Annons:
Etikettbemötande-behandlingar-forskning
Läst 4892 ggr
localoca
2011-01-22 18:33

behöver era råd och hjälp

jag ska ev börja jobba med en som har lätt epilepsi. men jag har inte så mycket kunskap om det

har usk utbildning samt att jag gjorde ett mindre arbete om det under höstterminen

men jag vill ha era råd och tips

det enda jag vet är att kunden har lätt epilepsi men kan få många små anfall om dagen

Annons:
mona43
2011-01-22 23:24
#1

Om personen har många små anfall om dagen så kanske hon/han kan bli frånvarande en kort stund, kanske stirrig och skakig. Man kan inte göra så mycket vid sådana anfall, mer än att finnas nära och eventuellt se så denne inte gör illa sig, eller ramlar. Om anfallet drar ut på tiden kan personen behöva åka in på sjukhus. Efter anfallet kan en del bli irriterade, eller trötta, eller så märks det inte så mycket alls. Det är väldigt individuellt hur man reagerar vid anfall, vissa är också helt medvetna under anfallet, men kan inte styra sin kropp just då.

Det är bara att fråga på om du funderar på något.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2011-01-23 16:06
#2

Jag har epilepsi petit mal (lättare epilepsi) och har fått krampanfall under nätterna och frånvaroattacker på dagarna. Jag kan varmt rekomendera dig att skicka efter broschyrer från svenska epilepsi förbundet och läsa om epilepsi petit mal.

Annars finns det bra info om det här med tror jag.

localoca
2011-01-23 16:55
#3

1# tack för ditt svar! då känns det lite bättre

2# tack, ska kolla upp det :)

[iurochskur]
2011-01-23 17:02
#4

#3 Annars har du mig på msn och kan passa på och fråga på där.

mona43
2011-01-23 17:06
#5

Det är bara att fråga, så finns det säkert någon som kan svara.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

localoca
2011-01-23 18:10
#6

3# jo jag tänkte det med :) fast jag är tacksam för alla andra som med svarar rent generallt eftersom jag inte vet något annat om den här personen

Annons:
lilian-62
2012-05-06 12:14
#7

Mitt tips är att du, som även andra föreslagit, att läsa allt om sjukdommen och de olika varianter som finns. Du har ju fått lite tips här ser jag. Men jag vill även rekommendera dig något annat. Av egen erfarenhet märkte jag att omgivningen fokuserade allt för mycket på min sjukdom och inte på mig. Det kändes ibland som att jag VAR epilepsi när folk omkring mig alltid frågade om min hälsa och hur jag mådde. Förstår att det var av all välvilja, men det kunde bli lite för mycket. Så mycket att jag börja dra mig för mig själv.

mona43
2012-05-06 21:40
#8

Håller med dej lilian-62 det är viktigt att man är en person som visserligen har epilepsi, men att man är den man är ändå och vill bli lika behandlad som andra, kunna prata och respekteras som vem som helst. Det är när sjukdomen kommer som anfall eller så som man kan behöva hjälp inte annars, man bör nog berätta för omgivningen hur man tänker omkring deras välvilja, men det är inte det lättaste alla gånger.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: