Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 1508 ggr
Fialia1992
12/28/16, 5:02 PM

Ergenyl till Lamictal

Hej, 

Har en fråga kring läkemedelsövergång, är det någon här som har några erfarenheter av att gå från Ergenyl retard till Lamictal?

Det konstaterades att jag hade ep -06 när jag var 13 år efter två anfall. Blev då insatt på Ergenyl 500mg tror det började med 1,5 tabl på kvällen och 1 på morgonen. Gick vartefter ned till 1 tabl kväll och 0,5 på morgonen vilket jag står kvar på fortfarande nu 23 år gammal och väger mellan 65-70kg. 

Var anfallsfri och -12 testade dom att sätta ut medicin varpå jag fick ett anfall efter ca 3 månader och sattes in på samma behandling igen och har sedan dess återigen varit anfallsfri.

Gjorde en EEG -12 eller -13 minns ej riktigt, som såg bra ut, ingen epaktivitet. 

När jag nu var hos läkaren för någon månad sedan sa han att Ergenyl inte längre är ett alternativ då ytterligare ny forskning säger att man inte fertila kvinnor i min ålder ska knapra Ergenyl med risk för skador den kan ge på eventuellt barn, nu planerar jag inte att bli gravid så jag kände att det inte är alldeles bråttom med medicinbyte.

Han gav mig två alternativ, antingen att sluta med medicin och se om det funkar utan men då jag bor som jag gör så är jag beroende av bil och vill inte riskera mitt körkort. 

Nästa alternativ var att övergå till Lamictal och jag fick ett övergångsschema. Dock är jag väldigt nojig och rädd för att inte Lamictal ska funka lika bra som Ergenyl, att jag ska få anfall igen om jag byter med tanke på att Ergenylen fungerat så bra…. 

Finns det någon som har erfarenheter av detta?

Annons:
Upp till toppen
Annons: