gift. Även om medicinen är testad och godkänd så vet man ju aldrig hur den påverkar en själv. Och hur den påverkar den övriga kroppen framför allt. Tänk om man får skador i övriga kroppen pga epilepsimedicinen? Och tänk om medicinen gör en personlighetsförändrad? Jag har verkligen ångest för detta! Har ju alltid varit livrädd för mediciner.

Någon som vet hur Tegretol Retard påverkar kroppen? Och om den kan förändra personligheten?

Jag tar en halv tablett morgon och kväll nu och skall sen öka upp till en tablett och ångesten för detta är STOOOR.  


Anmäl
2014-04-17 12:15 #1 av: indra-bus

Du behöver inte vara rädd visst kan man få lite biverkningar i början men de går oftast över får du mycket biverkningar kan man byta medicin som passar bättre.

Personghets förändringar vet ja ingen som fått. Medicinen är mild o inte "farligare" än alvedon.

Får du mycket bi verkningar ta kontakt med din läkare.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.


Anmäl
2014-04-18 09:14 #2 av: Kajsami

Nu har jag haft medicinen några dagar och jag är jätteförvånad över "biverkningarna". Man skall bli trött och seg, efter vad jag har hört men jag blir pigg och koncentrerad. Precis vad jag behöver då jag har ADHD. Medicinen har samma verkan som centralstimulerande för mig, fast ännu bättre då jag inte blir stirrig på samma sätt och inte tappar aptiten, får svårt att sova eller hjärtklappningar. Alltså än så länge så fungerar medicinen perfekt för mig och hjälper mot min ADHD. 

På tidig kväll när medicinen går ur kroppen blir jag jättetrött och lite grinig och på dåligt humör, men då skall jag ju ändå ta kvällsdosen. Och tar jag kvällsdosen precis när jag känner att tröttheten och grinigheten börjar så blir jag ju snart pigg och koncentrerad igen.

Jag visste verkligen inte att epilepsimedicin fungerade som centralstimulerande. Jag trodde att det skulle vara tvärtom. 

Läkaren som ringde igår blev väldigt förvånad, men tyckte ju förstås att det var bra. Men biverkningar brukar väl gå över efter ett tag och den här "biverkningen" vill jag ju absolut inte bli av med, så man får väl se vad som händer. Och nästa vecka skall jag öka dosen, så man får väl se vad som händer då.

Undrar om jag har fått fel medicin på något vis och fått centralstimulerande istället för antiepileptika? Det står iallafall Tegretol Retard på förpackningen, men det står ingenting på baksidan av medicinkartan och tabletterna är lite rödaktiga.

Anmäl
2014-04-21 11:04 #3 av: mona43

Det låter bra att du fått extra hjälp av medicinen! Håller tummarna för att du får behålla den och att den hjälper dej framöver också Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl
2014-04-22 08:34 #4 av: indra-bus

Hej !

Man ger ep medicin som stämnings reglerande till patienter med biopolär/ manoeprisiv sjukdom oxå. då den höjer stämnings läget. De funkar ju inte för en del. Så den effekten kan ju medicin. På en del. 

Jag har oxå adhd men har inte märkt den effekten. Fast ja eter lamictal

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.


Anmäl
2014-05-13 12:52 #5 av: [per50]

Hoppas det känns tryggare nu med medicinen.

Per Nilsson sajtvärd på öl och medarbetare på Epilepsi

 

Anmäl
2014-05-14 22:40 #6 av: Kajsami

Tack, ja det känns lite bättre nu. Inte lika skraj som jag var de första dagarna. Men lite rädd är man iallafall för man vet ju aldrig vad medicinen gör långsiktigt med en. Men jag hoppas att sådant kollas upp via blodprover och sånt. Många medicinen kan ju vara skadliga för kroppen, det vet man ju inte.

Har inte haft några negativa biverkningar iallafall förutom lite huvudvärk i början, men det verkar ha gått över nu. Och i början hade jag ju snarare mer positiva biverkningar genom att jag blev pigg och koncentrerad, men det verkar ha planat ut nu tyvärr. För jag känner inte riktigt av dessa trevliga effekter längre. 

Anmäl