Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2291 ggr
Ser0tonin
4/11/17, 2:40 PM

Epilepsi....eller?

Hallå hallå!

Jag är en hane på 30 år. Både min far och syster har epilepsi och anfallen är  Grand mal som det kallades förr.

Ibland händer det något obehagligt med mig. Det rycker till i hela kroppen, talet stannar upp så det låter som man stammar. Känns som att till och med hjärnan stängs ner i någon millisekund och under den lilla tiden är rycket eller anfallet allt jag uppfattar, inget av omgivningen.. Det har hänt att jag tappat glas om jag får ett sånt ryck, eller att jag slår till saker om jag t.ex. ska sträcka mig efter något.

Nu på sistone har jag fått sådana ryck när jag sovit och vaknat av det och skrikit.

Detta händer mest när jag sovit riktigt dåligt.
Om jag har festat och är bakis.

Om jag tagit någon sömnmedicin som har biverkan att man blir seg dagen efter.

Finns det någon som känner igen det?

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
linmarielle
6/4/17, 1:12 PM
#1

Hej! De tillstånd du beskriver (både i vaket och i sömnen)  liknar de EP anfall jag får i perioder när jag  är i obalans (exkl sömntabletter, men trötthet är en av de vanligaste bieffekterna både för EP anfall och för sömntabletter). Hur stora mina anfall blir är beroende av hur stora påfrestningar kroppen varit under de senaste dygnen, dvs det visar sig för mig senast ett dygn och kan hålla på i flera dagar efter vid sömnbrist.

Att dricka alkohol i kombination med att skjuta på sin normala dygnsrytm är två vanliga orsaker till nedsatt tröskel för EP anfall. Jag har gjort ett aktivt val att  aldrig dricka alkohol till den grad att jag blir påverkad och håller mig till ett glas då jag väl väljer att dricka något. Detta då jag såg ett starkt samband för mig med EP anfall och berusning. Det får såklart en social nedsättning att undvika fester eller att gå hem tidigt från en fest, kanske speciellt som ung vuxen,  eftersom man då  sticker ut från normen. För att få igenom förändringen att festa mindre behövde jag byta kompisgäng då de påverkade mig negativt och utforska nya fritidsintressen. Det var påfrestande men idag mår jag mycket bättre än vad jag gjorde innan, eftersom det, som du själv skriver, är obehagligt att inte styra över sin kropp!

Vad jag förstår av ditt inlägg vet du inte vad symtomen beror på men har dina aningar. Mitt förslag är att du gör en egen vårdbegäran (förslagsvis via 1177 sida "mina vårdkontakter") till närmaste neurologmottagning för utredning om det är en överaktivitet i hjärnan som orsakar ditt tillstånd. Det låter i alla fall mycket likt en typ av mina anfall som varnar för att kroppen behöver mer återhämtning (jag har frontallobsepilepsi). En annan anledning till att utreda detta är att det kan vara så att du ärvt samma känslighet för EP som din pappa och syster.  EP anfall kan ta många olika former så även fast du inte har exakt samma symtom som de andra i familjen kan det ändå röra sig om EP. 

Hoppas det går bra för dig!

/Marielle

Ser0tonin
6/7/17, 5:34 PM
#2

Hej och tack för ditt svar Marielle!

Jag har gjort ett EEG och där konstaterades det att jag har sparsam EP-aktivitet. Precis som du skrev om ditt, så låg aktiviteten i frontalloben.
Så nu väntar jag neurologen, men har inte fått någon tid. Tar det överlag lång tid att få komma dit? Fattar ju att det varierar från sjukhus till sjukhus men någon uppskattning kanske finns :)

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Upp till toppen
Annons: