Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1599 ggr
Kickan90
2014-07-05 15:38

Min Egna berättelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att berätta om hur min Epilepsi var är något jag ändå är väldigt stolt över och att kunna dela med mig av en sådan erfarenhet så att folk vet att de är inte ensamma, man kan känna sig en massa man kan ha en massa motgångar men man kan ändå stå där med allt man någonsin har önskat sig och lite till. Ja då delar jag gärna med mig så att folk fortsätter att lära o få lite mer info ang just Epilepsi.

Själv fick jag diagnosen ca 1995 då jag skulle fylla 5år och hade då Epilepsi Petit mal. Blev friskförklarad 1aug 2012 efter både eeg och röntgen. Då var dottern nästan 7mån. Eftersom jag bara hade haft anfall som ledde till att jag hamnade i min egen lilla värld dvs jag kunde stirra eller fortsätta gå men ej prata med då jag ändå ”inte var där”. Ledde till svårigheter inom mattematiken, inlärningen och att jag även kunde ha svårt att förklara och uttrycka mig rätt.

Vilket gör fortfarande att jag ibland blir missförstådd. Även om jag är friskförklarad så känner jag mig ändå ”sjuk” då jag fortfarande har problem med en hel del som när jag hade sjukdomen och som medicinen gav mig men samtidigt utan medicinen kanske jag ej hade kunnat bli friskförklarad.

Jag hade aldrig fått köra moppe, ta traktor/truck körkort eller vanligt körkort och kunna äga min egna bil. Jag känner att jag vill dela med mig av detta då det fortfarande är många frågor hos folk och att även mammor tyckte jag va ett ”konstigt” barn pga min sjukdom. Något som gjorde att jag kände mig mindre värd när de sa rakt till mig ”Lisa” får ej leka med dig för du är farlig. Dvs mig sjukdom kunde även göra mig förbannad så att jag slogs när de sa dumma saker till mig, men jag saknade just den spärren av att kunna släppa de samt att jag fick medicin som gjorde mig arg så fick byta tills de hittade en som gjorde mig ”vanlig” då vissa gjorde mig trött 24/7. Listan kan göras lång tyvärr men vad jag vill säga är att man ska aldrig vara så snabb på att döma inte ens som vuxen.

Epilepsi syns inte alltid den behöver inte vara som skakiga anfall, den finns i alla vackra former och jag tycker de pratas för lite om den. Jag skäms inte för att prata om de för de är ändå en del av Mig som jag är stolt över. Jag hade alltså Epilepsi petit mal, med frånvaroattacker.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
gulochi
2014-07-06 12:40
#1

Kickan90 tack för att du delade med dig om din epilepsi. Hur gick det att sluta med epilepsimedicinen? Blev du piggare?

På min brorsdotter hjälpte inte några epilepsimediciner och det slutade med att hon opererades och nu mår hon bra och har fått ett nytt liv.

Upp till toppen
Annons: