Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 3894 ggr
lillan-65
7/31/14, 6:34 PM

dubbeldiagnos

Hej, ja vil först seja att det är veldigt svårt o velja "grupp" när man ska skriva inlegg o ja hittar inte altid nåt som passar. Men det ja undra är om nån vet vad "dubeldiagnos" är på epielpsi ??? Är det kansje om man har både osynlig o synliga anfall??? Ja vil med passa på o undra om nån kenner av keningar om man åker bil på kvälen (lampor hit o dit o helljus)??

Annons:
mona43
8/6/14, 2:54 AM
#1

Hej lillan-65 en dubbeldiagnos kan vara att man har både epilepsi och exempelvis autism, eller annat som i sin tur kan orsaka epilepsin. Många är väldigt känsliga för lampor, data skärmar osv, så det kan säkert vara så att du reagerar extra på dessa plötsliga ljus som kommer emot bilen,  alla reagerar på olika vis och känner av det, min make får känningar om det är mycket folk omkring honom som pratar och springer hit och dit, då måste han gå undan och vila lite.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lillan-65
8/6/14, 10:38 AM
#2

Tack för svar o då är det orsaken som jör den dubbel. Ja kan med kena av om det blir myket omkring mej o det kan hos mej med stana av om ja går undan en stund.  Så skönt o höra att fler kener som jag (ibland kenner ja mej som ja inte pasar in nånstans o det enda som  kents rett på mej ÄR att mina medeciner har altid jort mej bettre o keppra o ergenyl är vel dom som funkat best på mej. Fast eregenyl hade ja veldigt kort tid för ja fick biverkningar som var som min hud var brend, fruktasnvärt ont o ja kunde knappt ha kläder på kroppen.  Men keppran har ja haft lenge.

lillan-65
10/22/14, 12:33 PM
#3

Hej , jag vile bara beretta att ja fåt veta på ett läkarsamtal att ja har funktjonsnedsettning med men ja vet inte i VAD eller HUR den jillras, om den jillras med epelpesin "då blir det ju dubeldiagnos". Men ja vet altså inte. Tenkte höra om det är nån mer här som har funktjonsnedsettning??? OCH har epelpepsi (jag har g402, genuin och icke epteleptiska anfal.  Jettetaksam för svar då ja tyker det är jobbit o inte veta o allt bara snurar i huvet av tankar hit o dit. Jag skule med vilja veta om nån vet ifall funktjonsnedsettnign o ch funktjonshinder är sama sak??? Kens ju onödigt att ha 2 så krångliga namn på sama sak derför tenker ja att det nog inte är sama sak.

lillan-65
10/22/14, 1:14 PM
#4

Jag skule med vilja vet om man kan VÄGRA en dagnos?? Så den y intejillrasmr jag????

lillan-65
10/22/14, 3:31 PM
#5

Jag vile bara seja att ja vet nu att man typ INTE kan vägra en diagnos.

grimling
10/24/14, 4:09 PM
#6

Hur går det för dig lillan-65? Har du fått reda på vad du har för dubbeldiagnos?

Annons:
lillan-65
10/24/14, 5:35 PM
#7

Tack för undran. Men NEJ o tyver får ja nog för evigt bli ovetande. Ja har en kompis som försöke hjelpa mej o jissa lite för o muntra upp mej, men allt är ju bara jisningar o det hjelper ju inte (fast hon är snell såklart).  Idag har ja kent mej som ja håler på o gå sönder INUTI MEJ o tårarna vil INTE ta slut. Ja har en kurator o prata med o så men hon sejer med bara "om man ska jissa lite tro ja så här". DET hjelper INTE mej för ja vil veta. HUR ska ja anars kuna aseptera att ja ska lusna på läkare, kurator om VAD dom tyker ja ska jöra om ja INTE få veta VARFÖR som  ja heler alldrig komer få. Men ja har bestemt mej för en sak ja ska jöra o ja fatar att det INTE är okej så ja skriver inte det. Men ibland få man ta den lösnignen man kan hita sjelv. Kansje har ja en dubeldiagnos eller kansje inte.

lillan-65
10/24/14, 7:36 PM
#8

NÅT som ja med tenker MYKET på ÄR att OM det är typ FULT eller HEMST med funktjonsnedsettning. INGEN vil prata om det, VARFÖR är det så????  BARA min kompsi men INGA på ett sjuskhus. JA är ju sama person som ja varit hela livet DET fins det INGEN förendrign på. BORDE ja typ jöma mej sjelv.  ÄR JA INTE sama person lengre. DET KENS som dom avslutade mej när dom kom på att ja hade den diagnosen med. O HUR vet dom det tenker ja med. Mit huvud snurara av frågor som INTE gå o få svar på. 😭😡😓🤫🤫🤫

grimling
10/25/14, 12:02 AM
#9

Nej det är inte "fult eller hemskt" med funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning kan ju vara tex. att man har svårare att lära sig nya saker och behöver längre tid för att lära sig. Men det är inget du själv har märkt att du har problem med något? Alla har samma värde med eller utan olika sjukdomar, handikapp, funktionsnedsättningar. Detsamma gäller att alla människor oavsett vilken nationalitet de har. osv..

grimling
10/25/14, 12:11 AM
#10

Stå på dig och kräv en förklaring.

lillan-65
10/25/14, 11:11 AM
#11

Jo, det är ju DET ja vil. Men problemet är att ja har ignen o unrda från. För de som bestemt att ja har deta har avslutatat mej o förmodligen derför iNTE vil je mej svar. Sen kan ja seja att det fins en till funktjonsnedsettning o det är inteleketuell.

O på svar på din andra fråga kan ja med seja att ja goglat på kognetiv o intelektuel o JO ja stemer vel in sådär på det INTE ALLT.  O ja tror ja klara mer en dom tror kansje o van o klara allt ja måste.

Det ja med tenker MYKET på är HUR dom bestemt det för jo ja jorde en test/undersöknign hos nevropsuskolog som tog nåra timar (mins inte ekskt) o NU kens det som han verka vara "rena spåguman" typ HUR han kunde veta allt det om mej som ja sjelv ser stemer in (fast INTE allt). Sen på intelekteuelt så står det att det KAN bero på förjiftning o syrebrist till hjernan o ja har vart utsatt för både dom. För min mamma hade alvalig havenskapsförjiftning när ja låg i henes mage PLUS att hon blev förjiftad av medeciner hon fick då så det stemer med in men det står INGET om epelepsi så derför vet ja INTE om det jillras ihop o det skule ja med velat veta o om det är DERFÖR det inte gå o oprerera bort men har ignen o fråga. O ja har skikat frågor både till min före läkare o den nevrospsykologen men INTE fåt svar enu o det kan ju va att dom misat o se det men ja törs inte ijentligen skriva IJEN för den läkarn vet att ja helst vile behåle hene o då kansje hon tror att ja INTE vil aseptera henes nej som med är sant fast det ja undrar blir ju med sant. Så allt kens NU hoplöst o INTE bra. Hopas ja förklarat BRA.

grimling
10/25/14, 2:22 PM
#12

#7 Var rak mot din kurator och tala om för henne att du vill VETA och inte gissa vad jag har för funktionsnedsättning. Nu verkar det på ditt inlägg  #11 att du nog vet vad det är du har svårt med men för att få ett rakt svar så måste du ställa den även till din kurator och läkare för i alla fall till din nuvarande läkaren kan läsa i dina journaler och där måste det stå.

lillan-65
10/25/14, 3:10 PM
#13

Jo, kansje jör jag så. Men ja hade endå helst velat prata med min föra läkare 🤔Men tack endå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: