Annons:
Etikettpresentation
Läst 6133 ggr
Kickan90
2011-01-14 15:29

Mig o Epilepsi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

ville bara dela med mig lite utav min sjukdom =)
Jag har epilepsi petit mal, alltså den lägsta graden utav epilepsi och det märks inte på mig att jag har sjukdomen, mer än att jag tar medicin.

Jag har ätit en massa olika mediciner sen jag var liten för att komma fram till en medicin som fungerade för mig. En del mediciner gjorde mig trött, aggressiva och gav mig från varoattacker m.m.
Detta ledde till att många kompisar som lite blev lite "rädda" för mig då dom inte förstod varför jag helt plötsligt kunde bli arg för ingenting.

Nackdelen med min sjukdom är att Jag har väldigt svårt med teorin så som stavning, plugga in till prov, komma ihåg ex ett långt mobilnummer osv. Jag har ALDRIG haft några anfall dock har jag haft frånvaro anfall, alltså att jag kan sitta och titta ut genom ett fönster och folk kan inte få kontakt med mig, men det blev bättre för 10årsen (är nu 20). jag har en medicin som jag tar 2gånger om dagen och som gör att jag får ta körkort.
Men jag är väldigt duktig praktiskt och det har min skola hjälpt mig att få mina läxor så nära praktiska saker som möjligt.

Det var lite kort om mig, vem vet detta kanske hjälpte någon att känna att de inte är ensamma (;

Åh glöm inte att ej att vara er själva!
För du kan göra vad du vill, så länge du tror  på dig själv.

osäker på vilken grupp, får flyttas till de rätta isåfall =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
mona43
2011-01-14 18:48
#1

Tack Kickan90 för din positiva berättelse, det hjälper mycket att få höra andra berätta om sitt liv, man är inte ensam!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2011-01-14 19:12
#2

Välkommen hit!

Vad för epilepsimedicin äter du som gör att man får köra? Min får man inte köra med. Har för dålig kunskap om dom andra medicinernas biverkningar.

Frånvaroattacker vet jag precis hur dom känns, det är samma som jag har. Men sen får jag anfall nattetid när jag stressat extra mycket. Jag hade mitt senaste anfall för bara ca 8 månader sen. Nu vet jag ju inte eftersom dom märks sällan om jag inte biter mig i tung eller kinden.

Kickan90
2011-01-14 22:00
#3

Tack :)

jag tar Ergenyl, vet inte riktigt om alla kan köra på denna men det fungerar för mig.
vet att det tillåtna anfallet man får ha är 3sekunder för så lång tid tar det för en person att få kontrollen över sitt körande när h*n har nösit.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[iurochskur]
2011-01-14 22:20
#4

Är det 300mg då?

Har hört att man även kan gå upp i vikt av dom om man har otur, men det är ju generellt precis som med alla andra ep mediciner.

Så här står det om Ergenyl på fass:

Trafikvarning

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra riskfyllda arbeten. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns under andra rubriker i bipacksedeln. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.

Men om du inte har så mycket anfall kanske det går bra att köra? Själv skulle jag inte kunna köra bil eftersom jag blir så trött av både mina tabletter och av stress. En sån sak som att köra bil är för mig nåt som verkar stressigt.

Själv äter jag tegretol retard och är skitnöjd med dom då jag har mycket mindre känningar och frånvaroattacker än innan. Dock har jag dagliga frånvaroattacker, men som sagt inte i den utsträckning som innan.

Kickan90
2011-01-14 22:24
#5

#4 okej, går upp utav dom gör jag inte.
har svårt att hålla vikten snarare men det finns i min släkt också.

nej har har inga anfall, blev godkänd när jag var 17år.
var tvungen att ha minst 3sek anfall, enlig vägverket.
sen skulle jag vara "anfallsfri" i 3år, för 3 sek räknades inte som anfall. Så sade min doktor iallafall =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[iurochskur]
2011-01-14 22:32
#6

#5 Låter bra det. Tänk om man kunde slippa anfall….jag hade inte några märkbara under mina graviditeter men fick tillbaka anfall och frånvaroattacker efter barnafödande. Frånvaroattackerna visste jag inte om förrän för 8 månader sen då jag var på undersökning. Jag har alltid trott att jag bara varit extra trött och "vilat" ögonen och fått stirr på nåt föremål. Min syster sa på undersökningen att det var svårt att nå mig ibland då jag ofta "vilade" ögonen och var okontaktbar. Då förstod jag att jag alltid haft frånvaroattacker sen jag var liten.

En kvinna jag bodde hos som tonåring sa till mig att jag måste undersöka huvvet, för att jag stirrade tomt och försvann bort. att jag måste ha nåt hjärnfel. Då var jag som sagt tonåring och blev sårad av hennes ord. Visste inte då att jag hade epilepsi.

Anfallen jag haft har varit allvarligare då dom kommit nattetid och jag har skakat rejält i kroppen och krampat, samt ögonen "rullade".

Är innerligt tacksam att det finns mediciner idag som tar bort detta.

Annons:
Kickan90
2011-01-14 22:39
#7

#6 ja det förstår jag, speciellt när man inte vet om att man har sjukdomen.

min mamma gick till doktorn när jag var 5 och de undersökte mig då jag också hade frånvaro attacker. De kom fram till epilepsi då. Så är tacksam att hon förstod att något var fel, annars kanske det hade hunnit gå längre.

Hoppas att den dagen jag ska bli mamma att det inte blir så jobbigt då, eftersom jag inte kan ta min medicin under en graviditet.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: