Annons:
Etikettepilepsi-förr-och-i-andra-länder
Läst 2705 ggr
lillan-65
2014-09-11 19:32

läkarbesök

Jag ska snart på läkarbesök o då antar ja att ja får veta HUR mit eeg jick o det vil ja helst INTE veta. Ja valde rubriken "epelepsi förr o i andra länder" o där vil ja stryka "i andra länder" o ha BARA "förr". Förr hade ja igna medeciner o hade många plötsliga anfal sen fick ja medeciner som ja DÅ inte vile prova o jorde sen endå o det blev stor skilnad i mitt liv till det bettre. O nu kener ja på mej (vet altså inte) att min läkare kansje inte vil ja ska ha nåra medeciner o i såna fall är ja tillbacka i mit liv där ja en gång började o det vil ja inte. 😕😕😕. Min kompsi tror att min läkare komer öka eller legga till ny medecin men det tror ja mest hon sejer för hon vil va snell mot mej (inget enu hon jisat har stemt o hon o ja har haft sama läkare inan hon blev frisk. 😕😕. Ja har förberett ,mej med frågor o så men ja kener med att ja är redd o va för trött i huvet när ja komer fram (vi får åka bil i flear timar o ja jobbar 2 dagar INAN besöket med o när ja blir trött i huvet så kan ja få såna anfal som "blir som en tyngdkensla o konsentratjonen sjunker men det går veldigt fort allt går över med veldigt fort o ja är redd o få sånt anfal HOS läkarn (ja kan INTE styra dom anfalen o det bara komer o jo ja kener en kort sekund inan o det brukar synas i ögonen sejer min man så är ja snab hiner ja tita ner i golvet OM ja kener det är på gång o då merks det inte för ja har läst på en läkarbladananons att får man anafall/kenign HOS läkarn så jillras det som psykanfal . Men om ja pratar o det komer hiner ja inte alltid kena det för då upplever ja det bara komer o DOM anfalen vet ja är osynliga för dom har ja haft på eeg. Ja har dom ganska ofta o serskilt om ja är tröt i huvet(eftersom medecinerna är senkta). Hoppas nån kener för o skriva nåt eftersom ja kener mej lessen på allt o med ororlig.

Annons:
grimling
2014-09-11 19:53
#1

Hejsan

Om det är någon gång som det är lämpligt och bra att få ett anfall så är det ju hos läkaren. Varför skulle ett frånvaroanfall hos läkaren gillas som ett psykanfall?

Varför skulle din läkare ta bort din ep-medicin som gjort att du fått ett bättre liv efter att du började med dem? Tror inte din kompis säger något för att bara vara snäll.

Lycka till med läkarbesöket.

lillan-65
2014-09-11 21:07
#2

Tack för svar. Det stog i en läkartidnign i en sån annos typ att det INTE va bra o få kening/anfal hos läkarn för dåjilrads det som psykiska anfal. O från en läkardnign borde det ju va troverdigt men ja har pratat med min man om det nu o han har för sej att ja fåt det förut där o det verkade hon inte  merkt o han sa det kan med lett förvekslas med att ja är trött. O han tykte inte ja skule va orolig för det OM det skule koma o har ja tur komer det INTE då o skule det det endå sejer ja bara att ja är trött. O min pupil i ögat (höger) är med mer upp en den venstra (jör inte ont o kens inte) o det verka hon inte merkt (hon har inte sackt nåt  i alle fal eller undrat varför. (fast det kan med bero på ansisktsförlamnignen.

Min läkare har sackt hon vile ta bort medecinen ett år (men ja vile inte det).

Tack snella att du vil skriva med mej,

grimling
2014-09-11 23:04
#3

Jag har verkligen svårt att tro att det stod så i en läkartidning ( att det inte var bra o få kening/anfall hos läkaren för då gills det som psykiska anfall )

Om så vore så skulle jag ha fått diagnosen "psykiska" anfall flera gånger då jag fått frånvaroanfall framför min neurolog.

lillan-65
2014-09-12 14:37
#4

det stog inte så EKSAKT  utan det menades så. O det va när dom utreder o ska bestema om det är psysiska anfal. Men min läkare har inte sackt så. O ja tenker gå efter vad hon sejer o ja har emd synts på eeg en gågn. Men ja pratade med miin syster i går kvell  (hon har bra mine) o det var INTE så att  min doktor VILE ta bort medecinenen ett år uten mer förklarade att man IBLAND behöver det för o typ börja om o det hade min epsköterska sackt o det hade ja glömt.

grimling
2014-09-12 18:14
#5

Tycker inte du ska säga att så är utan att skriva i vilken läkartidning och nummer du har läst det. Verkar som du tror och uppfattar mycket som inte är sagt så vänta tills du har varit på läkarbesöket och ställt frågor till din läkare. Jag blir medst förbryllad över dina inlägg.

Lycka till!

Lucy_lisa
2014-09-12 23:42
#6

Jag har också läst den artikeln du pratar om. Men de säger inte att det är dåligt att få anfall framför läkaren. De skriver om flera punkter som tillsammans kan indikera att anfallen är psykogena. Sammantaget så handlar det ju om att patienten ska få den hjälp som behövs, psykogena anfall behandlas på ett annat sätt än epileptiska anfall, det betyder inte att det ena är sämre än det andra. Det viktiga är ju att rätt diagnos sätts. Och jag tycker också att du ska vara öppen mot din läkare med vad du är rädd för, om de misstänker psykogena anfall så be henne/honom förklara för dig vad det innebär och varför de misstänker det, var inte rädd för att vara helt ärlig med allt, de är till för att hjälpa dig och vill precis som du att du ska slippa anfall och må bra. Hur det går till spelar väl egentligen mindre roll. Sen är det väldigt viktigt att betona att den lista som sammanställt är författarnas egna erfarenheter och att det är en helhet som bedöms, det är inte bara om patienten uppfyller en eller flera kriterier som bedöms, utan snarare om man har en stark misstanke om psykogena anfall så kan dessa kriterier stödja diagnosen. Och enstaka eller alla kriterier samtidigt kan fortfarande innebära att man har epilepsi. Längst ner i artikeln: http://läkartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/04/Psykogena-icke-epileptiska-anfall--inte-att-forvaxla-med-epilepsi/

Annons:
lillan-65
2014-09-13 12:13
#7

till grimlign. Ja vet inte VARFÖR du blir förbrylad för ja förklara INTE dålit o ja kan inte skriva vilket numer på tidnignen för det siter fast i datorn o ja kan inte flytta den lenken hit men du kan läsa på det som lucy lisa skrivit så fatar du HUR ja menar. Min läkare är med veldigt duktig o bra o lysnar på mej så nej ja tror inte hon skule bara gå efter en tidnign heller. O ja tyker inte heler det är bra att det står så, så där tyker vi lika. Men tack endå för svar.

till lycu lisa.  ja hiner inte kola om det är eksakt sama som ja läst men den liknar det iallefal. O ja har med varit ine o läst på ångest o psukiska problem på deta forumet för o se om ja stemer in där o NEJ det är inte så ja har det. Ja tror inte ja ska dö på mina anfal för ja hiner inte ens tenka så för det bruka gå fort (komer snabbt. O sen ja började med medicin har ja inte haft nåt stort anfall så medecinen hjelper men tyver stemer ja in på att ja haft en taskig bakgrund i mit liv o det är ju otur för mej o sen var ja osynlig på videoeeg på anfal men där tror ja att ja hade utsetnignssyndrom istellet för anfal kansje. Sen stemer ja med in på att ja ojerna prata om mina anfal men det beror på att ja tyker dom är pinsama (för det är dom o ja hatar det) Hur som helst så tenker ja INTE gå med på o gå till det psykstellet som fins där ja bor (vil inte seja orten eftersom ja inte har nåt bra o seja om dom o vil inte peka ut nån om elakt).

Men tack endå för svar av er båda o ja kener mej inte lengre jetteororlig o det är med för ja kener mej tryg med min läkare i linköpign o jillar hene myket o ja har med vart hos nevropsukolog där o han är med jettesnell o bra så OM ja ska prata om mit förflutna så blir det i linköpign o INENANANSTANS. DET har ja bestemt inom mej. Men ja tenker inte sjelv förseslå det eftersom ja inte heler kener behov av att prata om det eftersom ja har ett bra liv nu (o haft lenge).

grimling
2014-09-18 19:47
#8

Så bra lillan-65 att du inte känner dig jätteorolig längre och att du känner dig trygg med din läkare. Jag hoppas att allt blir bra.

Att jag blir förbryllad beror på att du skrivit att du är rädd för att bli osynlig igen men att de såg något på eeg och sedan att du pratade om att det inte var bra att få anfall hos sin läkare för då räknas det som psykiska anfall. Men jag kan lugna dig med att jag fått anfall när jag har varit hos min läkare och det var bra för då såg hon själv hur jag blev och det räknades inte som psykiska anfall.

Så om du får det hos din läkare så ska du inte oroa dig.

Lycka till.

lillan-65
2014-09-20 09:01
#9

Tack grimlign, men ja har varit på lärbesöket nu o det jick inte bra.

grimling
2014-09-21 11:43
#10

😕

Upp till toppen
Annons: