Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 7511 ggr
Bin555
2017-03-04 22:18

Anfall nattetid

Hej, jag fick diagnosen epilepsi 2015 och har hittills haft 3 större anfall med medvetslöshet. Började med Lamictal men bytte till Erginyl pga ryckningar i armarna och benen. Dessvärre hade jag såna biverkningar av denna så jag fick byta tillbaka till Lamictal. Jag har haft nattliga anfall tidigare också men då i vaket tillstånd och att någon kroppsdel skakar okontrollerat. Men den senaste veckan har jag haft 5 sådana anfall! De 2 första var inte så långa men gav mig rejält med hjärtpåslag. Men i natt fick jag 3 med ca 5 min mellan rum. För varje gång slog armen hårdare och hårdare och sista gången var jag helt slut och det tog ca 1 h innan hjärtat slog normalt. Finns det någon som hittat ett sätt att bryta anfallet på? Eftersom det är helg kan jag inte ringa och rådfråga på neurologiska. Men jag känner helt klart för att sluta med tabletterna rakt av! Nu är jag rädd för att sova. Vill inte att det händer igen.

Annons:
Misswinter
2017-03-21 15:49
#1

Hej!  Jag är mamma till en 18-årig ung man som fick diagnosen epilepsi när han var 16-år. Jag kommer aldrig att glömma samtalet med läkaren som gjort EEG undersökningen samma morgon, din son har epilepsi och behöver medicineras genast! det var som om någon tog tag i mitt hjärta och klämde åt, vi hade förstått att något var fel eftersom vi sett under en tid att sonen försvann under bråkdelar av sekunder och att dessa anfall kom allt oftare. Sonen började medicineras med Keppra och eftersom detta är en stor kille så ökades styrkan  hela tiden i början efter bara några veckor så hände det fruktansvärda, mitt i natten så rusade vår yngre son ner till mig som låg och sov och det visade sig att att vår äldsta son fått ett riktigt grand mal anfall och låg och krampade på golvet, det går inte med ord att beskriva hur det känns att se sitt barn i detta försvarslösa tillstånd det liksom går sönder något i en. Ambulansen kom och det blev en natt på sjukhuset läkarens förklaring var att  det kunde bli så här även när man påbörjat en medicinering och sonen fick åter igen öka sin dos. Nu är sonen 18-år och medicinen Keppra har fungerat så bra så inga anfall har visats på EEG, här före Jul så bestämdes det att sonen skulle trappa ner medicineringen för att till slut sluta helt, han fick också  det efterlängtade intyget att han fick lov att börja ta sitt körkort allt har gått så bra och vi har känt stor lycka nu på söndag så skulle det vara den sista dagen med medicinen.

 MEN! klockan 23.30 i natt så vaknade jag av en kraftig duns jag fattar direkt vad som hänt rusar upp på övervåningen för att hitta min son krampande på golvet, VARFÖR! både jag och sonen är hemma idag vi vet varken ut eller in, är detta ett bakslag av att han slutar med medicinen, eller ?  det är bara en vecka sedan har var till sin läkare som sa att nu behöver du inte komma hit något mer och lycka till…

Andi123
2017-03-25 00:16
#2

Till Bin555 - har precis som dig varit diagnostiserad med epilepsi i några år. Mitt första anfall varade 20-25 minuter med kraftiga kramper och började få ergenyl retard då. Har gått på den medicinen i dryga 3 år nu och haft 3 konstaterade anfall till under tiden, dock infaller alla mina medan jag sover. Har alltså aldrig fått något från vaket tillstånd. Gällande dina anfall nu låter det som vad min läkare förklarat för mig för jag genomgår samma byte av medicin fast tvärtom, ska sluta med ergenyl, att medicinerna kan liksom slå ut varandra och därför öka antalet anfall. Tycker absolut du ska ta kontakt med läkare och händer det under helg eller natten ring 112. Det är vad jag fått direktiv om. Misswinter - lider med dig och din son. Kan bara tala ur egen erfarenhet där mina läkare återupprepat att sluta inte ta medicinerna så anfallsrisken ökar markant… men alla är vi olika. Kan kanske dock ge dig en gnutta hopp med att jag tagit körkort när jag fick mitt första rejäla grand mal anfall, var 19 år, och fick indraget körkort i 6 månader. Efter att inte haft anfall i vaket tillstånd (hade ett tveksamt återigen i sömnen) under den perioden fick jag tillbaka körkortet och får köra bil som alla andra och inte haft några krampanfall under 5 år från "vaket tillstånd". Så jag tror det beror på att din son slutat med medicineringen men det är det ju absolut läkarna som avgör bäst!! Dock kanske han kommer få fortsätta med medicin för epilepsin men kan ta körkort i alla fall, likt mig. Ge inte upp!

Andi123
2017-03-25 00:23
#3

Bin555 - kanske inte riktigt svarade på din fråga men nej, jag har inga förslag på hyr man bryter anfallen. Tror faktiskt det ända sättet är ett läkemedel man kan få utskrivet som närstående kan använda vid riktigt kraftiga anfall, eller såklart ambulanspersonalen. Kan dock inte namnet på det. Vad jag fått lära mig är det bara att vänta ut….

lillan-65
2017-08-09 16:06
#4

till bin555 . ja förstår hur du kener att sova efter anfall. Ja är JEMT orolig o somna o gå o legga mej dan efter ja haft på natten EVEN att ja aldrig haft 2 netter irad (vad ja mins. ENDÅ är ja redd o vil INTE somna o livredd att det ska koma ijen. Ja är Halvt medveten om vad som hender men inte så myket att ja skule kuna ropa på nån eller ens ta nån tablett för o stopa det. så hela anfalet merker ja av men sen vet ja inget mer. Omit börja ofta med att ja hör saker. Inte ens nåt vetititit utan rörigt det ja hör. O sen nån konstig upplevelelse o sen kener ja krampen o mest i armana o sen vet ja inget mer. Men ja tror det är rett kort men kan inte seja ens hur kort eller lågmt. Ja BORDE kena mej tryg efter ett anfal istellet för red eftersom ja har rett långt melan anfalen men endå blir ja redd. Så kneppt vet ja. Hopas du såver i natt i alle fal. Ja är lite ororlig för ja har sovit dålit i natt o redd o få anfal då men enu ignet bara kener mej lesen o det är för anat o inte epelepsin.

Upp till toppen
Annons: