Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2517 ggr
pinglor
2016-02-14 10:51

Mitt liv med EP

Hej!

Kvinna snart fyllda 57.Föddes med en förlossningsskada.En liten som de uttryckte det förr.En liten hm…..!!!60 tal kom.Man började urskilja skillnader mellan olika sjukdomar.Fast att prata om EP var inte många som gjorde.Tur var att många i  min släkt jobbade inom sjukvården.Hjälpen fanns då för det mesta att tillgå.Skolorna pratade man inte om sjukdom.Man visste inte så mycket då.70/80 talet började det att forskas,Själv berätta jag inte om min sjukdom.Ännu…Å nej.Då hade man betraktad som konstig.dum,nollställd,….Oftast när man var med kompisar.Kunde jag få höra……Hörde inte var jag säger…Vad konstigt du tittar.Själv förstod jag inte riktigt vad dem menade.Ett stort anfall på mitt jobb.Blev en vända.Jag blev diagnostiserad epileptiker.Fick min första medicin suxinutin.Ett rävgift.Jag klarade inte den.Så utan någon vetskap så slutade jag att äta den.Turen var för mig att inte jag inte hade fått några grand mal,oftast var det petit mal,jag fick.Åren gick utan medicin.Inte förren början på 90 talet började jag att berätta för mina närmaste vänner,arb.kamrater att jag har EP.20 talet är här.Både mamma,mormor har jag blivit.Medicin lamotrigin har jag haft nu i 16 år.Fungerat bra.Fått höja den några gånger.Inga direkta biverkningar.Lite klåda…..Helt plötsligt ..i höstas får jag 10 stora anfall.3 i förra veckan.Mer medicin ,kanske ny medicininställning.Jag känner mig så uppriven,ledsen.mer på min vakt.Rädda att jag får det på anmäl plats.Allting är bara skit.Ska till doktorn imorgon.Blir det någon hjälp????

Undrar om det är ok att sitta vid dator,tv en längre tid?

Annons:
vallhund
2016-03-11 00:54
#1

?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Trixter
2016-03-17 17:41
#2

#1 Kan du inte förtydliga ditt frågetecken? Vad exakt undrar du över Vallhund? Det jag kan utröna av texten är en kvinna som berättar sin historia om EP och hon är rädd och orolig. Jag hoppas att TS får hjälp. Och att vissa personer jobbar lite mer på sin ödmjukhet.

Maria
2016-03-20 13:32
#3

Skriv ner alla dina frågor för det är så lätt att glömma när man är hos doktorn.

Fråga om TV-tittande och dator kan påverka negativt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2016-03-24 17:47
#4

#2 Jag hoppas oxå att TS får hjälp. Bäst svar får man om man ställer tydliga frågor.  Jag är själv epileptiker o uppfattar ditt inlägg som extremt kränkande, var det något mer?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Trixter
2016-03-24 17:57
#5

Precis, bäst svar får man om man ställer tydliga frågor. Och ditt ensamma frågetecken ansåg jag inte vara tydligt. Och ursäkta om jag kränkte dig. Nu var det inget mer.

Kajsami
2016-03-25 15:00
#6

Jag såg 2 väldigt tydliga frågor. 

1. En retorisk fråga om hur det kommer bli, om man kommer få någon hjälp någon gång.
2. En fråga om det är okej anfallsmässigt att sitta länge vid datorn/TV en lång stund. 

Jag förstår inte hur man kunde missa dessa tydliga frågor. Den ena kan ju ingen besvara, men nog borde man väl kunna få ställa retoriska frågor på detta forum. Egna funderingar. Vad gäller andra frågan så är det olika från person till person. För mig är det inte så bra att sitta för länge vid datorn, blir för mycket textintryck då, och jag brukar ha anfall med dejavuer av lösryckta meningar. Men sitta länge vid TV funkar bättre för mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: