Annons:
Etikettpresentation
Läst 2035 ggr
Ipola
2/24/15, 7:12 PM

Skriva att man har Epilepsi?

Jag är 18, snart 19 år och har gått om ett år på gymnasiet på grund av min epilepsi. Och nu är det så att jag har sökt både helgjobb samt sommarjobb. Har också läst om någonting liknande här innan men hittade inte det.. Har skickat iväg några CV till olika företag nu, och dom vill ju ha grund information om en, alltså hur gammal man är, erfarenhet och vad för ämne man läser i skolan samt vilket år man går. 

Och jag har då skrivit i att jag går i årskurs två på gymnasiet, när jag egentligen skulle ha gått i årskurs tre just nu och tagit studenten till sommaren. Jag är då rädd nu när jag skickat iväg dom första CV:en som jag skickade att orsaken till varför jag gick om ett år i gymnasiet är min epilepsi samt att detta skulle få dom att tacka nej till min ansökan? Bör nämna att jag vill att dom ska veta VARFÖR jag har gått om ett år då jag inte vill att dom ska tro att jag gick om på grund av att jag hade dåliga betyg. (Hade dåliga betyg, men innan min epilepsi samt nu när jag varit frisk har dom ökat till där dom var innan). 

I mina framtida ansökningar, ska man nämna någonting om varför man gått om, eller bara skriva att man går i årskurs två och låta dom fråga om dom vill veta? Eller ska jag skriva att jag gick om på grund av epilepsi? Kan man i såna fall nämna att jag varit frisk utan anfall i ett år och en månad?

Annons:
Honestyisdead
2/24/15, 7:16 PM
#1

Jag hade bara n ämt det om dom frågade.

lillan-65
2/25/15, 10:19 AM
#2

Ja hade jort som hera med.

Ipola
2/26/15, 12:52 PM
#3

Följde era råd och tog  bort det från mitt CV.

Surpan
2/27/15, 1:45 PM
#4

Jag har haft med några rekryteringar att göra, och jag kan säga att det är helt oviktigt att du har epilepsi. Om du får många anfall så kan du berätta det på intervjun, det brukar komma en fråga med "någonting annat vi bör veta", men har du inga eller väldigt få anfall så är det helt ointressant. 🙂

/Surpan

Ipola
2/27/15, 6:38 PM
#5

Aha okej! Låter mer positivt än det jag läste runt för ett tag sedan att arbetsgivare är lite "rädda" eller omedvetna om själva sjukdomen att dom tackar nej. 🙂

Surpan
2/28/15, 2:32 PM
#6

Som sagt, har du så mycket och stora anfall att du behöver assistans så ska du ju berätta, men har du aldrig eller nästan aldrig anfall så är det ju ingenting som påverkar dig så då finns det ingen mening med att berätta det.

/Surpan

Annons:
Upp till toppen
Annons: