Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 3028 ggr
Nina28
12/4/14, 10:15 PM

Epilepsi

Hej, Jag har haft epilepsi i 10 år nu pga av en hjärntumör. Jag har vart anfallsfri i ca 8 år. Jag äter tegretol morgon och kväll, jag skulle vilja veta om fler upplever att det känns stissigt i hjärnan när det varit mycket runt om än och har ångest då å då. jag upplever ofta att mitt huvud är väldigt trött och att jag lätt blir stressad och får en "black out" när det bör för mycket på exempelvis jobbet.. Känner någon igen sig? Kan det ha med epilepsin eller mina mediciner att göra? Tacksam för alla svar jag kan få :) Mvh

Annons:
Maria
12/4/14, 10:19 PM
#1

Jag har haft en hjärntumör men tack och lov sluppit epilepsi, har ingen ångest heller.

Däremot kan jag känna igen mig i det trötta och att hjärnan stänger av när det är mycket runtomkring. Jag kan inte ha flera bollar i luften samtidigt numera utan får göra en sak i taget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nina28
12/4/14, 10:26 PM
#2

Hej Maria! Tack för ditt svar. Mycket har säkert med personlighet att göra då jag är ganska känslosam av mig. Mycket toppar å dalar. Ja man vill ju orka och kunna göra så mycket på engång men det funkar inte riktigt. Får nog helt enkelt lära mig att koppla av och varva ner. Har du opererat bort tumören? Om jag får fråga? Mvh

Kajsami
12/4/14, 10:33 PM
#3

Jag kan känna igen mig i att man blir "stissig" i hjärnan när det är mycket runt om mig, och att hjärnan känner sig trött. Men jag vet inte om det beror på min epilepsi, min epilepsimedicin eller kanske rentav mina neuropsykiatriska diagnoser. För jag har alltid varit stresskänslig. Men det är kanske möjligt att det blev aningen värre när jag fick epilepsidiagnos och mediciner.  Eftersom jag hade anfall några år utan att veta att det var epilepsi, så måste det nog vara medicinen som gör stissigheten värre.

Blev kanske ett svamligt inlägg detta, men det beror nog på att min hjärna är stissig just nu pga dålig sömn natten som var plus lite stress idag.

Nina28
12/4/14, 10:53 PM
#4

Haha nejdå vart inte svamligt. Är baa glad att få höra hur andra upplever det. Jag hade också anfall några år innan jag upptäckte att det var epilepsi. Eftersom jag äter medecin och är anfallsfri är det lätt att glömma bort att man faktiskt kanske påverkas av det eller kanske får biverkningar av medecinen. Är bara skönt om man kan få lite förklaringar och kan utesluta saker :) Har hört av läkare förut att vi med epilepsi mår bäst av att ha rutiner, inte stressa och inte glömma bort att vila upp sig, få bra med sömn etc. Så det kan sökert ha med det att göra.

Maria
12/5/14, 6:12 AM
#5

#2 Ja, jag opererades och strålades (det var en elakartad tumör) för snart fyra år sedan och går på kontroller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nina28
12/5/14, 11:02 PM
#6

Usch hoppas verkligen att det ser bra ut nu för dig. Har du haft några psykiska besvär efteråt? Alltså pga upplevelsen och chocken av att få en tumör?

Annons:
Maria
12/6/14, 7:52 AM
#7

Alla har sagt att "det kommer" men jag har inte haft någon chock eller hamnat i någon svacka alls. Jag vet att det är vanligt men jag tillhör väl undantagen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nina28
12/7/14, 9:28 PM
#8

Men Gud så skönt 😊 då är det bara att tacka å leva vidare!!

lillan-65
12/8/14, 4:08 PM
#9

ja kener med ijen mej i hjernan blir trött o stisig i hjerna betyder kansje typ "lite vild"??? Men ja har ojemna arbesttider o kener av det då mår ja semre sen visa veckor är det sama rabetstid o då klara ja lite mer en bara jobba kener ja. SÅ JO, det stemer BRA som din doktor sackt nina 28. BRA med rutiner men inte altid lett o "få till det".  till nina 28. HUR vet du att du har ångest?? Har din doktor sackt det till dej??? VAD har du för symtom då?? (bara svara om du vil så klart).

Upp till toppen
Annons: