Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 6358 ggr
[iurochskur]
2010-12-02 12:29

Epilepsi märket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är viktigt att veta även om man inte har en närstående som har epilepsi. Var som helst kan någon falla ihop och krampa utan att någon vet vad det egentligen beror på. Om man lär sig känna igen ep märket så kan man hjälpa en person i tid. Jag själv har epilepsi och vet vikten av att få hjälp i tid samt att folk i min närhet vet hur dom ska agera OM jag skulle få krampanfall mitt på blanka dagen. Detta är OT men verkligen viktigt. Sprid gärna kunskapen vidare så att nästa gång någon krampar vet dom med hur man agerar.

Annons:
[per50]
2010-12-03 11:43
#1

Jag har länge tänkt skaffa detta märke som är en billig livförsäkring, att ta med sig ut i samhället när man är bland folk

mona43
2010-12-03 11:51
#2

Håller med er, eftersom många inte vet man skall göra när en person får ett anfall, kan de handla helt galet, eller misstolka anfallet och tro att man är påverkad av alkohol eller droger, med märket och lite anvisningar om vad man skall göra vet folk hur de skall handla och detta ger en bra trygghet för alla.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-12-03 11:59
#3

Även om jag har små anfall så får jag ju lättare anfall mitt på dagen om jag glömt av en tablett. Så jag har beställt ett sådant.

mona43
2010-12-03 12:16
#4

Det är verkligen A och O att ta medicinen i tid. Samma märker jag med min blodtryckstablett, jag får huvudvärk om jag slarvat med att ta medicinen.

Att ta medicinen flera timmar senare när man har glömt den, kan bli fel, eftersom det kan bli för nära nästa gång om man tar flera gånger om dagen. Då blir det för stor koncentration av medicinen i blodet och man kan må dåligt av det också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[iurochskur]
2010-12-03 13:24
#5

#4 Så sant! Jag blir riktigt dålig om jag missar en tegretol i några timmar. Jag blir trött och domnar samt så påverkar det mig psykiskt. Så ja, att ta en tablett i tid är A och O.

[per50]
2010-12-03 14:21
#6

#5 Att missa ta tabletter har jag gjort många gånger, en gång så tog jag två tabletter på en gång och jag blev helt dekad och blev sängliggande en hel dag.

Så nu är jag väldigt noga med att ta min tegretol i tid, och skulle oturen vara framme att jag skulle missa ta medicinen, så tar jag bara en tablett denna dag och sedan ta nästa tablett tidigt på morgonen dagen efter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: